کد خبر : 8565
تاریخ انتشار : پنجشنبه 21 مهر 1401 - 19:05

امیر حسین علمائی

فارین پالیسی: شایعه کودتا چه پیامی درباره چین دارد؟

فارین پالیسی: شایعه کودتا چه پیامی درباره چین دارد؟
یک داستان بی‌اساس برای مدت کوتاهی در فضای مجازی منتشر شد و نشان داد که تا چه اندازه جهان درباره عملکرد درونی حکومت در پکن دچار سوء برداشت است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری انتخاب، جیمز پالمر معاون سردبیر فارین پالسی،اواخر هفته گذشته یک ادعای کاملا بدون پشتوانه در مورد چین مبنی بر این که ژنرال «لی کیائومینگ» فرمانده ارتش آن کشور علیه «شی جین پینگ» کودتا کرده منتشر شد. این شایعه به مثابه آتشی در میان مهاجران چینی و سپس در میان رسانه های هندی پخش شد.

شی روز سه شنبه در انظار عمومی ظاهر شد و با حضور خود وقوع هرگونه کودتا را رد کرد. داستان کودتا البته دروغ بود اما مدت زمان کوتاهی به مخاطبان گسترده ای رسید و حتی برخی از چهره های سرشناس را بر آن داشت که این شایعات را تکرار کنند.

در ادامه این مطلب آمده است: اینکه شی ممکن است روزی با کودتا در حزب کمونیست چین مواجه شود، کاملاً غیرممکن نیست.

شکست‌های اقتصادی و سیاسی چین و همچنین نارضایتی نخبگان چینی در حال افزایش است. با این حال، ادعاهای بی اساس مانند ادعاهای آخر هفته گذشته اغلب در خارج از چین مطرح می شود. چگونگی گسترش آنها و چرایی آن نشان می دهد که مرکز سیاست چین چقدر ناشناخته بوده و بد درک شده است.

شایعات کودتای اخیر از یک الگوی آشنا پیروی کرد. مهاجران چینی مخالف حزب کمونیست اغلب داستان‌هایی از دسیسه‌های داخل حلقه‌های قدرت پکن مطرح می‌کند که عمدتاً هیچ مبنایی ندارد.

رسانه‌های اجتماعی داستان‌هایی را که زمانی فقط در روزنامه‌های تبعیدی کوچک یا در میان محافل شایعه‌انگیز به اشتراک گذاشته می‌شد، تقویت کرده‌اند. در این مورد، ادعای یک روزنامه نگار مخالف مبنی بر لغو پروازهای چین، شایعه را آغاز کرد. (اولین نشانه یک کودتای واقعی، تصرف ارگان های تبلیغاتی چین است.)

جنبش جهانی فالون گونگ – یک جنبش مذهبی جدید که در سال ۱۹۹۹ در چین ممنوع شد – مستعد به اشتراک گذاشتن داستان‌های توطئه‌آمیز است و معمولاً نقش کلیدی در ترویج این شایعات دارد.

یک روزنامه نگار وابسته به فالون گونگ این شایعات را در ۲۳ سپتامبر دریافت و بارها درباره آنها توییت کرد. از آنجا، رسانه‌های هندی – به‌ویژه کانال ملی‌گرای تلویزیون هند – و برخی از سیاستمداران این داستان را تقویت کردند. در نهایت به دلیل اینکه چهره‌های آگاه از شرایط چین بارها آن را رد کردند، از بین رفت.

شایعات اخیر در مورد سیاست چین چه چیزی را نشان می دهد؟

اولاً، کنترل شدید اطلاعات توسط حزب کمونیست باعث ایجاد شایعات می‌شود. تنها شواهد به اصطلاح کودتای آخر هفته گذشته این بود که شی پس از بازگشت از آسیای مرکزی در ۲۲ سپتامبر در انظار عمومی ظاهر نشده بود.

او یک انسان است، کسی که آنفولانزا می گیرد و به تعطیلات می رود. اما از آنجایی که حزب کمونیست از رهبری خود بسیار محافظت می‌کند، هرگز نمی‌تواند بپذیرد که او بیمار یا در تعطیلات باشد زیرا وجهه رهبران را به عنوان قهرمان و تلاشگر مختل می کند.

حفظ سابقه حزب کمونیست به‌عنوان یک جنبش زیرزمینی، ویژگی مشترک نهادهای چینی، چه خصوصی و چه عمومی است. رهبری حزب کمونیست به سادگی اطلاعات خود را در اختیار بیگانگان قرار نمی‌دهد و تحقیق در مورد زندگی خصوصی آنها مملو از مشکلات جدی است.

این امکان وجود دارد که شی و اطرافیانش پس از گذراندن مدتی در خارج از کشور به سادگی قرنطینه شده باشند. اما دولت نمی توانست این را اعلام کند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.