کد خبر : 21103
تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 8:46

سرگئی لاوروف در نشست مسکو خواهان لغو تحریم‌ها علیه افغانستان شد

سرگئی لاوروف در نشست مسکو خواهان لغو تحریم‌ها علیه افغانستان شد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، از کشورهای غربی خواسته است که تحریم‌های حکومت افغانستان را لغو کنند و«مسئولیت» بازسازی این کشور را که از دهه‌ها جنگ ویران شده است، بپذیرند.

به گزارش کلینی نیوز، در ششمین نشست نمایندگان کشورهای منطقه در مورد افغانستان موسوم به «فرمت مسکو»، که امروز، ۴ اکتبر (۱۳ میزان/مهر) ، در مسکو برگزار شد،

امیرخان متقی، وزیر خارجه افغانستان، و نمایندگان پاکستان، ایران، چین، هند، قزاقستان، قیرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان، عربستان، قطر، امارات و ترکیه شرکت دارند.

وزیر خارجه روسیه در سخنرانی افتتاحیه گفت: «ما قویا از کشورهای غربی می‌خواهیم که مسئولیت خود را در قبال بازسازی پس از جنگ افغانستان بپذیرند؛ تحریم‌ها را لغو کنند و دارایی‌های کابل را برگردانند.»

آقای لاروف تاکید کرد که روسیه «معتقد است که ادامه گفتگو با رویکرد عملی با حاکمان فعلی افغانستان ضروری است.» به گفته او یک «گفتگوی سازنده» با حکومت افغانستان «در جهت منافع امنیت و توسعه اقتصادی منطقه است.»

آقای لاوروف استقرار احتمالی زیرساخت‌های نظامی «کشورهای دیگر» در خاک افغانستان یا کشورهای همسایه را «به هر دلیلی غیرقابل قبول» دانست.

پارسال در پنجمین نشست، که در شهر قازان روسیه برگزار شد، تام وست، نماینده ویژه آمریکا، هم شرکت داشت. او از عملکرد حکومت افغانستان در کاهش چشمگیر حملات گروه تروریستی شاخه خراسان گروه داعش یاد کرد.

 آمریکا که در سال ۲۰۲۱ ارتش خود را از افغانستان خارج کرد، طالبان را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نکرده است اما حکومت آن را به رسمیت نمی شناسد.

طالبان از سال ۲۰۰۳ در فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه است، اما این موضوع مانع روابط گرم مسکو با آنها و میزبانی از نمایندگان طالبان در خاک روسیه نشده است. مسکو از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اوت/اگوست ۲۰۲۱ موضعی مصالحه‌جویانه با آنها اتخاذ کرده است. آقای لاوروف در سخنانش در این مورد چیزی نگفت.

در حال حاضر گروه طالبان  حکومت جدیدی به نام امارت اسلامی افغانستان تشکیل داده اند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »