کد خبر : 10332
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 - 20:20

حمیدرضا صیدمحمدی

سازمان ملل خواستار تعلیق طرح تعدیل قانون قضایی دولت اسرائیل شد

سازمان ملل خواستار تعلیق طرح تعدیل قانون قضایی دولت اسرائیل شد
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، این اصلاحات تا حد زیادی از توان دستگاه قضائی برای حمایت از حقوق فردی می‌کاهد و در نهایت موجب تضعیف صیانت از حقوق افراد به خصوص گروه‌های ضعیف و ناتوان در دفاع از حقوقشان می‌شود.

به گزارش  کلینی نیوز، وولکر تورک کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، طی اظهاراتی گفت که با توجه به نگرانی مردمی و سیاسی پیش‌آمده از کابینه اسرائیل می‌خواهد که این قانون را به تعلیق درآورد و فضای بیشتری به بحث و تأمل درباره آن اختصاص دهد.

بنا به گزارش «الجزیره»، وی تأکید کرد که چنین قانونی می‌تواند در وضعیت حقوق بشر و استقلال دستگاه قضائی مؤثر باشد و افزود که این مسائل نسبت مستقیم با حاکمیت قانون دارد و باید اهتمام ویژه به آن انجام شود و هرگونه تغییری در آن بعد از مشورت‌های گسترده و اجماع سیاسی صورت بگیرد.

تورک افزود که این اصلاحات تا حد زیادی از توان دستگاه قضائی برای حمایت از حقوق فردی می‌کاهد و در نهایت موجب تضعیف صیانت از حقوق افراد به خصوص گروه‌های ضعیف و ناتوان در دفاع از حقوقشان می‌شود.

 

 

کنست اسرائیل امروز (سه‌شنبه ۲ اسفندماه) خوانش اولیه این قانون را که «قانون اصلاحات قضائی» نام گرفته انجام داد که ۶۳ نماینده به آن رأی مثبت و ۴۷ نماینده رأی منفی و ۱۰ نماینده رأی ممتنع دادند.

برای تصویب نهایی، قانون باید سه بار در صحن کنست خوانده شود.

طرح مورد نظر کابینه نتانیاهو به اکثریت کنست اجازه می‌دهد که احکام قضائی دادگاه عالی را نقض کنند. همچنین در این طرخ اختیارات مجلس در انتخاب قضات افزایش یافته است.

بر اساس قوانین معمول در اسرائیل، قاضیان توسط کمیته مشترکی از قضات، وکلا و نمایندگان زیر نظر وزارت دادگستری منصوب می‌شوند.

دادگاه عالی اسرائیل بر اساس قوانین جاری حق دارد که مصوبات کنست را در صورت مغایرت با قوانین اساسی نقض کند.

پایگاه خبری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز» در گزارشی  در ۲۴ بهمن ماه امسال از تعبیر «اغتشاش در کمیته کنست» برای اخراج ۱۴ عضو آن خبر داد و نوشت: مخالفان با داد و فریاد و پریدن روی میزها و نشستن در کف زمین، می خواستند مانع از تداوم نشست کمیسیون قضائی کنست برای بررسی لایحه اصلاحات قضائی شدند.

مخالفان که از اعضای حزب «یش عتید» به رهبری یائیر لاپید بودند به زور توسط نیروهای امنیتی اخراج شدند.

این رسانه نوشت که این اغتشاش در حالی انجام شد که اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی و سیمچا روثمن رئیس کمیسیون قضائی پیش از برگزاری نشست، خواستار گفت و گو با مخالفان درباره اصلاحات قضائی شده بودند.

در هفته های گذشته، ده‌ها شهر از شمال تا جنوب فلسطین اشغالی از جمله تل آویو، حیفا، قدس اشغالی، بئر السبع، ریشون لتسیون و هرتزلیا صحنه تظاهرات علیه کابینه راست افراطی بودند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.