کد خبر : 13015
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402 - 8:35

عربستان ،کویت و بحرین از شهروندان خود خواستند خاک لبنان را ترک کنند

عربستان ،کویت و بحرین از شهروندان خود خواستند خاک لبنان را ترک کنند
در پی تشدید درگیری‌ها در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در جنوب لبنان عربستان ،کویت و بحرین از اتباع خود خواستند این کشور را ترک کنند.

به گزارش کلینی نیوز، بعد از هشدارهای عربستان، کویت و آلمان به اتباع خود در لبنان، وزارت خارجه بحرین نیز از شهروندان این کشور خواست در سایه تداوم درگیری‌های مسلحانه خاک لبنان را ترک کنند.

این در حالی است که نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان اعلام کرده بود که اوضاع این کشور نگران کننده نیست.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: داده‌های امنیتی نشان می‌دهد که اوضاع کشور نگران کننده نیست. تماس‌های سیاسی و امنیتی برای رسیدگی به رخدادهای اردوگاه عین الحلوه با پیشرفت همراه بوده است و اوضاع برای تضمین ثبات و جلوگیری از برهم زدن امنیت شهروندان و گردشگران عرب و غیرعرب در حال پیگیری است.

درگیری‌ها در عین‌الحلوه چگونه آغاز شد؟

 خبرگزاری فارس گزارش داد: ترور نافرجام «محمود خلیل» ملقب به «ابو قتاده» یکی از فرماندهان گرو‌ه‌ موسوم به «عصبه الانصار» فلسطین در این اردوگاه در شنبه شب پیش، بهانه آغاز این درگیری‌ها شد. این فرمانده امنیتی مجروح شد اما یک پناهجوی فلسطینی به نام «عبد فرهود» از اعضای گروه موسوم به «الشباب المسلم» کشته و شش نفر دیگر از جمله دو کودک زخمی شدند.

در روز یکشنبه (۳۰ جولای)، پس از تیراندازی به سوی خودروی فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر «صیدا» ، درگیری‌های مسلحانه تشدید شد و مناطق «الصفصاف» و «البرکسات» در اردوگاه عین الحلوه، شاهد بیشترین تنش امنیتی بود. معاون فرمانده امنیت ملی در عین الحلوه نیز اعلام کرد: در پی تیراندازی به سوی خودروی حامل سرتیپ «ابواشرف العرموشی» فرمانده امنیت ملی فلسطین از جنبش فتح، وی جانش را از دست داد.

«ماهر حمود» رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت نیز می‌گوید: آن‌چه در اردوگاه عین‌الحلوه روی داد، بسیار ناگهانی و غافلگیر کننده بود.. این طور که معلوم است، گروهی از فتح نمی خواهد آتش‌بس کند و به دنبال گرفتن انتقام خون العرموشی است.

در حالی که تشدید درگیری‌ها در عین‌الحلوه، موجب ویرانی ده‌ها منزل مسکونی شده، یک منبع آگاه در جنبش فتح به المیادین گفت: تنها راهکار توقف درگیری در عین‌الحلوه، تسلیم قاتل العرموشی است.

طی روز‌های گذشته در گیری و تیراندازی در اردوگاه آوارگان فلسطینی «عین الحلوه» در شهر «صیدا» واقع در جنوب لبنان ادامه داشته است.

چهارشنبه شب و پس ۴ روز تنش در این اردوگاه که ساکنان آن را فلسطینیان تشکیل می‌دهند توافق آتش‌بس در این اردوگاه اجرا شد. اما صبح پنجشنبه خبرگزاری رسمی فلسطین از کشته شدن یک نیروی فتح و زخمی شدن دو فرد دیگر با ازسرگیری درگیری‌ها در این اردوگاه خبر داد.

بدین ترتیب شمار قربانیان درگیری‌ها در این اردوگاه به ۱۲ کشته و بیش از ۶۰ زخمی رسیده است. در این درگیری‌ها از مسلسل و راکت استفاده می‌شود و گاهی گلوله‌ها به بیرون اردوگاه در خیابان‌های شهر صیدا پرتاب می‌شود.

در همین حال برخی از رسانه‌ها مدعی شدند عوامل تیراندازی در این اردوگاه برخی گروه‌های لبنانی از جمله حزب الله لبنان هستند که با هدف خارج کردن فلسطینی‌ها از لبنان در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور صورت می‌گیرد.

بیش از ۵۴ هزار آواره فلسطینی ثبت‌شده در اردوگاه عین الحلوه سکونت دارند که در سال‌های اخیر فلسطینیان فراری از بحران سوریه نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند. این اردوگاه تاکنون بار‌ها شاهد درگیری‌های مشابه بوده است.

سفارت عربستان در بیروت از اتباع کشورش در لبنان خواست به مناطقی که صحنه درگیری‌های مسلحانه است نزدیک نشوند.سفارت عربستان در لبنان همچنین از شهروندان سعودی خواست هرچه زودتر خاک لبنان را ترک کنند.

در همین حال، سفارت کویت در بیروت از کویتی‌های حاضر در لبنان خواست جانب احتیاط را رعایت کنند و از مناطقی که صحنه آشوب‌های امنیتی است دوری گزینند.

سفارت کویت از شهروندان کویتی حاضر در لبنان خواست دستورالعمل‌های صادر شده از سوی مقامات ذی صلاح محلی را رعایت کنند.

از طرفی دیگر، سفارت آلمان نیز از شهروندان خود در لبنان خواست اطلاعات محل حضور خود را به روز کنند و از هر گونه نزدیک شدن به محل‌های درگیری اجتناب کنند. درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های حاضر در اردوگاه آوارگان فلسطینی در عین الحلوه از شنبه شب هفته گذشته آغاز شده است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »