کد خبر : 15589
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آذر 1402 - 10:12

شاخص‌ترین گروه‌های مبارز مسلح فلسطینی

شاخص‌ترین گروه‌های مبارز مسلح فلسطینی
کتائب القسام، شاخه نظامی حماس، که قدرتمندترین و مجهزترین تشکیلات نظامی فلسطینی در غزه و بلکه سراسر فلسطین است، گروه‌های مسلح دیگری هم هستند که هر کدام رویکردهای خاص خود را دارند.

به گزارش کلینی نیوز، عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ضربه‌ای نامنتظره به اسرائیل بود که نشان داد که اداره سیاسی و ارتش و دستگاه امنیت اسرائیل با اختلال جدی مواجه‌اند.

به نوشته «الشرق الاوسط» علاوه بر اینکه زمان اجرای آن دستگاه‌های امنیتی اسرائیل را غافلگیر کرد، نشان داد که گروه‌های مبارز مسلح مقاومت در نوار غزه قدرتمندتر از آن چیزی هستند که این دستگاه‌ها برآورد کرده بودند.

علاوه بر کتائب القسام، شاخه نظامی حماس، که قدرتمندترین و مجهزترین تشکیلات نظامی فلسطینی در غزه و بلکه سراسر فلسطین است، گروه‌های مسلح دیگری هم هستند که هر کدام رویکردهای خاص خود را دارند.

کتائب القسام

القسام بزرگ‌ترین نیروی نظامی غزه و سراسر فلسطین در حال حاضر است. این گروه در سال ۱۹۸۸ با نام «مجد» فعالیت خود را آغاز کرد و چند ماه بعد نام خود را «القسام» تغییر داد، هرچند «مجد» همچنان نام دستگاه امنیت مخفیانه القسام است که به طور خاص در تعقیب افرادی که برای اسرائیل جاسوسی می‌کنند فعالیت می‌کند.

«یحیی السنوار»، رهبر حماس در غزه، از اصلی‌ترین بنیان‌گذاران کتائب القسام است.

این گروه نظامی از زمان آغاز مراحل گوناگونی را پشت سر گذاشت و به طور خاص در سال ۱۹۹۴ با اجرای موفق اولین عملیات به اسارت درآوردن یک سرباز اسرائیلی در کرانه باختری به شهرت رسید. آن عملیات البته با کشته شدن سرباز اسرائیلی و ربایندگانش در حمله ارتش اسرائیل به پایان رسید.

القسام همچنین در اوایل دهه ۱۹۹۰ چندین عملیات انفجار در مناطق گوناگون اسرائیل اجرا کرد. از دیگر عملیات موفق القسام دستگیری «گلعاد شالیت»، سرباز اسرائیلی، در سال ۲۰۰۶ بود که در سال ۲۰۱۱ با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی از جمله یحیی السنوار مبادله شد.

القسام در سال ۲۰۰۷ پس از درگیری‌هایی با دستگاه‌های امنیتی وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطینی کنترل کامل نوار غزه را به دست گرفت.

این گروه نظامی اولین بار در سال ۲۰۰۹ با شلیک موشک گراد با برد ۵۰ کیلومتر به سمت اسرائیل همگان را غافلگیر کرد.

نیروهای القسام هم‌اکنون شامل حدود ۳۰ هزار رزمنده برآورد می‌شود.

این نیروها از تونل‌هایی زیرزمینی برخوردارند که از آنها برای دفاع و حمله استفاده می‌کنند و بارها موجب نگرانی دستگاه‌های امنیتی اسرائیل شده‌اند. آنها توانستند در ۵۱ روز درگیری در سال ۲۰۱۴ با استفاده از این تونل دوام بیاورند و دو سرباز اسرائیلی را در این تونل‌ها پنهان کنند. سرنوشت این دو سرباز تا امروز نیز مشخص نشده است.

القسام تاکنون در حملات مختلف به اسرائیل نشان داده که به انواع موشک و پهپاد مجهز است.

سرایا القدس

سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و دومین تشکیلات مسلح قدرتمند در فلسطین است که بعد از انتفاضه دوم الاقصی در سال ۲۰۰۰ تأسیس شد.

سرایا القدس بیش از دیگر گروه‌های مسلح فلسطینی به حزب الله لبنان و به ایران مرتبط است و صدها تن از نیروهایش در ایران و سوریه آموزش دیده‌اند. این گروه نیز به موشک و پهپاد مجهز است هرچند در زمینه تسلیحات به پای القسام نمی‌رسد.

بر اساس برآوردهای تقریبی، شمار رزمندگان سرایا القدس حدود ۱۱ هزار تن است که به انواع سلاح‌های سبک و متوسط و هزاران موشک میان‌برد و ده‌ها موشک دوربرد که به تل‌آویو و بیت‌المقدس می‌رسد مجهز است.

