کد خبر : 4281
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 16:22

شهروندان افغانستان که قرار بود آمریکا بروند در گوانتاناموی کوچک گیر افتاده اند

شهروندان افغانستان که قرار بود آمریکا بروند در گوانتاناموی کوچک گیر افتاده اند
وزارت امور خارجه آمریکا به برخی از افغان‌هایی که ماه‌ها در یک پایگاه نظامی در کوزوو اسکان داده شده‌اند، اطلاع داده است که اجازه ورود به آمریکا را نخواهند داشت.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از بی بی سی، پس از تسلط کابل از سوی طالبان در اواسط آگوست/اوت سال گذشته، آمریکا ده‌ها نفر از شهروندان افغانستان را به همراه همسر و فرزندان‌شان به این پایگاه در کوزوو منتقل کرد که در آن‌جا روندی را هم برای “غربالگری” و طی مراحل باید می‌گذراندند.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، به آن عده از افرادی که دارای گرین کارت یا تابعیت آمریکا هستند، گفته شده، در صورت تمایل می‌توانند تنها خودشان به آمریکا برگردند اما بسیاری ترجیح داده‌اند که اعضای خانواده خود را که فاقد این مدارک هستند، ترک نکنند و باهم بمانند.

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده که از ۲۰۰ نفری که به کمپ “بوند استیل” در کوزوو منتقل شده بودند، حدود ۷۰ شهروند افغانستان در این اردوگاه که آن را “گوانتاناموی کوچک” نامیده‌اند، باقی مانده‌اند.

مسئولان گفته‌اند که در مجموع پرونده حدود ۲۲ افغان هنوز در حال بررسی است که انتظار می‌رود به ۱۶ نفر از آنها گفته شود که درخواست‌هایشان برای ورود به آمریکا رد شده است، و سرنوشت شش نفر دیگر هنوز مشخص نشده است.

اتاق‌های کوچکی که با پتو و دیواره چوبی ازهم جدا شده‌اند

مقامات آمریکا گفته‌اند تصمیم درباره ممانعت از ورود برخی از افغان‌ها به آمریکا از کمپ بوند استید پس از دریافت اطلاعاتی درباره این افراد گرفته شده که نشان می‌دهد آن‌ها “واجد شرایط” نیستند. این مسئولان اما از ارائه جزئیات بیشتری خودداری کردند.

یرد و اجازه اقامت آن‌ها در کوزوو هم یک ساله بوده است که برای بسیاری از آن‌ها تا حدود سه ماه دیگر پایان خواهد یافت.

افغان‌های منتقل شده به کوزوو، که برخی از آن‌ها به مدت ۹ ماه در این کمپ بوده‌اند، شامل افرادی از طیف‌های مختلف هستند. برخی از آنها در دولت پیشین افغانستان سمت‌های بلندپایه‌ای داشتند

[su_note note_color=”#eeeeea” text_color=”#۳۹۳a34″ radius=”۷″]یک زن آمریکایی در کوزوو که در هواپیمای نظامی آمریکا از کابل به همراه شوهر افغان و سه فرزند آمریکایی‌اش به این کمپ آورده شده، به این روزنامه گفته است: “این یک بی‌عدالتی مطلق است که بدون دلیل یا توضیح در تاریکی رها شویم…سال‌ها در آمریکا به قانونش اعتماد و از آن تبعیت کردم و اکنون پس از تقریبا یک سال انتظار خانواده من با یک انکارغیرقابل توضیح مواجه شده‌اند.”[/su_note]

وال‌استریت‌ژورنال با فوزیه استانکزی، که گفته همسر رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان است و در کوزوو به‌سر می‌برد مصاحبه کرده است. او از جمله افرادی است که اعضای خانواده‌اش اجازه ورود به آمریکا را نیافته‌اند.

او گفته است:”پس از نه ماه طولانی حضور در اینجا، فهمیدم رعایت ابتدایی‌ترین حقوق بشر، سیاستی است که آنها از آن پیروی نمی‌کنند.”

خانم استانکزی گفته است که این انکار، پس از تمام فداکاری هایی که شوهرش برای کمک به ماموریت آمریکا در افغانستان انجام داد، ناامیدکننده بوده است.

