کد خبر : 13899
تاریخ انتشار : جمعه 24 شهریور 1402 - 8:25

سه کشور اروپایی تحریم‌های اتمی و موشکی علیه ایران را حفظ می کنند

سه کشور اروپایی تحریم‌های اتمی و موشکی علیه ایران را حفظ می کنند
انگلیس، آلمان و فرانسه رسما اعلام کردند که تحریم‌های مربوط به برنامه اتمی و موشک‌های بالستیک ایران که قرار بود در ماه اکتبر منقضی شود را لغو نخواهند کرد.

به گزارش کلینی نیوز، جمهوری اسلامی ایران، تصمیم اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برای عدم انجام تعهدات خود در موعد سال هشتم برجامی را اقدامی غیرقانونی و مغایر با تعهدات آن‌ها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و عملی تنش‌زا و توام با سوءنیت می‌داند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امشب اعلام کرد که فرانسه، آلمان و انگلیس در نامه‌ای اعلام کردند قصد ندارند که تحریم‌های ایران را در ۱۸ اکتبر لغو کنند.

در بیانیه این سه کشور اروپایی آمده است: «در واکنشی مستقیم به عدم پایبندی مستمر و شدید ایران به برجام از سال ۲۰۱۹، دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا قصد دارند تدابیر مربوط به اشاعه سلاح‌های اتمی و همچنین تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی علیه ایران را بعد از روز گذار طرح جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ حفظ کنند.»

جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، گفت که او نامه «ای۳» را دریافت کرده و آن را به ایران، چین و روسیه – سایر شرکت کنندگان توافق – منتقل کرده است.

وزارت خارجه ایران در واکنش به این تصمیم طی بیانیه ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج غیرقانونی آمریکا و باز وضع تحریم های ظالمانه، مطابق حقوق خود ذیل مواد ۲۶ و ۳۶ برجام، گام های جبرانی را اتخاذ کرد و این گام ها کاملا مطابق رویه های مندرج در برجام است.

در بیانیه وزارت خارجه ایران آمده است: قابل پذیرش نیست که اتحادیه و سه کشور اروپایی این اقدام غیرقانونی خود را به عنوان واکنش به اقداماتی از ایران مستند کنند که کاملا قانونی و در واکنش به خروج آمریکا و بی عملی اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی بو‌ده است. اقدامات ایران از منظر حقوقی کاملاً قانونی بوده و خود اروپایی ها نیز به اذعان داشته و دارند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تردیدی وجود ندارد که جمهوری اسلامی ایران به این اقدام غیرقانونی، تحریک آمیز و نقض آشکار تکالیف اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس وفق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل” به صورت مقتضی و در چارچوب حقوق خود ریل برجام پاسخ خواهد داد.

ما به طرف های اروپایی نسبت به انجام و اتخاذ اقدامات تنش زا که قطعا مدیریت روابط فی مابین را پیچیده و بر روند همکاری ها از جمله در مذاکرات رفع تحریم ها اثر منفی خواهد گذاشت، هشدار می دهیم.

خبرگزاری رویترز ابتدا در ماه ژوئن به نقل از منابعی نوشت که سه کشور اروپایی چنین تصمیمی گرفته‌اند. در آن گزارش آمده بود که استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین و احتمال انتقال موشک‌های ایرانی به روسیه از دلایل لغو نشدن این تحریم‌ها است. همچنین اتحادیه اروپا معتقد است که با توجه به نقض تعهدات برجامی جمهوری اسلامی، ایران نباید از امتیازات برجام بهره‌مند شود.

به دنبال خروج آمریکا از برجام در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایران هم به طور گام به گام اجرای تعهدات خود در این توافق را کنار گذاشت.

تحریم هایی که سه کشور اروپایی حالا قصد حفظ آنها را دارند توسعه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح اتمی توسط ایران و همچنین خرید، فروش یا انتقال پهپپاد و موشک از مبدا و به مقصد ایران را منع می‌کند.

براساس مفاد برجام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران در روز ۲۲/آبان ماه برابر  ۱۸ اکتبر منقضی خواهد شد.

بعد از آن کشورهایی که برعکس سه کشور اروپایی نمی‌خواهند آنها را حفظ کنند، دیگر تعهدی به اجرای آن مفاد ندارند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »