کد خبر : 9229
تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 آبان 1401 - 14:12

لهستان مورد اصابت دو موشک ناشناس قرار گرفت

لهستان مورد اصابت دو موشک ناشناس قرار گرفت
بنا بر اعلام رادیو زیت لهستان شب گذشته دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرد. بر اثر این حادثه دو نفر کشته شدند.

به گزارش کلینی نیوز، رسانه های لهستانی و خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهند که این موشک ها از روسیه شلیک شده بود، اما این خبر هنوز رسما تایید نشده است.

با این حال دولت لهستان می گوید که هیچ گونه «شواهد قطعی» درباره این که این موشک ها از کجا شلیک شده است ندارد.

آندره دودا رئیس جمهور این کشور گفت: «ما هیچ شواهد قطعی نداریم که چه کسی این موشک را شلیک کرده… به احتمال زیادی یک موشک ساخت روسیه بود، اما این موضوع فعلا تحت بررسی است.»

نخست وزیر لهستان هم گفت که این کشور تجسس در آسمان خود را افزایش خواهد داد.

واکنش اولیه  آمریکا 

به گفته باربارا پِلِت خبرنگار بی بی سی از کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه همگی می گویند که نمی توانند تصدیق کنند چه اتفاقی افتاده و مشغول همکاری با دولت لهستان برای جمع آوری اطلاعات هستند.

آنها تعهد آمریکا برای دفاع از هر وجب خاک ناتو در صورت حمله به آن را تکرار کرده اند، چیزی که رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، یک «وظیفه مقدس» خوانده است.

اما نه آمریکا نه متحدانش در ناتو نمی خواهند مستقیما وارد جنگ با روسیه شوند.

این حادثه که باعث نگرانی ناتو – که لهستان عضو آن است – شده به جنگ لفظی میان کی یف و مسکو دامن زده است.

روسیه ادعاها دایر بر مسئولیت خود را رد کرده و گفته هدف کی یف کشاندن سایر کشورها به جنگ است. وزارت دفاع روسیه گفت که این گزارش ها به مثابه «تحریکی عمدی با هدف بدتر کردن اوضاع است.»

واکنش چین به اصابت موشک به لهستان

به گزارش خبرگزاری ایرنا، « مائو نینگ » سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به برخی اخبار مرتبط با اصابت موشک به مناطق مرزی لهستان در نزدیکی اوکراین، تمامی طرفها را دعوت به آرامش و خویشتنداری کرد تا از هرگونه تشدید بحران جلوگیری شود.

 

آمریکا عامل حمله موشکی به لهستان را معرفی کرد

رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با سران گروه هفت و سران اعضای ناتو در اندونزی در جمع خبرنگاران گفت اطلاعات اولیه نشان می‌دهد بعید است موشک‌های شلیک‌شده به لهستان از خاک روسیه شلیک شده باشند.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا زود نیست که گفته شود این موشک‌ها از خاک روسیه شلیک شده بودند گفت: اطلاعات اولیه‌ای وجود دارد که خلاف آن را نشان می‌دهد. نمی‌خواهم این (ادعای حمله موشکی از خاک روسیه) را بگویم تا زمانی که تحقیقات ما کامل شود. وی دراین‌باره افزود: بعید است که این موشک از خاک روسیه شلیک شده باشد، اما منتظر باشیم.

پیش از این وزیر دفاع روسیه با رد هر گونه حمله موشکی روسیه به لهستان گفته بود گزارش‌ها درباره حمله موشکی روسیه به خاک لهستان اقدامی «تحریک‌آمیز و عامدانه» است.

بامداد چهارشنبه نیز شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از منابع آگاه نظامی اعلام کرد یک جنگنده نظامی ناتو دیروز هنگام شلیک موشک به خاک لهستان در آسمان این کشور حضور داشته و توانسته مسیر آن آن را ردیابی کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.