کد خبر : 652
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 بهمن 1400 - 20:55

مصوبه خرید خدمت سربازی لغو شد

مصوبه خرید خدمت سربازی لغو شد
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید مصوبه خرید خدمت سربازی لغو شده است.

به گزارش کلینی نیوزخبرگزاری‌های ایران به نقل از رحیم زارع، گزارش داده‌‌اند که “کمیسیون تلفیق به جای خرید خدمت سربازی تصویب کرد که مشمولان سرباز متاهل با ۳۰ سال سن و دارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند.”

ساعتی پیش هم محسن دهنوی، نایب رئیس کمیسیون تلفیق به خبرگزاری “خانه ملت” مجلس ایران گفت که “طرح خرید خدمت سربازی” اصلاح شده است.

براساس خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها، ستاد کل نیروهای مسلح ایران با این طرح مخالف بوده و آن را به مجلس هم منتقل کرده بود.
در صورتیکه طرح اولیه مجلس اجرایی می‌شد، خرید سربازی با افزایش قیمت ۲۴ برابری نسبت به آخرین دوره فروش در سال ۱۳۹۷ مواجه بود.

جایگزین خرید سربازی چه شده؟

بر اساس گزارشهای منتشر شده به جای خرید خدمت سربازی در طرح اصلاح شده، مجلس پیشنهاد کرده “مشمولان متاهل دارای دو فرزند و بیشتر که بالای ۳۰ سال دارند، بتوانند در سال آینده کارت معافیت از خدمت سربازی را به صورت رایگان دریافت کنند.”

در همین خصوص آقای دهنوی دلیل اصلاح خرید سربازی به طرح جدید را “حمایت و استحکام کانون خانواده و تشویق به فرزندآوری” عنوان کرده است.

آقای دهنوی گفته که طرح پیشین تصویب شده مغایر با اصل ۱۱۰ قانون اساسی و عدالت بوده است.

طرح قبلی مجلس برای خرید سربازی چه بود؟
در طرح خرید سربازی که توسط کمیسیون تلفیق مجلس تهیه شده بود، آمده بود: “خرید سربازی با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی و در راستای توجه به امر مقدس استحکام خانواده و فرزندآوری و تعیین تکلیف مشمولین غایب بیش از ۵ سال با اولویت افراد متأهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که ضریب انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آنها امکانپذیر نیست، امکانپذیر خواهد بوده و براین اساس افراد با پرداخت مبالغ مشخص شده، کارت معافیت از خدمت در زمان صلح را دریافت می‌کنند”.

مجلس پیشنهاد کرده بود که “دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد با پرداخت مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته ها با پرداخت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان” اقدام به خرید سربازی کنند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، افراد متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار می‌شوند.

در بودجه سال آینده همچنین پیشنهاد افزایش حقوق ماهیانه سربازان نیز ارائه شده که براساس آن افراد مجرد از سه میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و برای افراد متاهل پنج میلیون تومان در صورت تصویب نهایی، خواهد بود.

پیشینه سربازی و فروش آن در ایران

خدمت نظام وظیفه در ایران حدود ۹۹ سال قدمت دارد. در سال ۱۳۰۱ در ارتش ایران شعبه‌ای به نام “سربازگیری” و “اداره نظام اجباری” راه اندازی شد.

اداره نظام اجباری، چند سال بعد به اداره نظام وظیفه عمومی تغییر نام داد.

قانون نظام وظیفه از آن زمان تاکنون بارها تغییر کرده اما تغییری در اجباری بودن این دوره ایجاد نشده است.

اغلب کشورهای دنیا در حال حاضر به سمت نیروی انسانی “حرفه‌ای” برای ارتش و پلیس روی آورده‌اند اما ایران به همراه ۱۶ کشور دیگر از معدود کشورهایی است که بیش از یک سال خدمت سربازی برای مردان در آن اجباری است.

در ایران تا به حال در چند دوره اقدام به فروش خدمت سربازی به مشمولان کرده‌اند از جمله خرید سربازی از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸ با هدف “درآمدزایی” دولت ادامه داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.