کد خبر : 17354
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1402 - 16:12

صدور حکم اعدام برای ۸ تن از سران اخوان المسلمین در مصر

صدور حکم اعدام برای ۸ تن از سران اخوان المسلمین در مصر
دادگاه جرایم تروریستی مصر برای رهبر اخوان المسلمین و 7 تن از دیگر سران این گروه حکم اعدام و برای 37 متهم دیگر حبس ابد صادر کرد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از «الیوم السابع»، به موجب این احکام محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین مصر، محمود عزت معاون وی، محمد البلتاجى، عمرو زکی، أسامه یاسین، صفوه حجازى، عصام عبد الماجد، و محمد عبد المقصود ۸ مقام بلندپایه اخوان المسلمین هستند که برایشان حکم اعدام صادر شده است.

بر اساس این گزارش، مبنای این حکم پیوستن این افراد به گروهی بوده که بر خلاف قانون اساسی تشکیل شده ضمن اینکه دست به تجمعات غیر قانونی زده و در کشته شدن چند افسر پلیس دست داشته‌اند.

از دیگر اتهامات این افراد آسیب زدن به وحدت ملی مصر بوده.

در میان محکومان به اعدام نام فرماندار پیشین استان کفرالشیخ نیز به چشم می‌خورد. اتهام وی، اقدام به برپایی “مرکز فرماندهی” با همکاری دیگر اعضای اخوان ‌المسلمین، برای هماهنگی حملات و تشنج‌ها پس از سرنگونی دولت محمد مرسی عنوان شده ‌است.

رهبر اخوان المسلمین همچنین به تلاش برای تغییر نظام حکومت از راه زور متهم شده و دیگر اعضا نیز به گردآوری پول و سلاح و مهمات برای گروه غیر قانونی خود و نیز برخورد خشونت‌آمیز با مأموران دولت و تخریب اماکن عمومی و تهدید به خشونت و تلاش برای تعطیل کردن قانون اساسی و جلوگیری از فعالیت نهادهای رسمی کشور متهم شده‌اند.

محمد مرسی، رییس جمهور پیشین مصر، در ژوییه سال ۲۰۱۳ در کودتایی که علیه دولت وی صورت گرفت، برکنار شد و ژنرال سیسی به قدرت رسید. با تغییر دولت، دستگاه‌ قضایی مصر از آن زمان تاکنون برخورد شدیدی را با طرفداران مرسی که از گروه اخوان المسلمین هستند، آغاز کرده‌ است.

در جریان کودتا علیه مرسی و نیز تظاهرات‌های پس از آن، ۱۴۰۰ تن از اسلام‌گرایان مصر کشته شدند. بیش از ۱۵ هزار تن از هواداران اخوان المسلمین نیز تاکنون دستگیر شده‌اند.

پس از برکناری «محمد مرسی» رئیس‌جمهور مورد حمایت اخوان المسلمین از سوی ارتش مصر در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ (۱۲ تیر ۱۳۹۲)، شماری از رهبران و شخصیت‌های برجسته این گروه به زندان افتادند.

اخوان المسلمین در آن سال، برکناری مرسی را کودتای نظامی خواند و خواهان بازگشت وی به قدرت شد.

شورای وزیران دولت مصر دی‌ماه سال ۱۳۹۳ (۲۰۱۳ میلادی) اخوان المسلمین را در فهرست گروه‌های تروریستی قرارداد.

در این ارتباط «حسام عیسی» معاون وقت نخست‌وزیر مصر اعلام کرد که شورای وزیران تصمیم گرفت جماعت اخوان المسلمین را سازمانی «تروریستی» اعلام کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.