خانواده‌هایی که در کوزوو گیر افتاده اند می‌گویند که ماه‌هاست در اتاق‌های کوچک و موقتی که با استفاده از تخته و پتو در یک ساختمان بزرگ از هم جدا شده‌اند، زندگی می‌کنند.

چند شهروند افغانستان هم در مصاحبه با وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند در حالی که ماه‌های زمستان به دلیل برف و دمای یخ زدگی زندگی برای شان سخت بود، اکنون در هوای گرم حشرات و مارها اذیت شان می‌کنند.

یک زن آمریکایی در کوزوو که در هواپیمای نظامی آمریکا از کابل به همراه شوهر افغان و سه فرزند آمریکایی‌اش به این کمپ آورده شده، به این روزنامه گفته است: “این یک بی‌عدالتی مطلق است که بدون دلیل یا توضیح در تاریکی رها شویم…سال‌ها در آمریکا به قانونش اعتماد و از آن تبعیت کردم و اکنون پس از تقریبا یک سال انتظار خانواده من با یک انکارغیرقابل توضیح مواجه شده‌اند.”

«به کسانی که مایل به بازگشت به افغانستان هستند کمک می‌کنیم»

وال‌استریت ژورنال از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نقل کرده که گفته این وزارتخانه تلاش خواهد کرد تا جاهای بدیل را پیدا کند که افغان‌های رد شده از سوی آمریکا را بپذیرد و به هرکسی که داوطلبانه بخواهد به افغانستان بازگردد، کمک خواهد کرد. او افزوده که تاکنون کسی مجبور کرده نشده تا به افغانستان بازگردد.

بیش از ۱۰۰ هزار شهروند افغانستان پس از فروپاشی دولت مورد حمایت غرب در کابل طی در پروازهای مختلف به کشورهای مختلف منتقل شدند. در مورد پیشینه اکثر آن‌ها بررسی‌های امنیتی در کشورهای اولیه‌ای که برده شدند، انجام شد.

تا کنون حدود ۷۶ هزار افغان به آمریکا منتقل شدند و هزاران نفر هم به کشورهای دیگر از جمله آلمان، بریتانیا و کانادا اسکان داده شدند.

اعتراض مهاجران افغان در امارات و پاکستان

در چند ماه گذشته گروه‌هایی از شهروندان افغانستان که در جریان عملیات تخلیه به کشورهای دیگر منتقل شدند، هم نسبت به عدم رسیدگی آمریکا به آن‌ها و عدم انتقال شان به آمریکا یا کشورهای دیگر اعتراض کرده‌اند.

در ماه فبروری/فوریه گزارش شد که صدها افغان در اعتراض به کندی روند وضعیت انتقال به کشورهای غربی در روزهای اخیر در محل اسکان موقت خود در ابوظبی برای سه روز تظاهرات کردند. به آنها نیز پس از حدود شش ماه انتظار گفته شده که ممکن است برخی از آنها هرگز به آمریکا برده نشوند.

به گفته معترضان شرایط در این مراکز اسکان موقت “مانند زندان” است و با شروع اعتراضات شماری از افغان‌ها توسط مسئولان “اماراتی” بازداشت شده‌اند.

همچنین حدود دو هفته قبل صدها پناه‌جوی افغان در پاکستان به خاطر عدم توجه به درخواست‌های پناهندگی شان برای بار چندم راهپیمایی اعتراضی کردند. این اعتراضات با شعار “ما را بکشید” برای چند هفته ادامه داشته است و این مهاجران گفته‌اند نهادهای بین‌المللی به شمول کمیساریای پناهندگان سازمان ملل به وضعیت آنها رسیدگی نکرده‌اند.

در ماه گذشته نیز شماری از خبرنگاران افغان از جمله خبرنگاران زن که می‌گویند از ترس جان‌شان و برای مهاجرت به یک کشور سوم به پاکستان پناه‌ برده‌اند، در تجمعی اعتراضی از بی‌سرنوشتی در آن‌کشور شکایت کردند و خواهان توجه به درخواست‌ مهاجرتشان شدند.

اخیراً شماری از شهروندان افغانستان که از کابل به آلبانی به خاطر اسکان موقت منتقل شده‌اند نیز از تاخیر در روند رسیدگی و انتقال آن‌ها به آمریکا و کانادا شکایت کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.