کد خبر : 3344
تاریخ انتشار : شنبه 3 اردیبهشت 1401 - 23:47

ماجرای ادعای پرداخت ۲۵۰ میلیون دلاری بریتانیا به مارشال دوستم برای همکاری با داعش چه بود؟

ماجرای ادعای پرداخت ۲۵۰ میلیون دلاری بریتانیا به مارشال دوستم برای همکاری با داعش چه بود؟
حزب تحت رهبری مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین رئیس جمهوری افغانستان، اتهامات بعضی رسانه‌ها در مورد دریافت پول و همکاری با داعش را رد کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری تسنیم، ده روز پیش در ۲۳ فروردین در گزارشی مدعی شد که بریتانیا “میلیون‌ها پوند” به مارشال عبدالرشید دوستم، کمک کرده و همراه با ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای پیشبرد پروژه گروه داعش در شمال افغانستان است.

خبرگزاری‌ فارس و سایت مشرق نیوز هم گزارش مشابه‌ای نشر کردند.

تسنیم به نقل از “آنتونی کردزمن”، تحلیلگر ارشد آمریکایی گزارش داده که ظاهرا به روزنامه ایندیپندنت گفته است که “سازمان اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) حدود ۲۵۰ میلیون دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار مارشال عبدالرشید دوستم قرار داده است.”

تسنیم به نقل از این تحلیلگر افزوده که “با توجه به نفوذ مارشال دوستم در مناطق شمالی افغانستان، قرار است از این طریق ناامنی‌ها در این کشور کلید زده شود.”

به گزارش بی بی سی، منابعی به نام آنتونی کردزمن و یا مصاحبه‌ای با روزنامه انگلیسی ایندیپندنت بریتانیا که مارشال دوستم را متهم به همکاری با داعش کند، وجود ندارد و در آرشیو این روزنامه بریتانیایی نیز چنین گزارشی دیده نمی‌شود.

در بیانیه حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری مارشال دوستم که دیشب نشر شد، آمده است که “برخی رسانه‌ها و ماشین‌های تبلیغاتی کشورهای همسو با طالبان، رهبری حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان را به دریافت ۲۵۰ میلیون پوند از بریتانیا برای نا‌امن‌سازی شمال افغانستان متهم کرده‌اند.”

در بیانیه حزب آقای دوستم آمده است که “داعش افغانستان یک بخش از گروه تروریستی طالبان و شبکه تروریستی حقانی است. اگر کسی این را نداند، در مورد افغانستان چیزی نمی‌داند.”

این حزب حملات اخیر داعش، به ویژه به شیعیان هزاره در ولایت‌های مختلف، را “نسل‌کشی” خوانده است.

“حملات وحشتناک اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله کابل، ننگرهار، کندز، بلخ و به ویژه بالای اماکن مقدس و مراکز آموزشی متعلق به برادران نهایت گرامی هزاره‌مان که صدها شهید و زخمی برجا گذاشته است، همه‌ ما را در سوگ نشانده و قلب‌مان را جریحه‌دار ساخته است. این رویدادها نشانه‌ نسل‌کشی در برابر قوم محترم هزاره محسوب می‌شود و تداوم آن فاجعه بار خواهد بود”.

حزب آقای دوستم گفته که بعضی رسانه‌ها “اسیر تاکتیک‌های تبلیغاتی دشمن شده با وارد کردن اتهام‌های واهی به آدرس حزب ما و رهبر محترم آن می‌خواهند میان اقوام با هم‌برادر کشور عزیزمان تخم نفاق” بکارند.

در این بیانیه از حملات اخیر گروه داعش ابراز “نفرت و انزجار” شده و آمده که مارشال دوستم “ایجاد دولت انتقالی فراگیر و حکومت برآمده از آرای مردم را راه حل بنیادی همه مشکلات افغانستان می‌داند.”

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.