کد خبر : 14859
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آبان 1402 - 16:45

عربستان سعودی آغاز مذاکرات میان ارتش سودان و پشتیبانی سریع در جده را اعلام کرد

عربستان سعودی آغاز مذاکرات میان ارتش سودان و پشتیبانی سریع در جده را اعلام کرد
وزارت امور خارجه سعودی در بیانیه‌ای روز یکشنبه 7 آبان از آغاز مذاکرات میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی«واس»، تسهیل‌کنندگان این مذاکرات (پادشاهی عربی سعودی، آمریکا، سازمان بین دولتی توسعه شرق افریقا «ایگاد» و اتحادیه افریقا)، آغاز مذاکرات میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان را اعلام کردند.

بر أساس بیانیه این طرف‌ها، مذاکرات جده بر تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه و تلاش برای دستیابی به آتش‌بس و توقف دائمی درگیری‌ها متمرکز خواهد بود.

بنا به گزارش خبرگزاری العربیه، عربستان چند روز پیش از ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع خواست، جنگ را متوقف و عمل به موارد توافق‌شده میان آنها در اعلامیه جده مورخ ۱۱ مه گذشته را ازسرگرفته و «نسبت به حفاظت از غیرنظامیان در سودان» پایبند باشند.

پادشاهی عربستان سعودی همچنین ازسرگیری گفت‌وگو میان نمایندگان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در شهر جده با تسهیل ریاض و واشینگتن و مشارکت نماینده مشترک اتحادیه آفریقا و« ایگاد» را مورد استقبال قرار داد.

بر أساس بیانیه وزارت خارجه سعودی، ریاض ضمن ابراز حمایت قاطع خود از وحدت صفوف، اهمیت غلبه‌دادن منطق، توقف خونریزی و رفع درد و رنج مردم سودان را مورد تاکید قرار داد.

در ادامه این بیانیه آمده است که این تلاش‌ها در راستای پایان‌دادن به بحران و خروج سودان از آن به منظور دستیابی به توافق سیاسی به هدف تحقق امنیت و ثبات برای سودان و مردم آن قرار دارد.

 گفته می‌شود حمیدتی و البرهان نمایندگان طیف نظامی، در شورای حاکمیت انتقالی سودان هستند که ریاست آن را البرهان بر عهده دارد.

این شورا از سال ۲۰۱۹ و پس از هماهنگی با طیف مدنی، ائتلاف نیروهای بیانیه آزادی و تغییر سودان و با هدف نظارت بر مرحله انتقالی در سودان تشکیل شده است. این طرف‌ها توافق کردند که مرحله انتقالی به تشکیل حکومت مدنی منتهی شود و پس از آن، نظامیان به پادگان‌های‌شان بازگردند.

-بدیهی است که اختلاف میان فرمانده ارتش و فرمانده نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، اختلاف بر سر میراث عمر البشیر است.

هم البرهان و هم حمیدتی درصدد کسب نفوذ بیشتر و قدرت هستند و این اختلاف به‌ویژه بعد از امضای توافقنامه چارچوب به اوج رسید. این توافقنامه بر ادغام نیروهای شبه نظامیان واکنش سریع در صفوف ارتش تصریح می‌کند؛ پرونده‌ای که باعث بسیاری از اختلافات و حساسیت‌های میان دو طرف ذی‌نفوذ شده است.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سر قدرت آغاز شده و با میانجیگری‌ های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

درگیری‌ها در سودان پس از آن شروع شد که طرح انتقال قدرت از دولت موقت نظامی به تشکیل یک دولت غیرنظامی طرح شد و جنگ قدرت در درون رهبری نظامی این کشور به درگیری میان گروه‌های رقیب منجر شد.

خبرنگار ریانووستی از آغاز درگیری ها بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان در خارطوم پایتخت سودان خبر داد. نیروهای واکنش سریع اعلام کردند که کنترل کاخ جمهوری (کاخ ریاست جمهوری)، فرودگاه بین المللی و پایگاه هوایی در مرو را به دست گرفته اند. همزمان، نمایندگان این اداره، ارتش منظم کشور را متهم کردند که با “استفاده از انواع سلاح ها” به پایگاه آن در خارطوم حمله کرده است.

با وجود برقراری چند دور آتش بس در سودان و اعلام پایبندی به آن از سوی طرفین، درگیری‌ها پراکنده همچنان ادامه دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.