کد خبر : 7169
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 مرداد 1401 - 10:34

شمار شهدای انفجار مسجدی کابل به۳۰ نفر رسید

شمار شهدای انفجار مسجدی کابل به۳۰ نفر رسید
بر اثر انفجار روز چهارشنبه 26 مردادماه مسجدی در کابل دهها کشته و زخمی برجای گذاشت

به گزارش کلینی نیوز، خالد زدران، سخنگوی پلیس به رسانه‌های محلی گفته است انفجار در شمال غرب کابل روی داده و براساس گزارش‌ها امام جماعت مسجد صدیقیه در میان کشته‌شدگان این انفجار بوده است.

هنوز مشخص نیست مسئول این حمله کیست. یک هفته پیش در انفجاری که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت یک روحانی شناخته شده کشته شد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) حمله روز چهارشنبه به مسجدی در کابل ابراز تاسف کرده و گفته است در آن، «ده‌ها غیرنظامی» کشته و زخمی شدند.

یوناما گفته که کشته و زخمی شدن «بیش از ۲۵۰ نفر غیرنظامیان» در هفته‌های اخیر، بالاترین میزان تلفات ماهانه غیرنظامیان در سال گذشته است.

با بدتر شدن وضع امنیتی، «سازمان ملل از حاکمیت طالبان می‌خواهد تا گام‌های مشخصی برای جلوگیری از اشکال مختلف تروریسم در افغانستان بردارند. باید از جوامع آسیب‌پذیر حمایت بیشتری شود و عاملان حملات محاکمه شوند.»

از سوی دیگر، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در توییتی این حمله را محکوم کرده است. او نوشته که «این جنایت ضد بشری را در تضاد با تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی و دشمنی آشکار با کشور و مردم عزیز ما می‌دانم.»

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران انفجار در مسجدی در کابل را حمله «تروریستی» خواند و آن را محکوم کرد. ناصر کنعانی با خانواده کشته‌شدگان این حادثه ابراز همدردی و برای مجروحین آرزوی بهبودی کرد.

امرجنسی، یک سازمان غیرانتفاعی ایتالیایی که در کابل فعال است در حساب توئیتری خود نوشته است ۲۷ مجروح برای مداوا به این مرکز مراجعه کرده‌اند که پنج کودک از جمله یک بچه ۷ ساله در میان آنها بوده است.

یک مقام امنیتی به خبرگزاری رویترز گفته است ممکن است آمار قربانیان از این هم بالاتر برود.

شاهدان عینی گفته‌اند صدای انفجار بلندی را شنیدند که ساختمان‌های مجاور را لرزانده است.

به گفته این مقام امنیتی که نام خود را فاش نکرده است گفته این انفجار در مسجدی در خیرخانه کابل روی داده است و ماموران در حال تحقیق درباره عالم آن هستند.

آیا داعش حوزه هدفش را گسترش می‌دهد؟

مسجد شلوغ بود و بمب قوی. و ظاهرا یک روحانی دیگر در کانون هدف داعش قرار داشته است. گروهی که ظاهرا دشمن قدر حکومت فعلی در کابل است.

در ماه گذشته سه رهبر شناخته شده مذهبی نزدیک حکومت در کابل و شهرهای دیگر هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

هفته پیش، شیخ رحیم‌الله حقانی که نزدیک به حکومت شناخته می‌شد کشته شد. این بار امیرمحمد کابلی که گفته می‌شود به فرقه صوفیه نزدیکتر بود.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ویرانی به جا مانده از انفجار را نشان می‌دهند.

یک طلبه که هنگام انفجار بیرون مسجد بوده به بی‌بی‌سی گفته است اجساد کشته‌ها و زخمی‌ها داخل مسجد به طور پراکنده افتاده بودند و چند کودک نیز در میان آنها بودند.

شاخصه داعش حملات سنگین آن علیه اقلیت هزاره و شیعه در افغانستان بوده اما به نظر می‌رسد حالا، همزمان با یک ساله شدن حکومت در کابل، حوزه هدف خود را گسترش داده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.