کد خبر : 19511
تاریخ انتشار : سه شنبه 19 تیر 1403 - 9:49

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران خبر داد:دلار زدایی بین ایران و روسیه عملیاتی شد

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران خبر داد:دلار زدایی بین ایران و روسیه عملیاتی شد
معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی به تشریح جزئیات پیمان پولی میان ایران و روسیه در راستای تحقق فرایند دلارزدایی پرداخت و گفت: با این اقدام، ریال به سمت تحریم‌ناپذیری حرکت می‌کند.

به گزارش کلینی نیوز، محسن کریمی، معاون بانک مرکزی با اعلام این خبر گفت: «با این اقدام ریال ایران در راستای تحریم ناپذیری حرکت می‌کند.»

کریمی همچنین درباره چهار برنامه مشترک بانک مرکزی دو کشور گفت: «روابط کارگزاری بانک‌ها و زیرساخت پیام‌رسانی بانکی دو کشور قبلا اجرا شده بود و تفاهم‌نامه پولی و پرداخت‌های کارتی برای مسافران دو کشور نیز نهایی شده و از هفته‌های آینده عملیاتی می‌شود. به این ترتیب مسافران ایرانی و روسی در هر دو کشور می‌توانند از دستگاه‌های کارت‌خوان و خودپرداز در ایران و روسیه استفاده کنند.»

محسن کریمی پیمان پولی ایران و روسیه را بر اساس «خط معاوضه نقدینگی» خواند که برای دلارزدایی و کاهش خطرات تحریمی به کار می‌رود و در نتیجه پول ملی را غیرقابل تحریم می‌کند.

به گفته معاون بانک مرکزی ایران، در سالهای اخیر برخی از کشورها به جای استفاده از دلار یا یورو از پول ملی خود برای مبادلات تجاری استفاده کرده‌اند اما از آنجا که پول ملی دارای ریسک است با قراردهای معاوضه‌ای این ریسک را کاهش می‌دهند، به گفته او از آنجا که ایران تحت تحریم اقتصادی و بانکی است با این روش می‌تواند صادرات خود به روسیه را به ریال انجام دهد.

معاون بانک مرکزی در توضیح تجارت با ریال همچنین گفت: «تجار دو طرف نیاز به استفاده از دلار و یورو ندارند و ما ریالی که صادرکنندگان ما به دست می‌آوردند به عنوان ریال برون مرزی، می‌توانند در مرکز مبادله ارز و طلا آن را به نرخ مبادله‌ای به دلار و یورو تبدیل کنند، بنابراین یک مشوق صادراتی نیز برای صادرکنندگان ایرانی به روسیه ایجاد می‌شود. »

او همچنین گفت بدون استفاده از شبکه‌های جهانی چون «مستر» و «ویزا»، شبکه کارت بومی ایران که شتاب خوانده می‌شود با شبکه کارتی روسیه «میر» به یکدیگر متصل شده و به این ترتیب امکان تبادل مالی برای اتباع ایران و روسیه نیز فراهم شده است.

به گفته معاون بانک مرکزی، دولت ایران قصد دارد از طریق کارت بانکی و شبکه ارزی با سایر کشورهای جهان فرایند مالی و پولی داشته باشد. او گفت از اول شهریور کارت‌های بانکی ایران در خودپردازهای روسیه قابل استفاده هستند و تا پایان سال میلادی جاری، کارت‌های روسی در فروشگاه‌های ایرانی قابل استفاده هستند. در مرحله سوم نیز ایرانی‌ها با کارت‌های بانکی خود می‌توانند از فروشگاه‌های روسیه خرید کنند.

ارتباط ایران با شبکه بانکی «سوئیفت» پس از خروج دولت آمریکا از برجام قطع شده است، همچنین ایران از دسترسی به کارتهای بانکی معتبر از جمله «مستر» در داخل کشور محروم شده است.

روسیه نیز پس از حمله به اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب، برای مدتی از دسترسی به «سوئیفت» محروم شد اما اسفند سال گذشته بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که یک شبکه مشابه «سوئیفت» که قابل استفاده در بیست کشور جهان است را تاسیس کرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »