کد خبر : 5649
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 تیر 1401 - 11:57

مذاکرات احیای برجام «این هفته» برگزار خواهد شد/ آمریکا وعده داده انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند

مذاکرات احیای برجام «این هفته» برگزار خواهد شد/ آمریکا وعده داده انتفاع اقتصادی ایران از برجام را تضمین کند

به گزارش کلینی نیوز به نقل از صدای آمریکا، ین اظهارات سعید خطیب‌زاده در روز ششم تیر، دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره ادامه گفت‌وگوهای برجام به تهران سفر کرد. خطیب زاده همچنین با بیان این که آقای بورل تلاش جدی کرد که

به گزارش کلینی نیوز به نقل از صدای آمریکا، ین اظهارات سعید خطیب‌زاده در روز ششم تیر، دو روز پس از آن صورت می‌گیرد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره ادامه گفت‌وگوهای برجام به تهران سفر کرد.

خطیب زاده همچنین با بیان این که آقای بورل تلاش جدی کرد که مذاکرات ادامه پیدا کند و ما از نقش تسهیل گری اتحادیه اروپا و آقای بورل در این زمینه قدردانی می کنیم افزود: بعد از قطع نامه اخیر شورای حکام  آژانس آقای بورل در تماس هایی که داشتند تلاش جدی کردند که این مذاکرات ادامه پیدا کند. در تماسی که آقای بورل هفته پیش با آقای امیر عبدالهیان داشتند این درخواست را مطرح کردند که گفت‌وگوها بر اساس بسته پیشنهادی ایران که قبل از قطعنامه شورای حکام ارائه کرده بودیم، پیش برود.

وی گفت: وزیر خارجه در همین چارچوب از آقای بورل دعوت کرد که به تهران بیایند تا در این سفر پاسخ واشنگتن به این  بسته مورد بررسی قرار بگیرد در سفر آقای بورل به تهران گفت و گوهای مفصلی بین ایران و ایشان انجام گرفت آقای بورل نظر طرف آمریکایی را منتقل کرده است و ایشان گفتند که آمریکا تعهد داده که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند. به تعهدات خود در این زمینه پایبند باشد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از احیای برجام را تضمین کند و به موضوعات اختلافی نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

 

بیشتر بخوانید:

 

خطیب زاده افزود: آقای امیر عبداللهیان همچنین گفت و گوی خصوصی یک ساعته‌ای با آقای بورل با حضور معاونان، داشتند و در ابعاد مختلف ادامه مذاکرات رایزنی کردند.

او گفت: در این که در محتوا و در شکل و در هر دو موضوع توافقاتی شده است را می توانم تایید کنم ولی این که واقعا آمریکایی ها بر اساس برنامه پیش بینی شده در عمل نشان خواهند داد که از میراث ترامپ عبور خواهند کرد و عضو مسئولی خواهند بود یا نه؟ باید منتظر بمانیم که آیا آنها به تعهداتی که در این زمینه دادند عمل می کنند یا نه.

به گزارش خبرگزاری‌ها در ایران، خطیب‌زاده در آخرین جلسه رسانه‌ای خود به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد، مذاکرات به صورت غیر مستقیم و با تسهیل‌گری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.»

به گفته او یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان مذاکرات میان ایران و آمریکا در یکی از روزهای این هفته خواهد بود، مذاکرات به «ابعاد هسته‌ای» مرتبط نیست و فقط درباره «چند موضوع باقی‌مانده در رفع تحریم‌ها» است و «به توافقات وین چیزی افزوده و کاسته نخواهد شد.»

هرچند خطیب‌زاده از کشوری که احتمالا میزبان این مذاکرات خواهد بود نام نبرد، اما برخی رسانه‌ها به نقل از نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی گزارش دادند که احتمالا قطر میزبان مذاکرات میان ایران و ایالات متحده خواهد بود.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از «منبع آگاه» خود گزارش داد که انتظار می‌رود رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز دوشنبه به قطر سفر کند.

بر اساس این گزارش علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی هم برای گفت‌وگوها در هفتم و هشتم تیر به دوحه می‌رود.

جان کربی، که هم اکنون به عنوان هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در دولت جو بایدن انجام وظیفه می‌کند، به صدای آمریکا گفته است: «ما همچنان به برگشت به برجام اعتقاد داریم مسئله درباره موضع ما تغییر نکرده است که بهترین راه ممانعت ایران از دستیابی به تسلیحات اتمی است و برگرداندن آنها به پیروی کامل است.»

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره سفر روز چهارم تیر به تهران نوشته است: «سفر من به تهران یک هدف عمده دارد: نیرو محرکه تازه‌ای به مذاکرات بدهد و برجام را به مسیر اصلی بازگرداند.»

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.