کد خبر : 17281
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 اسفند 1402 - 8:35

صدور احکام حبس برای روزنامه‌نگاران ایرانی همکار با شبکه نیابتی صدای آمریکا

صدور احکام حبس برای روزنامه‌نگاران ایرانی همکار با شبکه نیابتی صدای آمریکا
شبکه نیابتی صدای آمریکا، قدیمی ترین ابزار ایالات متحده در عرصه دیپلماسی عمومی است که در داخل آمریکا فعالیتی ندارد و تمرکز آن اعمال بر مرزهای خارجی آمریکاست.

به گزارش کلینی نیوز، شبکه نیابتی صدای آمریکا ادعا کرد که  قوه قضاییه جمهوری اسلامی توسط گروه هکری «عدالت علی»، مدارکی منتشر شده که  برای شماری از روزنامه‌نگاران همکار شبکه نیابتی صدای آمریکا احکام حبس تعزیری آنها به دایره اجرای احکام ارسال شده است.

بنا بر یک سند منتشر شده در جریان هک اسناد قوه قضاییه، پرونده عده‌ای از روزنامه‌نگاران شاغل در بخش فارسی شبکه های نیابتی آمریکا نظیر صدای آمریکا، رادیو فردا، بی‌بی‌سی، من‌وتو، و ایران اینترنشنال، در اردیبهشت ۱۴۰۱ با اعلام مجازات «حبس تعزیری» به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به «شعبه اجرای احکام کیفری دادسرای فرهنگ و رسانه تهران» ارسال شده است.

نام روزنامه‌نگارانی از جمله آرین ریسباف، سارا دهقان، مهدی فلاحتی، حمیده آرمیده، نیوشا بقراطی، روزبه بوالهری، مهتاب وحیدی‌راد، فهیمه خضرحیدری٬ پیام یزدیان، آرش سیگارچی، و مهدی آقازمانی، از روزنامه‌نگاران و همکاران شبکه نیابتی صدای آمریکا، و همچنین بهروز صوراسرافیل، روزنامه‌نگار فقید و همکار پیشین، و ستاره درخشش، مدیر سابق بخش فارسی صدای آمریکا، در این سند دیده می‌شود.

همچنین، بابک غفوری‌آذر و وحید پوراستاد از رادیوفردا، کیوان عباسی از تلویزیون من‌وتو، محمود عنایت، علی‌اصغر رمضانپور، مهدی پرپنچی و فرداد فرحزاد از ایران اینترنشنال، و نیز رزیتا لطفی، عنایت فانی و فرناز قاضی‌زاده از بی‌بی‌سی فارسی، از دیگر روزنامه‌نگارانی هستند که نامشان در این سند ذکر شده است.

بر اساس سند انتشار یافته، این پرونده در آبان ۱۴۰۱ مختومه شده است.

محاکم قضایی ایران ایالات متحتده آمریکا را دولت متخاصم می شناسد و همکاری شهروندان ایرانی با دولت آمریکا و نیروهای نیابتی آن جرم انگاری شده است.

شبکه های نیابتی نظیر صدای آمریکا، رادیو فردا، بی‌بی‌سی، من‌وتو، و ایران اینترنشنال در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نقش اساسی داشته اند.

بررسی عملکرد ۵ رسانه نیابتی فوق نشان می‌ دهد این رسانه‌ها در ۴۶ روز (۲۳ شهریور تا ۹ آبان) مجموعا ۳۸۰۰۳ دروغ را درباره حوادث اخیر ایران منتشر کرده‌اند.

یک فایل صوتی مهم لو رفته از خبرنگار بی‌بی‌سی به‌نحو بی‌پرده‌ای آشکار می‌کند که چگونه آشوب‌طلبان و رسانه‌های آنها هدف تجزیه و تکه‌پاره کردن ایران را دنبال می‌کنند.

شبکه نیابتی تریبون ایران اینترنشنال در اختیار رهبرانی از احزاب تجزیه‌طلب کرد، عرب و بلوچ قرار داشت به ‌طوری که در بیست روز اول آشوب‌ها بیش از ۲۰ چهره تجزیه ‌طلب جمعاً ۵۰ بار در این رسانه مصاحبه کرده بودند! و البته شبکه نیابتی بی‌بی‌سی انگلیس هم از غائله تجزیه ایران و تشویق به اقدامات خشونت‌طلبانه و تروریستی در ایران عقب نمانده است!

توسعه شبکه نیابتی صدای امریکا بدلیل وقع انقلاب اسلامی ایران

اهمیت انقلاب اسلامی ایران و بالاخص ملموس شدن امکانات بالقوه ی موجود در صدور تفکر انقلاب اسلامی، دولت ایالات متحده شبکه  نیابتی صدای آمریکا را به سمت ایران هدایت نمود و برنامه های بخش فارسی صدای آمریکا برای نخستین با در آذرماه سال ۱۳۵۸ هجری شمسی به صورت رادیویی برای روزی نیم ساعت پخش گردید.

این هدایت رسانه ای که متناسب با افزایش قدرت داخلی و نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی توسعه یافت، در نهایت در مهرماه سال ۱۳۷۵ هجری شمسی منجر به آغاز فعالیت رسمی بخش شبکه نیابتی تلویزیون فارسی صدای آمریکا (VOA) گردید.

هم اکنون شبکه  نیابتی ماهواره ای فارسی صدای آمریکا (VOA) هم روزه تا ساعت ۱۹ به انعکاس مستقیم مذاکرات کنگره و پخش اخبار و تکرار برنامه های روز قبل این شبکه پرداخته و از ساعت ۱۹ الی ۲۴ به ارایه ی برنامه و تفسیر های زنده در راستای اهداف تقابلی ایالات متحده در عرصه ی دیپلماسی عمومی آمریکا می پردازد.

شبکه نیابتی صدای آمریکا در طول عمر خود چهار مرحله سازمانی را پشت سر گذاشته است:

۱.    از سال ۱۹۴۲-۱۹۴۵ میلادی: تحت کنترل و  نظارت اداره اطلاعات نظامی آمریکا.
۲.    از سال ۱۹۴۵-۱۹۵۳ میلادی: زیر مجموعه وزارت خارجه ایالات متحده.
۳.    از سال ۱۹۵۳-۱۹۹۹ میلادی: تحت الامر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا.
۴.    از سال ۱۹۹۹ میلادی تا کنون: زیر مجموعه هیئت کارآفرمایان سخن پراکنی (BBG).

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »