کد خبر : 15849
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 - 8:52

مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با طرح مصر برای آتش بس در غزه

مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین با طرح مصر برای آتش بس در غزه
سازمان آزادیبخش فلسطین مخالفت خود با طرح پیشنهادی مصر شامل آتش بس 3 مرحله ای در غزه را اعلام کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از الشرق، کمیته اجرایی این سازمان روز گذشته به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله نشستی برگزار کرد.

در این جلسه طرح پیشنهادی مصر شامل سه مرحله از جمله تشکیل دولت فلسطین برای مدیریت کرانه باختری و غزه به دور از چارچوب مسئولیت سازمان آزادیبخش فلسطین بررسی شد.

حاضران در این نشست مخالفت خود با این طرح را به دلیل آسیب به منافع عالی ملت فلسطین و حقوق ملی ثابت آن و پایبندی به چشم انداز سیاسی فراگیر که بر موضع ثابت فلسطین تاکید می کند، اعلام کردند.

حماس و جهاد اسلامی و نیز اسرائیل اعلام کرده اند که در حال بررسی این طرح هستند.

 مقامات اسرائیلی گزارش دادند که مصر پیشنهادی سه مرحله‌ای ارائه کرده است که شامل آتش‌بس دو هفته‌ای در غزه و آزادی ۴۰ اسیر اسرائیلی و سپس تشکیل یک دولت «تکنوکرات» فلسطینی می‌شود که پس از تشکیل آن گروگان‌های باقی مانده اسرائیلی آزاد و ارتش آن از غزه خارج می‌شود.

احمد مجدلانی، یکی از اعضای کمیته اجرایی سازمان جنبش آزادیبخش فلسطین، گفت: «طرف فلسطینی هیچ پیشنهاد رسمی در مورد ابتکار مصری-آمریکایی برای ایجاد یک دولت تکنوکرات برای اداره کرانه باختری و نوار غزه پس از پایان جنگ دریافت نکرده است».

او همچنین افزود: «موضع اسرائیل روشن است، اسرائیل از پوشش و حمایت آمریکا برای عدم برقراری آتش‌بس و ادامه تجاوز به نوار غزه برخوردار هستند».

مجدلانی اظهار داشت :«ما با دو موضع بین‌المللی روبرو هستیم، موضعی که آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی اتخاذ کردند و آن پوشش سیاسی، دیپلماتیک، حمایت لجستیکی و مالی از اسرائیل برای ادامه تجاوز به غزه و دیگر مناطق فلسطینی، و موضع دوم موضع جامعه بین‌المللی است که خواستار توقف حملات و بمباران‌های اسرائیلی و باز کردن راه برای یک روند سیاسی که منجر به پایان اشغالگری و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای تعیین شده سازمان ملل در ۴ ژوئن ۱۹۴۸ با پایتختی قدس شرقی می‌شود».

هیچ فشاری بر اسرائیل نیست

مجدلانی تاکید کرد که «تاکنون ما هیچ عاملی برای فشار به اسرائیل جهت متوقف کردن جنگ در غزه نمی‌بینیم.» او افزود: «ما در کار ارزیابی نتایج نبرد نیستیم، اما اینکه بگوییم چیزی به دست نیامده باید بررسی شود، امروز یک میلیون و ۸۰۰ هزار آواره در نوار غزه داریم، ۶۳ درصد از زیرساخت‌ها ویران شده است، منازل و امکانات اولیه شهروندان نابود شده و اسرائیل غزه را غیرقابل زندگی کرده است».

مجدلانی خاطرنشان کرد: «ایالات متحده آمریکا می‌گوید که نمی‌تواند به دولت اسرائیل فشار بیاورد، اما در واقع نمی‌خواهد به آن فشار بیاورد».

دو منبع امنیتی مصری نیز دیروز به رویترز گفتند که حماس و جنبش جهاد اسلامی پیشنهاد مصر برای کنار گذاشتن کنترل نوار غزه در ازای آتش بس دائمی را رد کردند.

حماس تأکید کرد که هیچ معامله یا مذاکره‌ای با طرف اسرائیلی قبل از آتش‌بس کامل انجام نخواهد داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.