کد خبر : 9956
تاریخ انتشار : دوشنبه 10 بهمن 1401 - 8:05

کریم رئوف

مشارکت بسیار پایین مردم تونس در انتخابات پارلمانی

مشارکت بسیار پایین مردم تونس در انتخابات پارلمانی
کمیته انتخابات تونس میزان مشارکت مردم در دور دوم انتخابات پارلمانی را ۱۱ درصد اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز طبق بیانیه کمیته عالی انتخابات تونس، میزان استقبال مردم از دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور، ۱۱.۱۵ است.

به گزارش «الحره»، هیئت انتخابات تونس اعلام کرد که از میان ۷.۸ میلیون واجد شرایط، ۸۸۷ هزار رأی‌دهنده در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند.

«احمد نجیب الشابی»، رئیس جبهه نجات ملی تونس، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «از همه جنبش‌های سیاسی و مدنی می‌خواهم که برای رقم زدن تغییر و برکناری «قیس سعید» رئیس جمهوری تونس و اجرای انتخابات پیش از موعد در دست هم دهیم».

جبهه نجات ملی تونس شامل ۵ حزب «النهضه»، «قلب تونس»، «ائتلاف الکرامه»، «جنبش اراده تونس» و «الامل» به اضافه جنبش «شهروندان ضد کودتا» و تعدادی چهره‌های مستقل است.

الشابی انتخابات پارلمانی اخیر را «انتخاباتی با شکست مفتضحانه» برای قیس سعید دانست و تأکید کرد که نتایج انتخابات را مطلقا نخواهد پذیرفت.

بنا به گزارش خبرگزاری ایسنا، قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس شب ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱ طی تصمیمی ناگهانی اعلام کرد که هشام المشیشی، نخست‌وزیر را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرده است.

در پی این اقدام سعید، راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئیس حزب النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد.

به دنبال آن تظاهرات اعتراضی در پایتخت و برخی از شهرهای تونس توسط طرفداران الغنوشی برگزار شد.

مردم تونس صبح روز یکشنبه  ۹ بهمن ماه برای شرکت در دور دوم انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. تعداد واجدین شرایط حدود ۸ میلیون نفر اعلام شد.

دور دوم انتخابات پارلمانی تونس در سایه بحران اقتصادی و اختلاف‌های سیاسی و تحریم‌های انتخاباتی برگزار شد. در این انتخابات ۲۶۲ نامزد برای کسب ۱۳۱ کرسی پارلمانی رقابت کردند.

در دور اول رای‌گیری که ماه گذشته برگزار شد، تنها ۱۱.۲۲ درصد از واجدان شرایط رای دادند.

مانند دور اول، اکثر احزاب سیاسی که کنار گذاشته شدند، خواستار تحریم شدند.

 

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.