کد خبر : 9802
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 10:38

حمیدرضا صیدمحمدی

سال۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای مسلمانان روهینگیا

سال۲۰۲۲ مرگبارترین سال برای مسلمانان روهینگیا
در سال 2022 حدود 200 نفر از اعضای جامعه مسلمانان روهینگیا در دریا غرق شدند.

به گزارش کلینی نیوز، بنابر گزارش رویترز، آژانس پناهندگان سازمان ملل روز دوشنبه گفت: غرق شدن احتمالی قایقی با ۱۸۰ سرنشین مسلمان روهینگیا، سال ۲۰۲۲ را به یکی از بدترین سال ها برای این جامعه تبدیل خواهد کرد. پناهجویان روهینگیا می‌کوشند از شرایط ناامیدکننده در کمپ های بنگلادش فرار کنند.

نزدیک به یک میلیون روهینگیا از میانمار در کمپ‌های پرازدحام در بنگلادش زندگی می کنند، از جمله ده ها هزار نفر که پس از سرکوب مرگبار ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ از کشور خود گریختند.

در میانمار – کشوری با اکثریت بودایی، بیشتر روهینگیاها از تابعیت محروم هستند و به عنوان مهاجران غیرقانونی از جنوب آسیا دیده می شوند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) اعلام کرد بیم آن دارد که قایقی که در اواخر نوامبر از بنگلادش حرکت خود را آغاز کرده بود، در دریا مفقود شده باشد و گمان می‌رود تمام ۱۸۰ سرنشین آن از پای درآمده باشند.

این کمیساریا افزود این کشتی که امکان حرکت در دریا نداشت، ممکن است در اوایل دسامبر پیش از قطع تماس، ترک خورده باشد.

گفته می شود در سال جاری میلادی نزدیک به ۲۰۰ روهینگیا در دریا کشته یا مفقود شده اند. بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، گفت: «امیدواریم ۱۸۰ فرد مفقود، هنوز در جایی زنده باشند».

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می زند که نزدیک به ۹۰۰ روهینگیا در دریای آندامان و خلیج بنگال در سال ۲۰۱۳ و بیش از ۷۰۰ نفر در سال ۲۰۱۴ کشته یا مفقود شده اند.

بلوچ درباره سال ۲۰۲۲ گفت: «یکی از بدترین سال‌ها برای افراد متوفی و مفقود پس از سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴.» او افزود تعداد افرادی که سعی در فرار داشتند به سطح پیش از همه گیری کووید-۱۹ بازگشته است.

آمارها حکایت از آن دارد که این اعداد با ارقام سال ۲۰۲۰ برابری می‌کند؛ زمانی که بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نفر در گذرگاه های دریایی خطرناک با بیش از ۲۰۰ کشته یا مفقود تلاش کردند به محلی مطلوب‌تر برسند.

گروه‌های حقوق بشر تخمین می‌زنند تعداد روهینگیاهایی که بنگلادش را با قایق ترک می‌کنند امسال نسبت به سال گذشته بیش از پنج برابر شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.