کد خبر : 6645
تاریخ انتشار : چهارشنبه 12 مرداد 1401 - 20:15

مذاکرات وین پس از پنج ماه توقف از سرگرفته شد

مذاکرات وین پس از پنج ماه توقف از سرگرفته شد
ایران از اعزام تیم مذاکره‌کننده به وین جهت تداوم مذاکرات برجام خبر داد. مذاکرات احیای برجام در وین تا کنون بدون دسترسی به نتیجه‌ای متوقف مانده است. آمریکا و کشورهای اروپایی از ایران خواستند به تعهدات برجامی خود عمل کند.

به گزازش کلینی نیوز به نقل از رسانه ها، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر خارجه عازم پایتخت اتریش است.

نریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای ایران، در راستای گفت‌وگوهای احیای برجام اعلام کرد که برای پیگیری سرانجام مذاکرات هسته‌ای عازم وین است.

آقای مورا روز چهارشنبه ۱۲ مرداد در توییتی با قدردانی از مقامات اتریش، نوشت که برای گفت‌وگو درباره بازگشت به اجرای کامل مفاد برجام «بر اساس متن هماهنگ‌کننده‌ که در بیستم ژوئیه ارائه شد، در راه وین هستم.»

اشاره آقای مورا به متن پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا برای توافق احیای برجام است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی گفت که این متن جزئیات دقیق اقدامات لازم برای احیای برجام را تشریح کرده است.

رابرت مالی، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران، برای گفت‌وگو درباره احیای برجام به وین سفر خواهد کرد.

راب مالی روز چهارشنبه با انتشار توییتی از «آماده شدن برای سفر به وین» برای گفت‌وگو در مورد احیای توافق هسته‌ای برجام «بر اساس متن جوزپ بورل» خبر داد.

اشاره راب مالی به متن پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا برای توافق احیای برجام است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تازگی گفت که این متن جزئیات دقیق اقدامات لازم برای احیای برجام را تشریح کرده است.

راب مالی در این توییت همچنین با استقبال از تلاش‌های اتحادیه اروپا گفت که ایالات متحده برای انجام تلاش همراه «با حسن‌نیت» با هدف رسیدن به توافق آماده است و «به زودی مشخص خواهد شد که آیا ایران هم برای همین منظور آماده است یا نه.»

مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های ایالات متحده در برابر محدود شدن دوباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران، از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد.

این مذاکرات به خواسته آیت‌الله علی خامنه ای به طور غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برگزار می شود و گروه ۱+۴ شامل بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به علاوه آلمان در آن حضور دارند. نماینده اتحادیه اروپا هم هماهنگ‌کننده مذاکرات بین طرف‌هاست.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در این مذاکرات که مسئول امور ایران در دولت جو بایدن است، نحوه مذاکرات غیرمستقیم را وقت گیر خوانده اما ایران بر ادامه این شیوه، اصرار دارد.

در هفته های آخر ریاست جمهوری حسن روحانی، دولت ایران اعلام کرده بود که در مرحله نهایی رسیدن به توافق است اما آیت‌الله خامنه ای در آخرین دیدار با اعضای هیات دولت آقای روحانی به تندی از پیش‌نویس توافق انتقاد کرد و آن را غیرقابل پذیرش خواند.

مذاکرات که با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ متوقف شد به مدت پنج ماه در تعلیق باقی ماند تا اینکه دور جدیدی از آن از آذر همان سال در وین آغاز شد. گفت و گوها پس از هفته ها رفت و آمد هیات ها به وین همزمان با حمله نظامی روسیه به اوکراین متوقف شد که اینک پنج ماه از آن می گذرد.

اینک در شروع سال دوم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، مذاکرات از سر گرفته می شود. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی گفته پیش نویس «ممکن ترین» توافق برای احیای برجام را آماده کرده و از ایران خواسته تا برای جلوگیری از دور تازه ای تنش های بین المللی، این توافق را بپذیرد. مفاد این پیش نویس اعلام نشده اما ایران و آمریکا گفته اند که آن را بررسی می کنند.

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که به عنوان نفر اول هیات مذاکره کننده این کشور شناخته می شود پیش از شروع دور جدید گفت و گوها در وین در توییتی نوشته بود که «ما به‌ صورت نزدیک با شرکای برجامی خود، به‌ویژه هماهنگ‌کننده، به‌ منظور ارائه فرصتی دیگر به آمریکا برای نشان‌دادن حسن نیت و مسؤولیت‌پذیری خود کار می‌کنیم. ایران‌ آماده جمع‌بندی مذاکرات در مدت زمان کوتاهی است، اگر طرف مقابل نیز آماده اقدام مشابه باشد.»

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران هم به تازگی گفته «مردم رسما اعلام می‌کنند می توان با مقاومت تحریم را بی اثر کرد بنابراین وظیفه خود می دانیم به خواست مردم ایستادگی مقابل زیاده خواهان و مقابل نظام سلطه را در دستور کار قرار دهیم و از مواضع جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکنیم.»

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات چه می خواهد؟

جمهوری اسلامی ایران طی این مدت خواستار تضمین گرفتن از آمریکا برای باقی ماندن دولت های بعدی این کشور در برجام، راستی آزمایی رفع تحریم های ایالات متحده، خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی خارجی آمریکا و بسته شدن پرونده اورانیوم یافت شده در سه مرکز غیراتمی و اعلام نشده به آژانس بین المللی انرژی است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که حتی به قیمت فروپاشی کامل برجام ازسپاه پاسداران را از فهرست سازمان های تروریستی خارجی بیرون نمی آورد.

دولت آمریکا در باره دادن تضمین هم می گوید نمی تواند تعهدی برای دولت های بعد از خود ایجاد کند و این خواسته جمهوری اسلامی ایران را که اولین بار آیت الله خامنه ای مطرح کرد، رد کرده است.

درباره زمان دادن به ایران برای راستی آزمایی رفع تحریم ها تاکنون بحث بر سر چند روز فرصت مطرح بوده است اما به نظر می رسد که این موضوع از کانون اختلافات ایران و آمریکا خارج شده است.

موضوع دیگری که ایران روی آن پافشاری می کند، بسته شدن پرونده یافتن اورانیوم در سه مرکز غیراتمی و اعلام نشده به آژانس است که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس آن را نپذیرفته و گفته چنین اقدامی بدون اینکه پاسخ های «قانع کننده» به آژانس داده باشد، تخلف از وظایف این نهاد است.

برخی از رسانه ها به طور پراکنده گزارش داده اند که جوزپ بورل در طرح خود پیشنهاد رفع تحریم از برخی از موسسات وابسته به سپاه پاسداران را مطرح کرده تا جمهوری اسلامی را قانع به پذیرش توافق کند اما ایران هنوز این متن را به عنوان پیش نویس توافق قابل قبول ندانسته است.

از زمان توقف مذاکرات در اسفند ۱۴۰۰ تحولات دیگری در پرونده اتمی ایران رخ داده است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.