کد خبر : 19726
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 تیر 1403 - 15:23

فرهاد مشیری،‌ اولین هنرمند خاورمیانه‌ای در پی سکته قلبی درگذشت

فرهاد مشیری،‌ اولین هنرمند خاورمیانه‌ای در پی سکته قلبی درگذشت
فرهاد مشیری، نقاش و هنرمند پرآوازه و معروف به گران‌ترین نقاش ایرانی، روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه در سن ۶۱ سالگی و در پی سکته قلبی درگذشت.
به گزارش کلینی نیوز، فرهاد مشیری نقاش سرشناس ایرانی امروز- چهارشنبه- ۲۷ تیر- بر اثر ایست قلبی در ۶۱ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت. همسر او شیرین علی‌آبادی عکاس حرفه‌ای بود که سال ۱۳۹۷ از دنیا رفت.

آثار او آمیزه‌ای از عناصر سنتی در هنر و زندگی مردم ایران و تکنیک‌های مدرنی است که بیش از همه از هنر پاپ تاثیر گرفته است. در ایران بیشتر او را به‌عنوان «نقاش کوزه‌ها» می‌شناسند،‌ لقبی که به آثاری از فرهاد مشیری ارجاع می‌دهد که الهام گرفته از کوزه‌ها و خم‌های سفالی ایران هستند. اما آفرینندگی و خلاقیت مشیری ابعادی فراتر از این آثار دارد و باعث شده است که آفریده‌هایش در اغلب موزه‌های بزرگ جهان از جمله در نیویورک، لندن، رم،‌ مونیخ، اسلو،‌ ژنو، دبی، شارجه و بسیاری از شهرهای دیگر به نمایش درآیند.

فرهاد مشیری در سال ۱۳۴۲ در شیراز به دنیا آمد.او پس از ۱۲ سال اقامت در ایالات متحده، در سال ۱۳۶۸ به ایران بازگشت و از آن پس به کار تهیه و تولید فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری و کتاب برای کودکان به سفارش سازمان یونیسف پرداخت.، اما این برایش کافی نبود و به‌دنبال یک شیوه شخصی در هنر و زندگی رفت و در این مسیر اشیاء و وسایل برایش مهم شدند.

مانند بسیاری از دیگر هنرمندان معاصر ایران، تقابل یا همزیستی سنت و تجدد و دوگانگی و دگرگونی متجلی در همه عرصه‌های زندگی ایران امروز، بخش اصلی کارهای او را شکل می‌دهند اما آنچه فرهاد مشیری را از دیگر همتایانش متمایز می‌کند شیوه بیانی او و تکنیک‌های متنوعی است که در خلق آثارش به کار گرفته است: از خط و خوشنویسی و عدد و پرتره گرفته تا سفالگری و اشیاء گوناگون و عناصر امروزی در زمینه‌ای که بر کنتراست و تقابل و تضاد استوار شده است.

امروزه «فرهاد مشیری» شاید در ایران فقط برای اهالی و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی آشنا باشد اما در دیگر سوی جهان بسیاری از مجموعه داران غربی و اروپایی و اهالی خاورمیانه پیگیر آثار او هستند، هنرمندی که به عقیده بسیاری کشف بزرگ حراجی‌ها است و با سبکی که منحصر به خود اوست آثارش را ارائه می‌دهد.

شاید به همین دلیل بود که آثارش نه تنها در حراج تهران پرخریدار بود و با قیمت‌های بالا به فروش می‌رفت، بلکه خیلی زود راهشان را به بازارها و حراج‌های جهانی گشودند.

فرهاد مشیری رکورددار فروش گران قیمت‌ترین آثار هنر در ایران به عنوان اولین هنرمند خاورمیانه شناخته می‌شود که اثرش به فروش یک میلیون دلاری رسیده است.

دوسال پیش، مشیری در اثر «یا ابوالفضل» نگاهی به روایت‌های دینی و باورهای مذهبی دارد، که هنرمند، به شکلی معاصر و نمادین، آن را ارائه کرده است.

پیوند ناگسستنی حضرت ابوالفضل (ع) با مفهوم آب و تشنگی که کوزه نمادی از آن است، در این اثر قابل خوانش است. این تابلو، در شانزدهمین حراج تهران ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروخته شد

آخرین نمایشگاه او که دربرگیرنده آخرین سری کوزه‌هایش بود، سال گذشته در «آرت ابوظبی» به نمایش گذاشته شد.

در تهران هم کمتر از دو هفته پیش، اثری از او به نام «شماره‌های سیاه روی سفید» به قیمت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.