کد خبر : 20724
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 شهریور 1403 - 17:16

سفارت دولت پیشین افغانستان در لندن تعطیل می‌شود

سفارت دولت پیشین افغانستان در لندن تعطیل می‌شود
وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای از تعطیل شدن سفارت افغانستان در لندن به دلیل بی‌ اعتبار شدن هیأت دیپلماتیک این کشور از سوی دولت موقت افغانستان خبر داد.

به گزارش کلینی نیوز، زلمی رسول، فرستاده دولت پیشین دیروز در حساب ایکس خود خبر داد که با «لزوم‌دید مقامات کشور میزبان»، سفارت حکومت پیشین افغانستان در لندن  رسما از تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (حدود دو هفته دیگر) تعطیل خواهد شد.

منابعی به بی‌بی‌سی گفتند جمعه گذشته آقای رسول به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده و به او گفته شد که سفارت و بخش کنسولی آن باید بسته شوند.

وزارت خارجه امارت اسلامی افغانستان در این مورد اظهارنظری نکرده است.

 رسول در سال‌های اخیر به عنوان سفیر به لندن فرستاده شده بود در حکومت پیشین افغانستان در پست‌های مشاور امنیت ملی و وزیر خارجه کار کرده بود.

آقای رسول ماه گذشته به هفته‌نامه ساندی‌تایمز گفت که از فهرست دعوت سفارت‌‌خانه‌های برخی کشورها از جمله «هند و ترکیه» حذف شده است.

سفارت افغانستان در لندن مهمترین نمایندگی در کشورهای غربی است که تاکنون در اختیار فرستاده دولت پیشین بود و با تعطیلی آن، حکومت طالبان خواستار پذیرش دیپلمات‌هایش مانند کشورهای منطقه است.

حکومت انگلیس نگفته است که آیا در این زمینه با حکومت افغانستان گفتگو کرده است یا نه.

اما نصیر اندیشه، سفیر افغانستان در ژنو می‌گوید تعطیلی سفارت در لندن «فرستادن سیگنال مثبت به طالبان» است.

در همین حال رسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران در ایکس نوشت تعطیلی سفارت افغانستان در لندن «گامی است برای نزدیکی پایتخت‌های اروپایی به کابل!»

«امروز سفارتخانه‌ها از اختیار مخالفین طالبان خارج می‌شوند بعد از مدتی با عنوان خدمات‌ کنسولی در هماهنگی با کابل باز می‌شوند.»

دولت امارت اسلامی افغانستان  سایر نمایندگی‌ها را متهم کرده که «خودسرانه» و بدون پاسخگویی به مرکز کار می‌کنند.

مهاجران افغان نیز از افزایش زیاد تعرفه‌های کنسولی شکایت دارند. این نمایندگی‌ها بدون دریافت بودجه از کابل، مخارج خود را از تعرفه‌‌های کنسولی تامین می‌کنند.

هفته گذشته وزارت خارجه آلمان گفت در این زمینه با نمایندگان دولت افغانستان در دوحه گفتگو کرده است که از پس نمایندگی مونیخ «تمامی مسئولیت‌های کنسولی افغان‌ها در آلمان» را برعهده بگیرد.

به این ترتیب، عملا سفارت‌ افغانستان در برلین و نمایندگی در بن تعطیل خواهند شد.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »