کد خبر : 9459
تاریخ انتشار : سه شنبه 8 آذر 1401 - 9:06

فستیوال جهانی همبستگی با فلسطین با طعم جام جهانی ۲۰۲۲

فستیوال جهانی همبستگی با فلسطین با طعم جام جهانی ۲۰۲۲
اتفاقات رخ داده در حاشیه جام جهانی ۲۰۲۲ برای خبرنگاران اسرائیلی نشان داد که تصور رژیم صهیونیستی از بهبود روابط با کشورهای عربی و اسلامی اشتباه محض بوده است، زیرا ملت‌های عربی اسلامی در این جام فستیوال همبستگی با فلسطین به راه انداختند.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری شبستان، « من همیشه فکر می کردم که مشکل از دولت‌هاست، اما در قطر متوجه شدم که نفرت مردم در خیابان از ما چه میزان است و چه قدر دوست دارند که ما را از روی زمین محو کنند» این سخنان «راز ششنیک» خبرنگار روزنامه یدیعوت آحاورنت اسرائیل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است.

۲۹ نوامبر مصادف با هشتم آذر روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین است، برهمین اساس قصد داریم که همبستگی ملت‌های جهان با فلسطین را از زاویه رویدادهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بررسی کنیم. رویدادهایی که بیانگر همبستگی ملت‌های جهان با فلسطین است.

شاید کسی فکر نمی کرد در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فضای ضد صهیونیستی غالب باشد، آن هم زمانی که مسئولان رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر چهار توافق عادی سازی با کشورهای عربی امضا کرده بودند و حتی با برخی از این کشورها نیز به صورت غیرعلنی وارد روابط دیپلماتیک شده بودند.

اما اتفاقات رخ داده در حاشیه جام جهانی ۲۰۲۲ برای خبرنگاران اسرائیلی نشان داد که تصور رژیم صهیونیستی از بهبود روابط با کشورهای عربی و اسلامی اشتباه محض بوده است و مسئولان و کارشناسان این رژیم از بطن کشورهای عربی- اسلامی اطلاعی نداشتند، به همین دلیل هیئتی از خبرنگاران و روزنامه نگاران صهیونیستی به قطر اعزام کردند.

درحالی رژیم صهیونیستی از حضور مردم فلسطین در جام جهانی قطر جلوگیری کرد که فضای بازی افتتاحیه ،فلسطینی بود به طوری که تماشاگران به منظور اعلام همبستگی با ملت فلسطین با پرچم و چفیه فلسطینی به ورزشگاه آمدند. جریان حمایت از فلسطین به همین جا ختم نشد و مردم کشورهای مختلف حاضر در جام جهانی با طرح‌ها، برنامه‌ها و اقدامات شان جای ملت فلسطین را خالی کردند.

برهمین اساس، گروهی از جوانان کشورهای عربی به نام «سفیران فلسطین» هشتگ «فلسطین- در- جام جهانی»  و «نه به عادی سازی با اسرائیل»  و «فلسطین موضوع آزادمردان است» را برای انتقال حقایق موجود درباره وضعیت ملت فلسطین به راه انداختند تا آن را به دور از روایت‌های صهیونیستی به گوش جهانیان برسانند.

در ادامه روند کمپین حمایت از فلسطین در جام جهانی ۲۰۲۲، هواداران قطر در بازی آلمان و ژاپن با نشان دادن شال فلسطین از آرمان‌های آنها حمایت کردند.

خبرنگاران اسرائیلی شاید تا زمانی که به مصاحبه با هواداران فوتبال اقدام نکرده بودند، عمق نارضایتی ملت های عربی- اسلامی را نمی دانستند. «اوهاد حمو» خبرنگار شبکه عبری زبان «شبکه ۱۲»  که برای پوشش جام جهانی قطر رفته است، پس از امتناع هواداران فوتبال از مصاحبه با وی در توئیتر خود نوشت: خبرنگاران شبکه ها و روزنامه های مختلف اسرائیل در جام جهانی قطر تلاش کردند تا برخی از افراد مصاحبه کنند، اما آنها به محض اطلاع از اینکه خبرنگار اسرائیلی است، از مصاحبه امتناع کردند.