اسرائیل در سال‌های گذشته بسیاری از چهره‌های شاخص سرایا القدس را در غزه و کرانه باختری ترور کرده است.

سرایا القدس در دو سال اخیر در کرانه باختری فعالیت خود را گسترش داد و «گردان جنین»  را راه‌اندازی کرد که از مهم‌ترین تشکیلات مسلح در کرانه باختری است و تاکنون چند عملیات مسلحانه در این منطقه اجرا کرده است.

تیپ الناصر

«تیپ الناصر صلاح الدین» شاخه مسلحانه کمیته‌های مقاومت مردمی فلسطین است که «جمال ابوسمهدانه» در اوایل انتفاضه دوم الاقصی آن را بنیان نهاد. السمهدانه در سال ۲۰۰۶ ترور شد.

این تیپ هم‌اکنون سومین گروه مسلح قدرتمند در فلسطین به شمار می‌آید که حدود ۵ هزار نیروها و ده‌ها راکت و خمپاره دارد.

اولین عملیات این گروه در سال ۲۰۰۰ و با انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در مسیر یک تانک اسرائیلی بود که موجب خسارت شدید به تانک و کشته شدن دو سرباز اسرائیلی شد.

این گروه از حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی حمایت می‌شود و در ایام انتفاضه دوم الاقصی چند حمله به شهرک‌های اطراف غزه انجام داد و شماری از سربازان اسرائیلی را از پای درآورد.

کتائب شهداء الاقصی

کتائب شهداء الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح و امروزه چهارمین گروه نظامی قدرتمند در فلسطین است. این گروه در اوایل انتفاضه الاقصی مهم‌ترین تشکیلات مسلح فلسطینیان بود و حملات بزرگی علیه اسرائیل از جمله در عمق شهرهای اسرائیلی انجام داد.

این گروه عملیات بسیاری را در داخل و خارج فلسطینی انجام داده و از گروه‌های مهم در تاریخ مبارزات فلسطینیان است.

کتاب شهداء الاقصی حدود ۲ هزار نیرو با سلاح‌های سبک و متوسط و ده‌ها موشک بومی دارد.

اسرائیل شماری از فرماندهان ارشد این گروه را ترور کرده و این باعث شده که در سال‌های اخیر تأثیر این گروه در صحنه فلسطین کاهش یابد، به خصوص که در سال ۲۰۰۷ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این گروه را به صورت رسمی منحل و اعضای آن را از دستگاه‌های امنیتی فلسطین اخراج کرد.

کتائب ابوعلی مصطفی

این گروه شاخه نظامی جبهه مردمی آزادسازی فلسطین است که در سال ۲۰۰۱ پس از ترور ابوعلی مصطفی، دبیرکل این جبهه، در رام‌الله تأسیس شد.

این گروه را می‌توان پنجمین گروه نظامی قدرتمند در غزه دانست و صدها رزمنده در غزه و کرانه باختری به همراه سلاح‌های سبک و متوسط و موشک‌های ساخت داخل دارد.

کتائب ابوعلی مصطفی حملات متعددی را در اسرائیل انجام داده که از مهم‌ترین آنها ترور وزیر گردشگری اسبق اسرائیل، رحبعام زئیفی، در سال ۲۰۰۱ در یک هتل در غرب بیت‌المقدس بود.

احمد سعدات، دبیرکل کتائب ابوعلی مصطفی در سال ۲۰۰۲ به اتهام برنامه‌ریزی علیه تشکیلات خودگردان توسط دستگاه امنیت فلسطین بازداشت و به زندان مرکزی اریحا منتقل شد اما بعدتر نیروهای اسرائیلی در سال ۲۰۰۶ این زندان را به تصرف درآوردند و سران این گروه را به حبس ابد محکوم کرد.

کتائب المقاومه الوطنیه

این گروه شاخه نظامی جبهه دمکراتیک آزادسازی فلسطین با گرایش مارکسیستی است که نایف حواتمه آن را تأُیس کرد. تا پیش از انتفاضه الاقصی تحت عناوین گوناگون فعالیت می‌کرد. این گروه صدها رزمنده دارد و ششمین گروه قدرتمند در میان گروه‌های مسلح فلسطینی است.

کتائب المقاومه الوطنیه ده‌ها رزمنده دارد و در دهه‌های قبل فعالیت‌های بسیاری داشت و بسیاری از سربازان اسرائیلی را در درگیری‌های گوناگون از پای درآورده است.

کتائب المجاهدین

این گروه نیز یک تشکیلات نظامی منشعب شده از گروه فتح است که از جانب حزب الله لبنان و جنبش جهاد اسلامی حمایت می‌شود و صدها نیروی نظامی با سلاح سبک و متوسط به همراه راکت‌هایی که تا عسقلان و سدیروت می‌رسند دارد.

کتائب المجاهدین حملاتی را علیه اسرائیل انجام داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.