کد خبر : 10696
تاریخ انتشار : پنجشنبه 25 اسفند 1401 - 8:42

عربستان سعودی، قطر و مصر در میان ۱۰ واردکننده برتر تسلیحات جهان

عربستان سعودی، قطر و مصر در میان ۱۰ واردکننده برتر تسلیحات جهان
بیش از یک چهارم از 40 واردکننده برتر تسلیحات در سطح جهانی در سال های 2018 تا 2022 کشورهایی از خاورمیانه بوده اند.

به گزارش کلینی نیوز، بر اساس گزارش جدید منتشر شده توسط موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، بیش از یک چهارم از ۴۰ واردکننده برتر تسلیحات در سطح جهانی در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ کشورهایی از خاورمیانه بوده اند. عربستان سعودی، قطر و مصر به طور خاص در بین ۱۰ واردکننده برتر تسلیحات جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ طبقه بندی شده اند.

براساس گزارش میدل ایست نیوز، واردات تسلیحات توسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در این پنج سال در مجموع ۸.۸ درصد کمتر از دوره پنج ساله قبلی از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بوده است و ۵۴ درصد از کل صادرات تسلیحاتی به این کشورها به ایالات متحده اختصاص داشته است. بعد از امریکا، فرانسه، روسیه و ایتالیا به ترتیب با ۱۲، ۸.۶ و ۸.۴درصد سهم، بزرگ ترین تامین کنندگان تسلیحات در منطقه بودند.

عربستان دومین واردکننده بزرگ تسلیحات در جهان در ۵ ساله مورده بررسی بوده و ۹.۶درصد از کل واردات تسلیحات به این کشور اختصاص داشته و پس از آن، هند با ۱۱درصد، در رتبه دوم قرار گرفته است. پادشاهی سعودی اکثریت قریب به اتفاق، ۷۸درصد، از واردات خود را از ایالات متحده دریافت کرده که تحویل ۹۱ هواپیمای جنگی، صدها موشک تهاجمی زمینی و بیش از ۲۰هزار بمب هدایت شونده را شامل می شده است. فرانسه و اسپانیا با تامین به ترتیب با ۶.۴ و ۴.۹درصد از تسلیحات وارداتی عربستان، دومین و سومین تامین‌کننده این کشور بودند.

قطر با در اختیار داشتن سهم ۶.۴درصدی از واردات تسلیحات جهانی، سومین واردکننده بزرگ سلاح در جهان قلمداد می شود. بزرگ ترین تامین کننده این کشور نیز ایالات متحده بوده که تامین کمتر از نیمی از واردات، ۴۲درصد، را برعهده داشته است. پس از امریکا هم فرانسه با سهمی ۲۹درصدی، و ایتالیا با سهمی ۱۴درصدی، بزرگ ترین صادرکنندگان تسلیحات به این کشور واقع در حاشیه خلیج فارس بودند. قطر در پنج سال گذشته، ۳۶ فروند هواپیمای جنگی از فرانسه، ۳۶ فروند از بریتانیا و سه فروند ناوچه جنگی از ایتالیا وارد کرده است.

مصر از نظر واردات تسلیحات در دوره پنج ساله گذشته، با سهمی ۴.۵درصدی در جایگاه ششم در سطح جهانی قرار گرفت. تامین کننده اصلی آن روسیه با ۳۴درصد و پس از آن ایتالیا و فرانسه هر دو با ۱۹درصد بودند.

در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ میلادی برابر با ۶ فروردین ۱۳۹۴ با حملهٔ هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به رهبری عربستان سعودی به یمن با نام عملیات طوفان قاطعیت (به عربی: عملیه عاصِفه الحزم) و به درخواست رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن آغاز شد. که این حمله از ۲ اردیبهشت با نام عملیات احیای امید (به عربی: عملیه إعاده الأمل) و تا به امروز ادامه یافت.

هواپیماهای پنج کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس(عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر،کویت و بحرین) به همراه مراکش، مصر، اردن  و سودان  در این حمله مشارکت دارند و سومالی نیز اجازه استفاده از پایگاه‌های نظامی خود برای حمله را داده‌بوده‌است.

این حمله تاکنون هزاران یمنی را به کام مرگ و آواره کرده است.

ایالات متحده، بزرگ ترین صادرکننده تسلیحات در جهان، خود نیز یکی از ۱۰ واردکننده برتر اسلحه در فهرست جهانی بوده و جایگاه دهم را به خود اختصاص داده است.

امارات متحده عربی و کویت بلافاصله پس از ایالات متحده به ترتیب در جایگاه های یازدهم و دوازدهم قرار گرفتند. در هر دو مورد، امریکا تامین کننده اصلی تسلیحات دو کشور بود و سهمی ۶۶درصد در واردات امارات و ۷۸درصد در واردات کویت داشت.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، کشورهای خاورمیانه بیش از یک چهارم از ۴۰ واردکننده برتر تسلیحات جهانی از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ را تشکیل داده اند.

در همین حال، ایران از سال ۱۹۹۳ تا کنون در قیاس با دیگر همسایگان خود در حاشیه خلیج فارس مقدار بسیار کمی تسلیحات وارد کرده و واردات آن در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نزدیک به صفر بوده است.

ایران سال گذشته ۲۴ فروند هواپیمای جنگی از روسیه سفارش داد که اولین خرید قابل توجه هواپیماهای جنگی آن از اوایل دهه ۱۹۹۰ تاکنون بود. هر دو کشور تحت تحریم های واردات و صادرات تسلیحات ایالات متحده و اروپا هستند.

کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ با دارا بودن بیش از ۳۲درصد از سهم بازار، در بین ۴۰ واردکننده بزرگ جهان قرار داشتند. رتبه بندی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر واردات تسلیحات در سطح جهانی در موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم از این قرار است:

  • عربستان سعودی ۹.۶درصد
  • قطر ۶.۴درصد
  • مصر ۴.۵درصد
  • امارات متحده عربی ۲.۷درصد
  • کویت ۲.۴درصد
  • اسرائیل ۱.۹درصد
  • الجزایر ۱.۸درصد
  • ترکیه ۱.۳درصد
  • مغرب ۰.۸درصد
  • اردن ۰.۵درصد
  • بحرین ۰.۵درصد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.