کد خبر : 20248
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 18:11

علت سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران مشخص شد؛ستادکل نیروهای مسلح تکذیب کرد

علت سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران مشخص شد؛ستادکل نیروهای مسلح تکذیب کرد
یک منبع آگاه امنیتی در ایران، جزئیات جدیدی از علت سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور سابق این کشور را فاش کرده و آن را به دو عامل غیرمنتظره نسبت داد.

به گزارش کلینی نیوز، خبرگزاری فارس، در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه امنیتی نوشت که نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بررسی‌های خود درباره سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی را تکمیل کرده‌اند و اطمینان قطعی وجود دارد که آنچه اتفاق افتاده یک حادثه بوده است.

این منبع آگاه امنیتی درباره پرونده سقوط بالگرد رئیسی به خبرگزاری فارس توضیح داد: پرونده به‌صورت کامل در نهادهای نظارتی و امنیتی تکمیل شده و برآوردهای نهایی درباره علت سقوط حاکی از آن است که گروه پروازی و مسئولان امر به جز ۲ مورد تمام پروتکل‌های لازم برای تشریفات و امنیت رئیس‌جمهور را رعایت کرده‌اند.

فارس به نقل از این منبع آگاه نوشت که «شرایط جوی» و «اضافه وزن» به عنوان علت سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی شناسایی شده است.

درباره دو عامل شناسایی شده نیز، هنگام شروع پرواز تاخیری که به سبب دیدارهای رئیس‌جمهور پیش آمده وضعیت هوایی را نامطلوب کرد و از طرف دیگر وزن بالای بالگرد در فشار هوایی آن منطقه عامل مهمی در عدم توانایی خلبان برای کنترل بالگرد بوده است.

فارس خاطرنشان کرد: این بالگرد ۲ نفر بیش از پروتکل‌های امنیتی را حامل بوده و زمانی که خلبان توده مه را مشاهده کرده و خواسته بالگرد را در ارتفاع پروازی مناسب تنظیم کند قدرت بالگرد کشش کافی را برای این اقدام نداشته و در محدودیت دید حاصل از مه، با کوه برخورد کرده است.

این منبع آگاه افزود: بنا بر پروتکل‌های استاندارد امنیتی در سفر رئیس‌جمهور، از دو نوع بالگرد استفاده شده و براساس تدابیر امنیتی از‌پیش‌تعیین‌شده بالگردها دارای جی‌پی‌اس نبودند.

بنابر گفته وی، همچنین این بالگردها به جهت اینکه عمده سامانه‌هایشان از نوع مکانیکی است در آن‌ها اساسا امکان خرابکاری از نوع جَمر و هک سامانه‌های الکترونیکی نیز منتفی است. از طرفی مبتنی بر روندهای امنیتی در مسیر رفت و برگشت لیدرهای پروازی مطابق پروتکل‌های ازپیش‌تعیین‌شده تغییر کرده‌اند.

فارس درباره بررسی‌های به عمل آمده در خصوص احتمال وجود عوامل شیمیایی نیز نوشت: در بررسی‌های انجام شده هیچ نشانه‌ای از عوامل شیمیایی و مواد آسیب‌زا نیز یافت نشده است.

این خبرگزاری همچنین درباره بررسی عوامل انسانی نیز نوشت: حدود ۳۰ هزار نفر پس از این حادثه مورد آنالیز امنیتی و اطلاعاتی قرار گرفته‌اند و نتایج این بررسی‌ها نیز حاکی از عدم وجود عامل انسانی بوده و هیچ عامل مشکوکی شناسایی نشده است.

ستادکل نیروهای مسلح تکذیب کرد

این در حالی است که مرکز ارتباطات ستادکل نیرو‌های مسلح ایران، ادعای خبرگزاری فارس درباره علت سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی با عنوان «عامل سقوط بالگرد شهید رئیسی چه بود؟» را قویاً تکذیب کرد.

مرکز ارتباطات رسانه و تبلیغات دفاعی ستادکل نیرو‌های مسلح در اطلاعیه‌ای، در واکنش به ادعای خبرگزاری فارس به نقل از «منبع آگاه امنیتی!» اعلام کرد که آنچه در این خبر آمده، مخدوش و از اعتبار ساقط است.

آنچه که در خبر ادعایی فارس در خصوص حضور دو نفر در بالگرد برخلاف پروتکل‌های امنیتی آمده و از آن به‌عنوان یکی از عوامل سقوط بالگرد که قدرت کشش کافی برای تنظیم ارتفاع پروازی نداشته، یاد شده است، از اساس کذب می‌باشد.

پیشتر، مرکز ارتباطات ستادکل نیرو‌های مسلح به عنوان متولی و مسئول انتشار اخبار بررسی این حادثه، در دو بیانیه جداگانه به ابعاد و دلایل سقوط بالگرد اشاره کرده بود.

۳۰ اردیبهشت ماه سال ۴۰۳، رئیس جمهور سابق ایران، رئیسی به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدعلی آل هاشم نماینده، ولی فقیه و امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان‌شرقی، مهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت از رئیس‌جمهور، سرهنگ خلبان طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد بهروز قدیمی پس از آئین بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که با حضور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، با بالگرد عازم تبریز بودند. این بالگرد در میانه راه و در منطقه ورزقان دچار سانحه شد و سقوط کرد و همه سرنشینان جان باختند.

صبح روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت‌ماه لاشه بالگرد رئیسی و همراهانشان پیدا شد و همه سرنشینان جان باختند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.