حمود نوشت: حضور ما اینجا با آرم  اسرائیل و گفتگو به زبان عبری مشکل ساز شده است. بسیاری از هواداران فوتبال در اینجا تلاش می کنند که مردم علیه ما بیرون بیایند، زیرا ما را نماینده عادی سازی می دانند.

در همین حال، «اوری لوی» خبرنگار شبکه ۱۱ اسرائیل از حواشی دیدار روز جمعه فوتبال ملی ایران و ولز به تهیه گزارش اقدام کرد. وی مجبور شد برای تهیه گزارش خود را شهروند آلمان معرفی کند. زیرا در غیراین صورت امکان تهیه گزارش وجود نداشت، به طوری که همکارانش در استودیو وضعیت را وخیم ارزیابی کرده بودند.

شبکه‌ i24news گزارش داد: تلاش خبرنگاران اسرائیلی برای گفتگو با هواداران فوتبال در دوحه طبق برنامه پیش نرفته است. فیلم های پخش شده در فضای مجازی نشان می دهد که هواداران سعودی، قطری، مراکشی و لبنانی عمدا از خبرنگاران اسرائیلی فاصله می گیرند.

اما عمق فاجعه آنجا مشخص شد که راز ششنیک، خبرنگار روزنامه یدیعوت آحارونت وقتی می خواست پس از پیروزی تیم ملی ژاپن مقابل آلمان با یک فوتبالدوست ژاپنی مصاحبه کند از او پرسیده شد که برای چه شبکه ای کار می کند؟ این خبرنگار پاسخ داد: اسرائیل. این فوتبالدوست ژاپنی با دست اشاره کرد که نمی خواهد با وی مصاحبه کند و رفت.

راز ششنیک می گوید: ما اینجا در کنار ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، قطری‌ها و سوری‌ها راه می رویم و همه آنها با خشم به ما نگاه می کنند. تنها نگاه برخی از عربستانی‌ها متفاوت است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم خود را اکوادری معرفی کنیم.

این خبرنگار یدیعوت احارونت به روایت خاطره ای پس از بازی برزیل اقدام کرد و نوشت: پس از بازی برزیل، بدترین تجربه را داشتیم، ما می خواستیم با هواداران برزیل عکس بگیریم، اما مسلمان‌ها مدام می آمدند و پرچم فلسطین را بلند می کردند و اجازه عکس گرفتن نمی دانند.

پس از این اتفاقات، شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی از همه خبرنگاران اسرائیلی حاضر در جام جهانی ۲۰۲۲ خواست تا هویت خود را کاملا مخفی کنند و به زبان عبری سخن نگویند. همچنین از آرم و لگویی که نشانه اسرائیل است، استفاده نکنند.

این واکنش مقامات صهیونیستی نشان از نگرانی و ترس آنها دارد، زیرا بارها شاهد طرد خبرنگاران خود از جمع هواداران فوتبال بودند و این مسئله باعث شد تا یهودیان رژیم صهیونیستی از این خبرنگاران بخواهند تا بیشتر از این خفت را نپذیرند و برگردند.

قطر از این جام جهانی نه تنها برای شناساندن اسلام به غیرمسلمانان استفاده کرد، بلکه فرصت واقعی را برای آگاهی سازی ملت ها نسبت به رژیم صهیونیستی به دست آورد. اگرچه هواداران فوتبال کشورهای عربی- اسلامی دیگر نیز قطر را در مسیر حمایت از ملت فلسطین و افشای جنایت‌های رژیم صهیونیستی همراهی کردند.

رسانه های صهیونیستی می پنداشتند با حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ می توانند مسیر عادی سازی روابط این رژیم را هموارتر کنند و  این روند را در میان ملت‌ها مثبت نشان دهند. همچنین به روایتی دیگر بتوانند این جام را به نفع خود مصادره کنند. اما واکنش ملت‌ها در حمایت از ملت فلسطین نقشه آنها نقش برآب کرد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.