کد خبر : 553
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 - 21:00

مذاکرات وین؛ هر دو طرف می‌گویند که طرف روبه‌رو باید گام‌ نهایی را بردارد

مذاکرات وین؛ هر دو طرف می‌گویند که طرف روبه‌رو باید گام‌ نهایی را بردارد
همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه بسیاری از اختلافات در مذاکرات وین برای احیای توافق برجام حل شده است، هر دو طرف به یکدیگر فشار می‌آورند تا بر سر اختلافات باقی مانده عقب‌نشینی کند.

به گزارش کلینی نیوزبه نقل از خبرگزاری فرانسه، اولاف شولتز صدراعظم آلمان روز شنبه در سخنرانی‌اش در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت:‌ «ما هم‌اکنون این فرصت را داریم که توافق (با ایران) را احیا کنیم تا تحریم‌ها برداشته شوند. اما اگر به سرعت موفق نشویم این خطر وجود دارد که مذاکرات از هم بپاشد.»

به گفته آقای شولتز، مقام‌‌های ایرانی «این انتخاب را دارند. لحظه بسیار مهم تصمیم‌گیری فرارسیده است.»

این در حالی است که روز جمعه، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که او نیز برای شرکت در کنفرانس مونیخ به آلمان سفر کرده، تصمیم نهایی را متوجه قدرت‌های غربی دانست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای امیرعبداللهیان گفت: «این طرف‌های غربی هستند که بایستی ابتکار و انعطاف واقعی خود را به تصویر بکشند و آنها هستند که تعیین می‌کنند این مذاکرات در چند روز آینده به نتیجه خواهد رسید یا چند هفته آینده.»
هنوز دقیق روشن نیست که دو طرف بر سر چه موضوعاتی به توافق رسیده‌اند و اختلاف‌نظر باقی‌مانده بر سر چیست.

در روزهای پنج‌‌شنبه و جمعه، خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد گزارش داد که متن توافق نهایی، کمابیش آماده است.

ایران گزارش‌ها درباره جزییات این توافق را که روز پنج‌شنبه منتشر شده بود، تکذیب کرد. اما گزارش دوم که در آن تاکید شده بود متن نهایی تا اندازه بسیار زیادی آماده شده، از سوی ایران تکذیب نشد.

هنوز جزییات این توافق روشن نیست و پرسش‌هایی جدی درباره چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها و روند اجرای دوباره محدودیت‌های برجام برای برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

در پی خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸، ایران بعد از یک سال اعلام کرد که گام به گام از اجرای محدودیت‌های برجام خودداری خواهد کرد.

این موضوع موجب شد تا برنامه هسته‌ای ایران به ویژه در زمینه ساخت سانتریفیوژهای غنی‌سازی اورانیوم پیشرفت کند.

علاوه بر چگونگی رفع تحریم‌هایی که آمریکا در چهار سال اخیر علیه ایران وضع کرده، یکی از پرسش‌های اصلی درباره توافق جدید این است که آیا ایران حاضر خواهد شد تا وضعیت برنامه هسته‌ای را به قبل از سال ۲۰۱۸ برگرداند یا نه.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.