کد خبر : 10193
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 20:10

امیر حسین علمائی

سازمان ملل: دنیا در حق زلزله‌زدگان شمال‌غربی سوریه کوتاهی کرده است

سازمان ملل: دنیا در حق زلزله‌زدگان شمال‌غربی سوریه کوتاهی کرده است
در حالیکه امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوریه باعث انتقادهای وسیع شده، مدیر امدادرسانی سازمان ملل گفت جامعه جهانی زلزله‌زدگان شمال غربی سوریه را به حال خود رها کرده است.

به گزارش کلینی نیوز، مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و امدادرسانی در توییتر نوشت: «تابحال در حق مردم شمال غربی سوریه کوتاهی کرده‌ایم. آنها به حق احساس می‌کنند به حال خود گذاشته شده‌اند. آنها چشم به راه کمک ‌های بین‌المللی بودند که نرسیدند.»

«وظیفه و الزام من این است که این کوتاهی را هر چه سریع‌تر جبران کنم.»

این در حالی است که «مایک راین» یکی از مسئولان سازمان بهداشت جهانی، دیروز (شنبه) در واکنش به بی توجهی جامعه جهانی به مردم زلزله زده سوریه در گفت‌وگو با خبرنگاران در دُبی از بی‌توجهی جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی امداد رسان نسبت به ارسال کمک به سوریه برای مقابله با عواقب زلزله شدیدی که در این کشور رخ داد، انتقاد کرد و گفت: این زلزله ویرانگر بار دیگر بحران را به سوریه بازگرداند.

سازمان ملل می‌گوید ۸۷۰ هزار نفر نیازمند فوری غذای گرم هستند و فقط در سوریه ۵/۳ میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

پیش از این بشار الجعفری سفیر سوریه در مسکو در گفتگو با خبرنگارالعالم گفته بود: «کسانی که خود را حامی حقوق بشر و انسانیت می نامند، در حقیقت دشمن اصلی آن هستند.»

وی با انتقاد از غرب خاطرنشان کرده بود: «با وقوع این زلزله، مفهوم «انسانیت» نزد غربی‌ها آشکار شده است چرا که اکنون در سوریه و ترکیه یک بحران مشابه اتفاق افتاده است اما بیشتر محموله های کمک غربی ها به ترکیه می رود. مجروحین در همه جا نیاز به کمک یکسان دارند و مردم زلزله زده جنوب ترکیه و شمال سوریه با هم فرقی ندارند. نکته مهم این است که حتی در زمینه کمک های بشردوستانه نیز تبعیض وجود دارد نه اخلاق!»

همچنین بثینه شعبان مشاور بشار اسد، غرب را به ارسال کمک‌های بشردوستانه تنها به بخش‌هایی از سوریه که تحت کنترل شورشیان است، متهم کرد.

وی زمین‌لرزه اخیر را یک «فاجعه» توصیف کرد و افزود هنوز افراد بی‌شماری زیر آوار در مناطق تحت کنترل دولت محبوس هستند، وی غرب را متهم کرد فقط به «جایی که تروریست‌ها حضور دارند» کمک می‌فرستد.

مشاور اسد خاطرنشان کرد: «بیشتر پول و تمام تجهیزات از اروپا و از ایالات متحده به ترکیه ارسال شده است.»

پیش از این مسوولان سوری همواره از معیارهای دوگانه غرب و سیاسی کاری آنها درباره کمک‌های بشردوستانه به زلزله زدگان در این کشور انتقاد کرده بودند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیروز (شنبه) در جریان عیادت از مصدومان زلزله در بیمارستان لاذقیه در این باره اظهار داشت: معیارهای دوگانه غرب موضوع جدیدی نیست و از شش قرن پیش وجود داشته است. وی از کمک‌های دولت روسیه به ملت سوریه در این مصیبت تشکر و قدردانی کرد.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.