کد خبر : 15218
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 9:35

ضرب و شتم اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسرائیل

ضرب و شتم اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی اسرائیل
قدوره فارس، رئیس اداره امور زندانیان تشکیلات خودگردان فلسطین: تعداد اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به بیش از 7800 نفر از جمله 300 کودک و 72 زن افزایش یافته است

به گزارش کلینی نیوز، مقامات فلسطینی تأیید می‌کنند که اسرائیل بازداشت‌‌های دسته‌جمعی فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس شرقی انجام داده و زندانیان به طور فزاینده‌ای با حملات فیزیکی و رفتار تحقیرآمیز در بازداشتگاه‌های اسرائیل مواجه می‌شوند.

براساس گزارش العربیه، حمزه القواسمی، ماه گذشته در خانه خود در شهر الخلیل در کرانه باختری حضور داشت که نیروهای اسرائیلی بعد از نیمه شب به خانه او یورش بردند و او را بازداشت کردند.
این قهوه‌فروش ۲۷ ساله فلسطینی که در راهپیمایی‌های اخیر علیه جنگ غزه شرکت کرده و پیش از این نیز به دلیل وابستگی به «جناح اسلامی» در دانشگاه الخلیل بازداشت شده بود، گفت: «این بار برخورد اسرائیلی‌ها بدتر از قبل شده است.»

او در گفت‌وگو با «رویترز» در این‌باره گفت: «اسرائیلی‌ها مرا سوار خودرو کردند، البته در حین بازداشت در مقابل خانواده‌ام هیچ تعرضی به من صورت نگرفت، اما ضرب و شتم از لحظه سوار شدنم به خودرو شروع شد. نیرویی که مرا دستگیر کرد مرزبانان اسرائیلی بودند، و به منطقه مسجد ابراهیمی انتقال دادند.»

القواسمی، در ادامه گفت: «نیروهای اسرائیلی چشمانم را بستند و دستبند زدند، به جای دور منتقل و متهم کردند که داعشی هستم و کتک زدند، و در یک لحظه چشم‌بندم را برداشتند تا ببینم که در حال تهدید برای کشتن هستم و سلاح‌های خود را به سمت سرم نشانه رفته‌اند.

این شهروند فلسطینی، افزود: «یکی از سربازان مرا تهدید به کشتن کرد و اسلحه را به سمت سرم نشانه گرفت و به من گفت: «این آخرین روز زندگی توست»، تصور کردم که مرا خواهند کشت.

ارتش اسرائیل به درخواست «رویترز» برای اظهارنظر در مورد پرونده القواسمی پاسخی نداده است.

بازداشت‌های گسترده

شایان ذکر است که تنش در کرانه باختری از هفتم اکتبر آغاز شده است. در حالی که در شش هفته گذشته تمرکز بر ۲.۳ میلیون نفر ساکنان غزه بوده است، کرانه باختری که توسط اسرائیل اشغال شده و سه میلیون فلسطینی و بیش از نیم میلیون شهرک‌نشین اسرائیلی در آن زندگی می‌کنند، بیش از ۱۸ ماه است که شاهد وضعیت پر تنش بوده است که با تشدید خشونت‌ها بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی به طور فزاینده‌ای باعث نگرانی بین‌المللی شده است.

رفتار انتقام‌جویانه

زندانیان و مقامات فلسطینی می‌گویند اسرائیل بازداشت‌های دسته‌جمعی را در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی انجام داده و زندانیان فلسطینی به طور فزاینده‌ای با حملات فیزیکی و رفتار تحقیرآمیز در بازداشتگاه‌های اسرائیل مواجه می‌شوند.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین در رام‌الله به «رویترز» گفت: اسرائیل «در حالت انتقام» از فلسطینی‌ها است.

به نوبه خود، عفو سازمان بین‌الملل در بیانیه‌ای که در ۸ نوامبر منتشر کرد، گفت که اسرائیل به طور فزاینده‌ای به بازداشت اداری متوسل می‌شود که نوعی بازداشت بدون اتهام یا محاکمه است.

از سوی دیگر، ارتش اسرائیل، جمعه ۲۶ آبان اعلام کرد که در کرانه باختری با «مظنونان درگیر در فعالیت‌های مسلحانه» مقابله می‌کند. به گفته ارتش اسرائیل اغلب ۱۷۵۰ فلسطینی که در چند هفته گذشته در کرانه باختری بازداشت شده‌اند «با جنبش حماس مرتبط بودند.»

در همین راستا، طی بیانیه‌ای که توسط سرویس زندان‌های اسرائیل منتشر شد، آمده است که «به عنوان بخشی از تدابیر جنگی»، شرایط بازداشت «سخت‌تر» را برای زندانیان سیاسی فلسطینی اعمال می‌کند.

بازداشت ۲۷۰۰ نفر در کرانه باختری

انجمن اسرای فلسطین که نماینده زندانیان فلسطینی در بند اسرائیل است، گفت: القواسمی یکی از بیش از ۲۷۰۰ فلسطینی است که از ۷ اکتبر در کرانه باختری بازداشت شده‌اند.

قدوره فارس، رئیس اداره امور زندانیان تشکیلات خودگردان فلسطین، گفت که تعداد اسیران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل به بیش از ۷۸۰۰ نفر رسیده است که حدود ۳۰۰ کودک و ۷۲ زن هستند.

رئیس اداره امور زندانیان تشکیلات خودگردان فلسطین، با بیان اینکه این تعداد شامل اسرای غزه نمی‌شود، توضیح داد که اسرائیل از افشای تعداد بازداشتی‌ها خودداری می‌کند.

فارس، در ادامه افزود: در چند هفته گذشته حداقل ۴ اسیر فلسطینی در زندان‌های اسرائیل جان باخته‌اند، او خاطرنشان کرد که کالبد شکافی اجساد نشان می‌دهد که آنها مورد شکنجه یا بی‌توجهی پزشکی قرار گرفته‌اند. فارس همچنین تصریح کرد که صدها زندانی دیگر پس از ضرب و شتم شدید، با شکستگی در اندام‌ها و دنده‌ها و کبودی در بدن زخمی شده‌اند.

در همین راستا، سخنگوی زندان‌های اسرائیل، اعلام کرد:«۳ اسیر فلسطینی در سه وضعیت مختلف طی شش هفته گذشته جان باختند و این حوادث در دست بررسی است».

القواسمی، همچنین اظهار داشت که در زندان عوفر تحت بازداشت اداری قرار گرفته و سلول‌ها بیش از حد شلوغ بوده است. او در ادامه گفت که با حدود ۷۰ زندانی در آنجا ملاقات کرده است که اکثر آنها کبودی‌های مشهود داشتند و یک زندانی که تا شکسته شدن دستش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، از مراقبت پزشکی محروم بوده است.

این قهوه فروش فلسطینی، افزود که پس از دو هفته بازداشت آزاد شده و نگهبانان زندان به او گفته‌اند که وسایل شخصی او از جمله لباس‌هایش که به محض ورودش مصادره شده بود در سطل زباله انداخته شده و او را با لباس زیر به ترک بازداشت‌گاه مجبور کرده‌اند.

شکنجه و بدرفتاری

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان زندان‌های اسرائیل با بیان اینکه این سازمان از حادثه‌ای که القواسمی در مورد آن صحبت کرده اطلاعی ندارد، گفت: «همه زندانیان و بازداشت‌شدگان حق ارائه شکایت دارند که توسط مقامات مورد بررسی قرار می‌گیرد».

این سخنگو زندان‌های اسرائیلی در ادامه افزود: «تمامی زندانیان تحت پوشش سازمان زندان‌ها بر اساس احکام قانون بازداشت می‌شوند».

هبا مرایف، مدیر دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل، به شهادت‌ها و شواهد ویدیویی استناد کرد که به گفته او حاکی از موارد متعدد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها توسط نیروهای اسرائیلی از جمله ضرب و شتم و تحقیر عمدی بازداشت‌شدگان فلسطینی در شرایط اسفناک است.

در یک کلیپ ویدیویی که در ۱۳ نوامبر توسط رویترز تأیید شد، نشان می‌دهد که سربازان نقاب‌دار اسرائیلی در شهر الخلیل یک مرد فلسطینی را در حین پخش زنده بر روی «تیک توک» کتک می‌زدند.

این سربازان اسرائیلی مشاهده شده‌اند که به زور وارد خانه این مرد شده و او را با ضرب مشت و لگد می‌زدند و در مقابل چشمان خانواده‌اش با سلاح گرم به او ضربه می‌زنند، این در حالی است که دخترش از وحشت فریاد می‌زد. این مرد که «ایاد بنات» نام دارد ساعاتی بعد از بازداشت آزاد شد.

ارتش اسرائیل سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که سربازان اسرائیلی، بنات را به این دلیل بازداشت کردند که او از تفتیش ساختمان محل سکونت خود برای یافتن افراد مسلح تحت تعقیب ممانعت کرده بود.

اما ارتش اسرائیل هیچ‌گونه توضیحی درباره این‌که این فرد چگونه در هنگام حضور در خانه‌اش، مانع کار از ارتش شده بود و یا اینکه آیا افراد مسلح تحت تعقیب پیدا شده‌اند یا خیر ارائه نداد.

مجازات اعدام

ارتش اسرائیل، اضافه کرد که تحقیقات اولیه حاکی از استفاده از «تعداد بسیار زیاد افراد» در هنگام بازداشت بنات است و با ادامه تحقیقات، علیه یک فرمانده نظامی برخورد انضباطی خواهد کرد.

زندان‌های اسرائیل تحت نظارت «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت ملی در کابینه راست‌افراطی است که از مدت‌ها پیش خواستار اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه‌ای علیه اسرای فلسطینی شده است.

بن گویر، سه‌شنبه، ویدئویی از بازدید او از زندانی در اسرائیل منتشر کرد که در آن گفت: «ستیزه‌جویان فلسطینی در سخت‌‌ترین شرایط نگهداری می‌شوند و سرود ملی اسرائیل همیشه از بلندگوها پخش می‌شود».

این وزیر تندرو در کابینه نتانیاهو ابراز امیدواری کرد که پیش‌نویس قانون حمایت از مجازات اعدام برای ستیزه‌جویان به زودی از مرحله رای‌گیری اولیه در پارلمان خواهد گذشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.