کد خبر : 19472
تاریخ انتشار : شنبه 16 تیر 1403 - 12:40

مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور ایران شد

مسعود پزشکیان نهمین رئیس‌جمهور ایران شد
مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای و کسب بیش از ۵۳ درصد از کل آراء، در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۳ دیروز پیروز انتخابات اعلام شد.

به گزارش کلینی نیوز، نتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری – به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی در سومین سال ریاست جمهوری در سانحه بالگرد در حین خدمت – در تاریخ هشتم تیر ۱۴۰۳ برگزار شد و رقابت مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

وزارت کشور ایران اعلام کرد که در مرحله دوم انتخابات ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر شرکت کرده‌اند که مسعود پزشکیان موفق به کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای شده است.

سعید جلیلی، دیگر نامزد راه‌یافته به مرحله دوم انتخابات هم ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رای، یعنی بیش از ۴۴ درصد آراء را کسب کرد.

همچنین در این مرحله ۶۰۷ هزار ۵۷۵ رای باطله ثبت شده است.

مسعود پزشکیان در دولت حجت الاسلام خاتمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بود. پیش از این هم برای انتخابات ۱۴۰۰ نامزد شده بود که صلاحیتش رد شد. او نماینده پنج دوره مجلس ایران است و یک بار هم نایب رئیس آن بوده است.

آقای پزشکیان وعده داده است که با ایجاد نظام اقتصادی شفاف و مقابله با فساد، زمینه‌های رشد اقتصادی را فراهم می‌کند، و معتقد است که با اصلاح ساختارهای اقتصادی و ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری، می‌توان اشتغال‌زایی و کاهش نرخ بیکاری را محقق کرد.

در حوزه سیاست خارجی، او خواهان کاهش تنش‌های بین‌المللی، بازگرداندن دیپلماسی فعال و تعامل سازنده با جهان شده است. رقبای اصولگرایش می‌گویند او می‌خواهد راه دولت حسن روحانی را ادامه دهد که از نظر آنها شکست خورده بود.

اصلاح نظام سلامت، بهبود کیفیت خدمات پزشکی و کاهش هزینه‌های درمانی از جمله وعده‌هایی است که در کنار بهبود شرایط آموزشی و افزایش کیفیت مدارس و دانشگاه‌ها مطرح کرده است.

او گفته «تمام تلاش خود را برای اصلاح نظام ناکارآمد فیلترینگ به کار می‌بندم تا هزاران کسب‌وکار فعال در فضای مجازی که میلیون‌ها ایرانی در آن مشغول به کار هستند را به چرخه‌ی اقتصاد باز گردانم.»

آقای پزشکیان می‌گوید به مسائل محیط‌ زیستی توجه ویژه‌ای دارد و وعده اجرای برنامه‌های جامع حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را داده است.

مسعود پزشکیان ۷۰ ساله و متولد مهاباد است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.