کد خبر : 5459
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 17:41

محمد بن سلمان برای اولین بار بعد از قتل خاشقجی به ترکیه سفر کرد/بازگشت قاتل به صحنه جرم؟

محمد بن سلمان برای اولین بار بعد از قتل خاشقجی به ترکیه سفر کرد/بازگشت قاتل به صحنه جرم؟
نفتالی بنت سه روز پس از کنار رفتن از نخست‌وزیری اسرائیل در گفتگویی اختصاصی با نیویورک تایمز گفت که ایران «از آنچه به نظر می‌رسد آسیب‌پذیرتر است».

به گزارش کلینی نیوز به نقل خبرگزاری رویترز ، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای اولین بار بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار، در کنسولگری سعودی در استانبول به ترکیه سفر کرد.

بن سلمان که عملا قدرت را در عربستان در دست دارد، در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال رجب طیب اردوغان قرار گرفت و دو طرف برای رفع اختلافات و تنش‌ها و عادی‌سازی روابط گفت‌وگو خواهند کرد.

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″]جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و ساکن آمریکا، از منتقدان جدی محمد بن سلمان بود به دست گروهی ۱۵ نفری از ماموران سعودی که از ریاض فرستاده شده بودند، به شکلی «وحشیانه» به قتل رسیده و بدنش را تکه تکه کرده‌اند. [/su_note]

آقای اردوغان قبلا به صورت غیرمستقیم ولیعهد سعودی را به صدور فرمان قتل جمال خاشقجی در اکتبر سال ۲۰۱۸ متهم کرده بود، اما بن سلمان همواره این اتهام را رد کرده است.

دیدار ولیعهد عربستان از ترکیه آخرین بخش از سفری دوره‌ای او است که در جریان آن به مصر و اردن هم رفت.

آقای اردوغان چند روز پیش گفت که مذاکراتش با ولیعهد و حاکم بالفعل عربستان روی پیشبرد روابط دو کشور به «سطحی بسیار بالاتر» متمرکز خواهد بود.

یک مقام ارشد ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت که انتظار می‌رود در این سفر “عادی‌سازی کامل روابط و احیای آن تا سطح پیش از دوره بحران» به دست بیاید.

جمال خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست و ساکن آمریکا، از منتقدان جدی محمد بن سلمان بود و آخرین بار در روز دوم اکتبر ۲۰۱۸ هنگام ورود به کنسولگری عربستان در استانبول دیده شد.

بازرس سازمان ملل در این پرونده بعدا اعلام کرد که او به دست گروهی ۱۵ نفری از ماموران سعودی که از ریاض فرستاده شده بودند، به شکلی «وحشیانه» به قتل رسیده و بدنش را تکه تکه کرده‌اند. یکی از مدارک اصلی در این پرونده صدایی ضبط شده از داخل کنسولگری عربستان بود که سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه آن را منتشر کردند.

 اردوغان به صراحت بن سلمان را در این قتل متهم نکرد اما گفت می‌داند که فرمان این قتل «از بالاترین سطوح» حکومت عربستان صادر شده است.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هم به این نتیجه رسیدند که ولیعهد عربستان عملیات گرفتن یا کشتن آقای خاشقجی را تایید کرده است.

اما دادستان‌ها در عربستان این قتل را به گردن ماموران «خودسر» انداختند و گفتند که بن سلمان اطلاعی از این عملیات نداشته است.

محمد بن سلمان هم در پی آن است که به انزوای بین‌المللی خود بعد قتل جمال خاشقجی و حمله به یمن پایان دهد و قدرت منطقه‌ای کشورش را احیا کند.

 ترکیه به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی به دنبال یافتن شرکای تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی است.

آنکارا تلاش کرده تنش در روابط خود با کشورهای دیگر از جمله امارات، مصر و اسرائیل را هم بعد از سال‌ها اختلاف کاهش دهد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.