کد خبر : 5557
تاریخ انتشار : شنبه 4 تیر 1401 - 9:28

قتل شیرین ابوعاقله؛ سازمان ملل می‌گوید گلوله توسط اسرائیلی‌ها شلیک شده است

قتل شیرین ابوعاقله؛ سازمان ملل می‌گوید گلوله توسط اسرائیلی‌ها شلیک شده است

به گزارش کلینی نیوز ،  ۲۴ تن از سناتورهای آمریکایی نیز در نامه‌ای به جو بایدن، از او خواستند که ایالات متحده تحقیقات «جامع و شفافی» درباره قتل شیرین ابوعاقله انجام دهد. شیرین ابوعاقله در جریان پوشش  خبری، یورش نیروهای اسرائیلی به منازلی در اردوگاه آوارگان «جنین» در مناطق اشغالی کرانه غربی رود اردن کشته

به گزارش کلینی نیوز ،  ۲۴ تن از سناتورهای آمریکایی نیز در نامه‌ای به جو بایدن، از او خواستند که ایالات متحده تحقیقات «جامع و شفافی» درباره قتل شیرین ابوعاقله انجام دهد.

شیرین ابوعاقله در جریان پوشش  خبری، یورش نیروهای اسرائیلی به منازلی در اردوگاه آوارگان «جنین» در مناطق اشغالی کرانه غربی رود اردن کشته شد.

مقام‌های اسرائیلی از جمله نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور در آن زمان کشته شدن خانم ابوعاقله توسط نیروهای اسرائیلی را زیر سوال بردند.

در حال حاضر نیز اسرائیل به طور رسمی حاضر نشده بپذیرد که شیرین ابوعاقله به دست نیروهای این کشور کشته شده است.

اما راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «تمامی اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کردیم، با یافته‌ها مبنی بر اینکه ابوعاقله با گلوله سلاح نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده همخوانی دارد.»

خانم شامداسانی به طور مشخص گفت که شیرین ابوعاقله به دلیل شلیک‌های بدون هدف فلسطینی‌ها کشته نشده است.

به گفته او، یافته‌های سازمان ملل فاش کرد که در زمان این اتفاق، گروه‌های مسلح فلسطینی «هیچ فعالیتی در نزدیکی روزنامه‌نگاران نداشتند».

علاوه بر چندین شاهد عینی، تحقیقات چند رسانه مستقل و همچنین یکی از سازمان‌های مدافع حقوق بشر در اسرائیل نیز نتایج مشابهی در پی داشته است.

به گفته راوینا شامداسانی، شیرین ابوعاقله و تعداد دیگری از خبرنگاران حاضر در محل به شکل هماهنگ و واضحی خود را به عنوان کارکنان رسانه‌های مختلف نشان داده بودند.

[su_note note_color=”#e2e0db” radius=”۴″] سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «تمامی اطلاعاتی که ما جمع‌آوری کردیم، با یافته‌ها مبنی بر اینکه ابوعاقله با گلوله سلاح نیروهای امنیتی اسرائیل کشته شده همخوانی دارد.»[/su_note]

او گفت: «خبرنگاران گفتند که آنها بخشی از خیابان را انتخاب کرده بودند تا بتوانند از محل نیروهای مسلح فلسطینی در داخل اردوگاه دوری کنند و به آرامی حرکت کردند تا حضور خود را برای نیروهای اسرائیلی که در انتهای خیابان مستقر شده بودند نشان دهند.»

به گفته او، بر اساس یافته‌های سازمان ملل هیچ گونه هشداری قبل از تیراندازی اعلام نشده است.

سخنگوی کمیسیاریای عالی حقوق بشر افزود: «چندین گلوله که ظاهرا هدف‌گیری شده بوده از سوی نیروهای اسرائیلی به سوی آنها (خبرنگاران) شلیک شد.»

به گفته او، بعد از اینکه شیرین ابوعاقله هدف گلوله نیروهای اسرائیلی قرار گرفت، به سوی مردی که برای کمک به او به سویش رفت نیز گلوله‌هایی شلیک شد.

درخواست سناتورهای آمریکایی

۲۴ تن از سناتورهای آمریکایی که ۲۲ نفرشان دموکرات و دو نفرشان مستقل هستند، در نامه‌ای به جو بایدن تاکید کردند که در حال حاضر، هیچ یک از طرفین درگیر به طرف مقابل برای انجام تحقیقات اعتماد ندارد.

آنها از جو بایدن خواستند که تحقیقات درباره قتل شیرین ابوعاقله توسط دولت آمریکا انجام شود.

یکی از سخنگویان کاخ سفید گفته است که در حال حاضر، تحقیقاتی درباره این موضوع در جریان نیست، ولی از هر دو طرف درگیر درخواست که شواهدشان را با هم به اشتراک بگذارند.

سفارت اسرائیل در آمریکا در واکنش به این فشارها اعلام کرد که این کشور «تحقیقات جامعی» انجام داده و «کماکان از ایالات متحده دعوت می‌کند تا نقش ناظر را در این تحقیقات برعهده بگیرد.»

تشکیلات خودگردان فلسطینی در ماه مه اعلام کرد که تحقیقات خود را به شکل مستقل انجام داده و به این نتیجه رسیده که خانم ابوعاقله توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده است.

اما ارتش اسرائیل می‌گوید تا زمانی که گلوله شلیک شده به شیرین ابوعاقله به آنها تحویل داده نشود، «تشخیص اینکه چه کسی شلیک مرگبار را انجام داده» برایشان غیرممکن است.

اما مقام‌های فلسطینی می‌گویند که با توجه به سوابق موارد مشابه قبلی حاضر نیستند مستندات مهمی مانند گلوله مرگبار را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار بدهند.

بیشتر بخوانید:

قتل شیرین ابوعاقله با خشم گروه بزرگی از فلسطینی‌‌ها و بسیاری از هواداران حقوق فلسطینی‌ها در سراسر جهان روبه‌رو شد و هزاران تن در کرانه غربی رود اردن در تشییع جنازه این خبرنگار شرکت کردند.

تشییع جنازه خانم ابوعاقله با تنش و درگیری روبه‌رو شد و برخی از نیروهای امنیتی اسرائیلی به تشییع‌کنندگان حمله کردند.

به گفته خانم شامداسانی، میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کماکان از اسرائیل خواسته است که درباره قتل شیرین ابوعاقله، تحقیقات جنایی انجام دهد.

شبکه الجزیره در روز ۲۶ مه (۵ خرداد) اعلام کرد که تیمی از وکلا را برای ارائه شکایتی به دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) در لاهه، استخدام کرده است.

همچنین وکلایی که همین حالا بر روی پرونده‌ای دیگر در ارتباط با کشتن روزنامه‌نگاران فلسطینی توسط اسرائیل در دیوان کیفری بین‌المللی کار می‌کنند گفته‌اند که مورد قتل شیرین ابوعاقله را نیز به پرونده‌شان اضافه کرده‌اند.

اسرائیل از اعضای دیوان کیفری بین‌المللی نیست و پیش از این نیز در زمان بررسی پرونده جنایات جنگی در مناطق اشغالی اعلام کرد که با این دادگاه بین‌المللی همکاری نمی‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »