کد خبر : 15936
تاریخ انتشار : شنبه 9 دی 1402 - 10:45

دلیل لغو دیدار سوپرجام ترکیه در ریاض

دلیل لغو دیدار سوپرجام ترکیه در ریاض
بازی فینال سوپر جام ترکیه که قرار بود در ریاض برگزار شود، به دلیل اختلاف‌نظر دو کشور بر سر عکس آتاتورک، به تعویق افتاد.

به گزارش کلینی نیوز، سوپرجام ریاض با صدور بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) توضیح داد:  «ما مشتاقانه منتظر بودیم که این دیدار در موعد مقرر مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی فوتبال برگزار شود، که این ورزش را ملزم می‌کند بدون هیچ شعاری خارج از محدوده آن برگزار شود، به‌ویژه آنکه این موضوع با فدراسیون ترکیه در چهارچوب دیدارهای تدارکاتی این مسابقه و لزوم رعایت این موارد مطرح شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: « متاسفانه دو تیم شرکت‌کننده به آنچه که بر سر آن توافق شده بود پایبند نبودند که این امر منجر به عدم برگزاری مسابقه شد».

 

 

 

 

چند ساعت پیش از شروع مسابقه مقامات عربستانی به فدراسیون فوتبال ترکیه اطلاع ‏دادند که با برنامه آنها برای به نمایش گذاشتن برخی نمادهای سیاسی پیش از شروع ‏دیدار دو تیم موافق نیستند و بازی باید بدون این نمادها انجام بشود. ‏

ابتدا دو باشگاه گالاتاسرای و فنرباغچه اعلام کردند حاضر به حضور در میدان نیستند. ‏بعد از چند ساعت مذاکره فشرده بین مقامات دو کشور در نهایت اعلام شد که ‏فدراسیون فوتبال ترکیه پذیرفته است که برخی نمادها وارد زمین نشود. ‏

در گزارش تی‌آر‌تی که چند دقیقه پیش روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفت اعلام شد ‏درحالیکه کمتر از نیم ساعت به شروع مسابقه باقی مانده بازیکنان دو تیم از هتل محل ‏اقامت‌شان خارج نشده‌اند و لغو مسابقه قطعی است. این خبرگزاری ترکیه‌ای می‌گوید ‏بازیکنان دو تیم از هتل‌ مستقیما به فرودگاه رفته و به ترکیه برخواهند گشت. ‏

در ادامه این گزارش اعلام شد که تصمیم به لغو این مسابقه قطعی است و دقایقی ‏پیش در جلسه‌ای که بین مدیران فدراسیون و مدیران دو باشگاه گالاتاسرای و فنرباغچه ‏برگزار شد هر سه طرف تصمیم به لغو مسابقه گرفتند. ‏

روزنامه اسپانیایی «مارکا» در خصوص این اتفاق نوشت: فنرباغچه و گالاتاسرای که با محدودیت‌هایی مواجه شده‌اند می‌خواستند پیراهن‌هایی منقش به عکس آتاتورک را بر تن کنند اما مقامات عربستانی اجازه چنین کاری را ندادند و این مسابقه به دلیل محدودیت‌های اعمال شده برای هر دو باشگاه لغو شد. فنرباغچه و گالاتاسرای به دنبال این اتفاق مانع از آمدن بازیکنان خود به زمین شدند و بلافاصله به ترکیه بازگشتند و تأیید کردند که این بازی برگزار نمی‌شود.

اختلافات زمانی شروع شد که مقامات عربستان سعودی مانع از پخش سرود ملی ترکیه قبل از بازی در ورزشگاه «اول پارک» شدند و همین مساله باعث ناراحتی ترکیه‌ای ها شد. ضمن اینکه هواداران هر دو تیم قصد داشتند بنرهایی از مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن را در ورزشگاه به نمایش بگذارند اما به آنها چنین اجازه‌ای داده نشد.

آخرین مساله هم این بود که باشگاه‌ها می‌خواستند با عکس آتاتورک روی پیراهن خود به میدان بروند اما این مساله از سوی مقامات عربستان سعودی رد شد و در نتیجه هر دو تیم گالاتاسرای و فنرباغچه از برگزاری بازی امتناع کردند تا این مسابقه لغو شود. این اتفاق بازتاب دهنده تصویر آتاتورک در جامعه بوده است.

غرامت ۴۰ میلیون دلاری؟

گزارش‌ها همچنین حاکی از درخواست فدراسیون فوتبال عربستان برای پرداخت ۴۰ میلیون دلار غرامت از سوی فدراسیون فوتبال ترکیه به خاطر لغو سوپرجام در این کشور هستند.

برخی از رسانه‌های ترکیه نیز در گزارش‌هایی که در حال حاضر تائید نشده‌، خبر داده‌اند که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، خواستار استعفای رئیس فدراسیون فوتبال ترکیه به خاطر لغو سوپرجام در عربستان شده است.

در مهرماه امسال، رسانه‌ها و خبرنگاران عربستانی مانند نواف الاسیوی در موجی هماهنگ مدعی شدند که اعضای تیم الاتحاد به دلیل وجود سردیس شهید سلیمانی در ورودی تونل ورزشگاه نقش جهان، حاضر به ورود به زمین نشده‌اند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا، اِی اف سی، نتیجه این بازی را سه بر صفر به نفع تیم الاتحاد اعلام کرده است.

این در حالی است که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که ایران و عربستان بر سر تکرار این مسابقه به توافق رسیده‌اند.

براساس رأی کنفدراسیون فوتبال آسیا، باشگاه سپاهان به پرداخت ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی و برگزاری سه بازی خارج از ورزشگاه نقش جهان نیز محکوم شده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.