کد خبر : 13658
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 8:45

ممنوع کردن پوشیدن عبای اسلامی برای دختران در مدارس دولتی فرانسه

ممنوع کردن پوشیدن عبای اسلامی برای دختران در مدارس دولتی فرانسه
وزیر آموزش فرانسه گفته از سال تحصیلی جدید پوشیدن چادر برای دانش آموزان مسلمان در مدارس دولتی فرانسه ممنوع خواهد بود.

به گزارش کلینی نیوز، وزیر آموزش فرانسه گفته است که بر اساس قانونی تازه، دانش آموزان دختر از پوشیدن عبایه، ردای گشاد و تمام‌قد، (نوعی عبای زنانه) که برخی از زنان مسلمان در مدارس دولتی فرانسه استفاده می‌کنند، منع خواهند شد.

براساس خبرگزاری رویترز، “عبایه” چادر سیاه تمام قدی است که برخی زنان مسلمان می‌پوشند و در ایران به آن چادر عربی گفته می‌شود. به نوع مردانه همین پوشش بدون در برگرفتن قسمت سر “عبا” گفته می‌شود.

این اقدام پس از ماه‌ها بحث و جدل میان جناح‌های مختلف در فرانسه درباره آن صورت می‌گیرد، در جریان این بحث و جدل‌ها جناح‌های راست و راست افراطی برای این ممنوعیت فشار آورده بودند ولی جناح‌های چپ معتقد بودند که این ممنوعیت، آزادی‌های مدنی را زیر پا می‌گذارد ولی در نهایت این جناح‌های راست افراطی بودند که حرف خود را بر کرسی نشاندند.

این قانون به محض شروع سال تحصیلی تازه در ۴ سپتامبر اعمال خواهد شد.

فرانسه قانون ممنوعیت شدید استفاده از نشان‌های مذهبی در مدارس دولتی و ادارات دولتی را دارد و استدلال می‌کند که استفاده از این نشان‌ها و پوشش‌ها نقض قوانین سکولار این کشور است.

پوشیدن روسری از سال ۲۰۰۴ در مدارس دولتی فرانسه ممنوع شده است.

به گزارش ایرنا، مسأله حجاب زنان مسلمان یکی از مهم‌ترین چالش‌های مسلمانان با جوامع غربی است. در ۱۵ مارچ ۲۰۰۶ ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه قانونی را به تصویب رساند که در آن هرگونه علامت خاص دینی در مدارس عمومی ممنوع شد. این علامت شامل صلیب، حجاب اسلامی و کلاه‌های مخصوص است.

پیشتر در سال ۲۰۱۹ نیز نمایندگان مجلس سنای فرانسه لایحه‌ای را به تصویب رساندند که مادران دارای حجاب را از همراهی فرزندانشان در برخی فعالیت‌های بیرونی مدارس منع می‌کند.

این لایحه توسط گروهی از نمایندگان حزب راست گرای جمهوری خواهان ارائه شد و با ۱۶۳ رای موافق در مقابل ۱۱۴ رای مخالف و ۴۰ رای ممتنع به تصویب رسید.

 براساس این قانون، مادران دانش آموزان در مدارس دولتی فرانسه تنها در صورتی می‌توانند فرزندان خود را در فعالیت‌های جانبی خارج از موسسات آموزشی همراهی کنند که هیچ گونه نشانه مذهبی از جمله پوشش حجاب به همراه نداشته باشند.

گابریل اتال، وزیر آموزش فرانسه به تلویزیون تی‌اف۱ این کشور گفت: «وقتی در مدارس وارد کلاس درس می‌شوید، نباید بتوانید دین دانش‌آموزان را فقط با نگاه کردن به آنها تشخیص دهید.»

در واکنش به اعلام این ممنوعیت «سی‌اف‌سی‌ام»، یک نهاد ملی که بسیاری از انجمن‌های مسلمان را نمایندگی می‌کند، گفته است که لباس‌ها به تنهایی «یک نشانه مذهبی» نیستند.

در سال ۲۰۱۰، فرانسه پوشیدن روبنده‌هایی که تمام صورت را در انظار عمومی می‌پوشاند، ممنوع کرد. این ممنوعیت خشم جامعه پنج میلیونی مسلمانان فرانسه را برانگیخت.

فرانسه یکی از بزرگ‌ترین جامعه مسلمانان را در میان کشور‌های اروپایی دارد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.