کد خبر : 5434
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 تیر 1401 - 7:49

شمار قربانیان زلزله افغانستان به حدود ۱۰۰۰ نفر رسید

شمار قربانیان زلزله افغانستان به حدود ۱۰۰۰ نفر رسید
مرکز زلزله نگاری آمریکا اعلام کرد، زلزله‌ای با قدرت ۶.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد چهارشنبه جنوب شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را به لرزه درآورد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل ازبی بی سی، روز چهارشنبه، ساعاتی پس از وقوع یک زلزله نیرومند در ولایت‌های پکتیکا و خوست افغانستان، معاون وزیر حوادث در حکومت طالبان در نشست مطبوعاتی اعلام کرد که آمار جان‌باختگان آن به ۹۲۰ نفر رسیده است. کمی بعد این آمار به ۱۰۰۰ نفر رسید اما هنوز بسیاری از قربانیان در زیر آوار مانده‌اند.

در همین حال، ملا محمدحسن آخند، رئیس هیات دولت طالبان گفته کابل ۱۰۰ میلیون افغانی – برابر حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار  برای کمک به مناطق زلزله زده در نظر گرفته است.

شمار مجروحان و مصدومان زلزله هم شامگاه چهارشنبه به ۱۵۰۰ نفر رسید اما انتظار می‌رود با ادامه عملیات آواربرداری این تعداد افزایش یابد. همین وسعت آسیب‌ها موجب شده دولت طالبان از جامعه جهانی درخواست کمک کند؛ هر چند عدم روابط دیپلماتیک میان طالبان و بسیاری از کشورهای جهان، روند ارسال کمک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی را با پرسش‌هایی روبرو کرده است.

طالبان جلسه اضطراری کابینه را به منظور بررسی وضعیت و کمک‌رسانی برگزار کرده و گفته هفت فروند هلی کوپتر امداد به مناطق آسیب دیده ولایات خوست و پکتیکا اعزام کرده است.

این زلزله در ساعات اولیه روز چهارشنبه اول تیر/سرطان، زمانی رخ داد که بسیاری از مردم خواب بودند و به همین علت احتمالا آمار قربانیان بیشتر از سوانح مشابهی است که در طول روز روی می‌دهد.

سفارت ایران در کابل ضمن ابراز همدردی نسبت به زلزله مرگبار در ولایت‌های پکتیکا و خوست در توییتی نوشته است که این سفارت «اقدامات کمکی لازم» به این رویداد را انجام داده است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.