کد خبر : 406
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 اسفند 1400 - 9:47

سراج‌الدین حقانی فرستادن ۱۵۰۰ مهاجم انتحاری از سوی ‘شبکه حقانی’ را در دو دهه گذشته تایید کرد

سراج‌الدین حقانی فرستادن ۱۵۰۰ مهاجم انتحاری از سوی ‘شبکه حقانی’ را در دو دهه گذشته تایید کرد
سراج الدین حقانی، وزیر داخله/کشور حکومت سرپرست طالبان در نطقی در یک گردهمایی در شهر قندهار، گفته که تنها ۱۰۵۰ نفر از اعضای گروه او، یعنی شبکه حقانی طالبان در یک و نیم دهه گذشته حملات انتحاری انجام داده‌اند.

 به گزارش کلینی نیوز ب هنقل از بی بی سی، مقام‌های طالبان برای حملات انتحاری اصطلاح مذهبی آن یعنی “استشهادی” را به‌کار می‌برند.

این اولین بار است که یک رهبر طالبان در مورد تعداد حملات انتحاری از سوی گروه خود در افغانستان صحبت می‌کند.

آقای حقانی در این سخنرانی از طرفدارانش خواست که این مهاجمان انتحاری را فراموش نکنند.سراج‌الدین حقانی فرستادن ۱۵۰۰ مهاجم انتحاری از سوی ‘شبکه حقانی’ را در دو دهه گذشته تایید کرد
آقای حقانی در این گردهمایی گفت: “ببینید، ما و شما تلاش می‌کنیم تا بر نفس‌های خویش غلبه کنیم. یک سال پیش را به یاد می‌آوریم. شهدا بسیار بودند. آرزوی هر شهیدی این بود که امروز از این آزادی خود لذت ببرد. خدا نکند که اجازه بدهیم به این شهدا خیانت شود”.
تا کنون سایر شاخه‌های طالبان شمار دقیق افراد انتحاری خود را اعلام نکرده‌اند.

در سال‌های گذشته حملات انتحاری طالبان به اهداف دولتی، نیروهای خارجی و همچنین غیرنظامی باعث کشته و زخمی شدن هزارها نفر شده است.

نهادهای حقوق بشری طالبان را عامل بیشترین میزان تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان در بیست سال گذشته دانسته‌اند.

استفاده از بمب‌گذاران انتحاری تاکتیک خونین و مؤثر طالبان علیه نیروهای خارجی و افغان در ۲۰ سال گذشته بوده است.طالبان در چنین حملاتی در سراسر افغانستان علاوه بر قربانی افراد ملکی، تلفات سنگینی به نیروهای افغان و خارجی نیز وارد کرده است.دولت پیشین افغانستان ظاهراً هیچ واکنش عملی به این تاکتیک‌ جنگی طالبان نداشت، اما همیشه تاکید می‌کرد که “بمب‌گذاری‌های انتحاری غیرشرعی است و طالبان غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.”طالبان استدلال می‌کند که “حملات شهادت‌طلبانه” با حملات انتحاری متفاوت است و این حملات در صورت نیاز به عنوان آخرین راه حل در وضعیت جنگ مجاز است.

نظر رهبران دینی درباره عملیات انتحاری
بسیاری از رهبران مذهبی از جمله امام کعبه در عربستان سعودی و شیوخ دانشگاه الازهر مصر نیز بارها حملات انتحاری را “حرام” و “مخالف موازین اسلامی” خوانده‌اند.اما طالبان همیشه استدلال کرده‌اند که آنها عمداً غیرنظامیان را هدف قرار نداده اند، اما در برخی موارد حملات آنها علاوه بر هدف اصلی نظامی، به طور غیرعمدی منجر به تلفات غیرنظامیان نیز شده است.

سراج ‌الدین حقانی به خاطر ادخیل بودن در رهبری این نوع حملات در “بالاترین سطح تحت تعقیب” پلیس فدرال آمریکا قرار دارد و پس از گماشته شدن به عنوان سرپرست وزیر داخله طالبان اف‌بی‌آی آمریکا جایزه “اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود” را از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون دلار افزایش داد.

در سایت پلیس فدرال آمریکا سراج الدین حقانی یک “ترویست بین‌المللی” خوانده شده است.

او فرمانده اصلی شبکه حقانی است و این شبکه متهم است برخی از مرگبارترین حملات را در دو دهه‌ گذشته در افغانستان انجام داده است.

دستکم ۵ عضو کابینه طالبان از فرماندهان مهم شبکه حقانی هستند. آنها می‌گویند که بخشی از “امارت اسلامی” هستند و “نام و تشکیلات جداگانه‌ای ندارند”.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.