کد خبر : 12539
تاریخ انتشار : شنبه 31 تیر 1402 - 15:05

شیعیان افغانستان خواستار رفع محدودیت طالبان بر عزاداری محرم شدند

شیعیان افغانستان خواستار رفع محدودیت طالبان بر عزاداری محرم شدند
حکومت طالبان امسال «محدودیت‌های گسترده‌ای» در برگزاری مراسم دهه محرم در کابل اعمال کرده‌اند.

به گزارش کلینی نیوز شیعیان افغانستان از حکومت طالبان می‌خواهند محدودیت برپایی مراسم در مساجد و تکیه‌خانه‌های شیعیان را لغو کنند و به همه تکیه‌خانه‌ها و مساجد اجازه برگزاری مراسم داده شود. حکومت طالبان امسال «محدودیت‌های گسترده‌ای» در برگزاری مراسم دهه محرم در کابل اعمال کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، گفته شده ‎در روزهای اخیر طالبان پرچم‌های محرم را از دکان‌ها، خانه‌ها و حتی مساجد در برخی از محلات شیعه‌نشین کابل برداشته‌اند.

در همین حال امروز محمد قاسم خالد، والی طالبان در کابل با معاون فرماندهی امنیت پایتخت در ایام محرم از چند حسینیه اهل تشیع در کابل بازدید کرده و در مورد تامین امنیت به آنها اطمینان داده است.

نیروهای طالبان امنیت مراسم‌های عزاداری شیعیان در دو سال گذشته را تامین کرده‌اند.

گزارش‌هایی از ممنوعیت مراسم در «زیارت حضرت ابوالفضل» در محله مرادخانی مرکز کابل نیز وجود داشت که بعدا گفته شد طالبان با برگزاری مراسم در این زیارتگاه موافقت کرده‌اند.

در دشت برچی که از عمده‌ترین مناطق شیعه‌نشین کابل است، کارمندان وزارت امر به معروف ‌‌و‌ نهی از منکر طالبان در منطقه «حمام جنرال حیدر» پرچم‌های عزاداری شیعیان را جمع کردند و نقل شده که گفته‌اند به جز از مساجد اجازه نیست جای دیگری پرچم افراشته کنید.

در طومارهایی که شیعیان در کابل امضا کرده‌اند از حکومت طالبان خواسته شده که پرچم‌های محرمی را از مناطق شیعه‌نشین پایین نکنند.

منابعی از شیعیان در کابل به بی‌بی‌سی گفته‌اند که مردم می‌خواستند در یک حرکت اعتراضی در برابر اداره ولایت کابل جمع شوند اما تصمیم بر این شد که قبل از آن طی یک درخواست و امضای طومارها از حکومت طالبان خواسته شود این محدودیت‌ها را لغو کند.

آیت‌الله واعظ زاده بهسودی، از مراجع تقلید شیعیان افغانستان در کابل در پیامی به مناسبت آغاز محرم به شیعیان توصیه کرده که برخی شیوه‌های عزاداری که در سال‌های اخیر در خیابان‌ها رواج یافته را انجام ندهند و از «سد معابر پرهیز شود».

در پیام آمده است: «مجالس حسینی باید مطابق شأن امام(ع) و یارانش دایر شود و از هرگونه حرکت که موجب وهن و منافی مذهب باشد مانند: قمه زنی، عریان کردن و سدّ معابر پرهیز شود و به جای قمه زدن خون را در بانک‌های خون اهداء نمایند تا جان هموطنان نجات داده شود.»

 

در همین حال، حسینی مزاری، روحانی شیعه حامی ایران در کابل در کنفرانس مطبوعاتی از علمای شیعه خواست که در سخنرانی‌های خود به «دستاوردهای» حکومت طالبان در دو سال گذشته بپردازند و «اگر روحانی و سخنران ما نمی‌پردازند، درحق مردم ظلم می‌کنند».

او نیز خواهان رفع محدودیت‌های وضع شده بر مراسم عاشورا در افغانستان شد.

اعمال محدودیت عزاداری به خاطر تامین امنیت بهانه است؟

یک هفته پیش ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در اعلامیه‌ای گفت «آزادی» هموطنان اهل تشیع در مراسم محرم پابرجاست.

آقای مجاهد اعمال محدودیت‌ها را به امنیت مرتبط دانسته و گفت که در این زمینه نظر علمای اهل تشیع هم گرفته شده است.

او گفت: «البته بخاطر تامین امنیت و گرفتن تدابیر احتیاطی بیشتر، گردهمایی‌های بزرگ و یا رفت‌وآمد گروهی، محدود شده که برای این کار نظر علمای اهل تشیع هم گرفته شده و در مطابقت به خواست‌های آنان اقدامات صورت گرفته است.»

شورای علمای شیعه اما در اعلامیه‌ای به این صحبت‌های ذبیح‌الله مجاهد واکنش نشان داد و تاکید کرده که این محدودیت‌ها پذیرفتنی نیست.

این شورا می‌گوید: «از بعضی ولایات و ولسوالی‌های کشور هم خبرهایی از اعمال محدودیت در برنامه‌ها و مراسم محرمی مواصلت ورزیده است.»

در اعلامیه شورای علمای شیعه همچنین آمده است: «شورای علمای شیعه افغانستان از مسؤولین امارت اسلامی، ضمن قدردانی از همکاری‌های قبلی‌شان، می‌خواهد که در مورد محدودیت‌های متذکره تجدید نظر کنند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسم‌شان را مانند سال‌های گذشته انجام دهند.»

به باور برخی‌ها نگرانی شیعیان این است که در حکومت دینی طالبان که در آن چهره‌های تندرو دینی هم حضور دارند، مسائل امنیتی یک بهانه باشد و در حقیقت مبنای محدودیت‌های اخیر نوع نگاه متفاوت شماری از مقام‌های طالبان به مذهب تشیع باشد.

حکومت طالبان یک حکومت کاملا سنی است و تعداد شیعیان در بین مقام‌های حکومتی بسیار محدود است.

در حدود دو سال گذشته که طالبان بر سر قدرت آمده‌اند، مذهب شیعه در افغانستان از رسمیت افتاده، تدریس فقه شیعی از دانشگاه‌ها حذف شده، به احوال شخصیه اهل تشیع در محاکم توجه نمی‌شود و محدودیت‌هایی هم بر برگزاری مراسم‌های‌شان اعمال شده است.

جعفر مهدوی، دبیرکل حزب ملت افغانستان که در کابل به سر می‌برد، در توییتی نوشته که «محدود کردن تعداد مساجد محل برگزاری مراسم محرم در کابل و ولایات در راستای تمهیدات لازم برای تأمین بهتر امنیت بوده و نباید بمعنای محدود کردن حقوق شیعیان تلقی شود.»

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.