کد خبر : 11922
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 8:21

مجوز آمریکا به عراق برای پرداخت بدهی ۲.۷۶میلیارد دلار ی خود به ایران

مجوز آمریکا به عراق برای پرداخت بدهی ۲.۷۶میلیارد دلار ی خود به ایران
یک مقام ارشد وزارت خارجه عراق اعلام کرد که این کشور پس از دریافت معافیت از تحریم‌ها از سوی آمریکا، با پرداخت حدود ۲.۷۶ میلیارد دلار از بدهی گاز و برق خود به ایران موافقت کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه عراق نوشت پرداخت ۲.۷۶میلیارد دلاری به جمهوری اسلامی ایران با اجازه آمریکا و در واقع بدهی واردات گاز از ایران بوده است.

عراق برای تامین سوخت نیروگاه‌های خود به واردات گاز از ایران نیاز دارد و اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران، مبادلات بانکی میان دو کشور را دشوار کرده است. به این ترتیب که دولت عراق برای پرداخت‌ بدهی‌های خود از بابت خرید گاز از ایران باید «درخواست معافیت» دهد.

 

رویترز در بخش دیگری از گزارش شامگاه شنبه ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد ۱۴۰۲) به‌نقل از احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نوشت معافیت مجدد بغداد از تحریم‌های ایالات متحده نتیجه گفت‌وگوهای هفته پیش مقام‌های وزارت خارجه با آنتونی بلیکن، وزیر خارجه آمریکا، در ریاض بود.

پیشتر یکی از مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی شد که حدود سه میلیارد دلار از پول‌‌های بلوکه‌شده جمهوری اسلامی در عراق آزاد شده است.

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، با اعلام آزادسازی بخشی از طلب ایران در عراق اعلام کرد که این پول‌ها برای تامین کالاهای اساسی و نیازهای حجاج هزینه شده است.

یحیی آل‌اسحاق گفت: «مقداری از منابع بلوکه‌شده ایران در عراق برای نیاز‌های حجاج تخصیص یافته است و بخشی از پول‌ها نیز برای تامین کالا‌های اساسی پرداخت شد.»

به این ترتیب، بخشی از بدهی عراق به جمهوری اسلامی نه به صورت نقدی بلکه با تامین کالاهای اساسی و تامین نیازهای زائران حج به ایران بازگشته است و اینگونه یکی از متحدان اصلی جمهوری اسلامی نتوانسته است اجازه پرداخت نقدی این پول به جمهوری اسلامی را از آمریکا دریافت کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »