کد خبر : 9762
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 - 9:26

حمیدرضا صیدمحمدی

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان
وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

به گزارش کلینی نیوز، در نامه این وزارتخانه آمده است که کابینه طالبان در ۲۸ آذر/قوس رأی بر ممنوعیت ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها داده است. ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در این نامه تاکید کرده است که دانشگاه‌ها باید «فوراً» این حکم را عملی کنند.

ممنوعیت ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های افغانستان در حالی اعلام شده است که کمتر از ۳ ماه از برگزاری آزمون ورودی دانشگاه‌ها می‌گذرد. دختران افغان پیش از این امکان ادامه تحصیل در دبیرستان‌های دخترانه را نداشتند.

 

kolayni 140192011

دفاع سرپرست وزارت تحصیلات عالی در باره جلوگیری از رفتن دختران به دانشگاه‌ها

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفت: «نصاب فعلی دانشگاه‌ها تقریبا ۱۶۰ رشته دارد، در میان این بعضی از رشته‌های بود که با شأن، عزت و وقار طبقه اناث و فرهنگ افغانی مطابقت نداشت که از آن جمله بخش انجینیری و زراعت است.»

ندا محمد ندیم، در یک گفت وگوی ویژه با تلویزیون می‌افزاید که امارت اسلامی متهعد به حقوق بانوان مطابق شریعت اسلامی است و وزارت تحصیلات عالی تلاش می‌ورزد تا هرچه زودتر این مشکلات را برطرف کند.

آقای ندیم در این باره افزود: «و این را مسوولیت خود می‌داند که برای هرکس حقوق‌اش را بدهد اگر آن حقوق علمی باشد، اگر آن در مورد عزت باشد و یا اگر آن حقوق مادی باشد.»

سرپرست وزارت تحصیلات عالی همچنان در واکنش به خواست برخی از کشورها در باره بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران می‌گوید که جامعه جهانی نباید در مسایل داخلی افغانستان مداخله کند.

روزنامه «اطلاعات روز»، چهارشنبه ۳۰ قوس (آذر)، به نقل از منابع خود نوشت که طالبان در کنار دانشگاه‌ها، دروازه‌های مراکز آموزشی خصوصی را نیز به روی دختران مسدود کرد.

بر بنیاد گزارش، طالبان به دختران گفته‌ است که مقامات این گروه به آنها دستور داده‌اند از ورود دختران به مراکز آموزشی جلوگیری کنند و آنها نیز بابت این تصمیم «ناراحت» هستند.

همزمان روزنامه «هشت صبح» گزارش داده است که طالبان از ورود دختران دانش‌آموز پایین‌تر کلاس ششم و آموزگاران زن به مکاتب (مدارس) کابل جلوگیری کرده‌اند.

در گزارش آمده است که مدیران مدارس به آموزگاران زن اطلاع داده‌اند که به دلیل مسدودشدن مدارس دخترانه از رفتن به مدارس خوداری کنند.

برخی از خانواده‌ها نیز گفته‌اند که نظامیان طالبان مانع ورود دختران آنها به مدارس شده‌اند.

از دید اسلام هر مرد و زن حق تعلیم را دارد

به گزارش طلوع نیوز، احمد الرحمان علی زاده، عالم دین  در گفتگو با این شبکه خبری گفت: «از دید اسلام هر مرد و زن حق تعلیم را دارد حق آموختن را دارد حق تعلیم و تعلم را دارد یعنی هم حق دارد بیاوزد و همه حق دارد به دیگران بیاموزاند.»

محمد یوسف، باشنده کابل گفت: «تا زمانی که علم نداشته باشد یک انسان خدای خوده از کجا بشناسد علم است که انسان را از جهل که تاریکی تعبیر می‌شود از تاریکی به روشنایی از ظلمت به هدایت یگانه چیزی که می‌رساند علم است.»

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.