کد خبر : 3536
تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 - 8:00

زنی که در حمله انتحاری استادان چینی را کشت؛ شاری بلوچ که بود؟

زنی که در حمله انتحاری استادان چینی را کشت؛ شاری بلوچ که بود؟
چهار استاد چینی بعد از خوردن ناهار داشتند به سر کارشان در دانشگاه کراچی بر می‌گشتند که در نزدیک دروازه دانشگاه، مینی‌بوس حامل‌شان با انفجاری قوی روبرو شد. سه چینی و راننده پاکستانی‌شان کشته و یک چینی و یک پاکستانی دیگر زخمی شدند.

حوالی ساعت دو و نیم بعد از ظهر سه‌شنبه ششم ثور/اردیبهشت. چهار استاد چینی بعد از خوردن ناهار داشتند به سر کارشان در دانشگاه کراچی بر می‌گشتند که در نزدیک دروازه دانشگاه، مینی‌بوس حامل‌شان با انفجاری قوی روبرو شد. سه چینی و راننده پاکستانی‌شان کشته و یک چینی و یک پاکستانی دیگر زخمی شدند.

تصویر یک دوربین مداربسته نشان می‌دهد که لحظاتی قبل از انفجار، یک زن در نزدیک ورودی دانشگاه ایستاده است و به محض اینکه مینی‌بوس حامل استادان انستیتوی کنفوسیوس به نزدیک او می‌رسد، یک قدم به جلو بر می‌دارد و سپس انفجار صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از غلام‌نبی میمن، رئیس پلیس کراچی، به احتمال بسیار زیاد زن حمله‌ور دانشجوی دانشگاه بوده است.

ساعاتی بعد “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” پاکستان مسئولیت حمله را برعهده گرفت و نام مهاجم را شاری بلوچ اعلام کرد.

این گروه در سال‌های گذشته بارها به پلیس و اتباع چین حمله کرده است، اما عملیات دیروز به باور شماری از فعالان سیاسی بلوچ، “فصل تازه‌ای از مقاومت بلوچ‌ها” در مقابل حکومت پاکستان است. شاری بلوچ نخستین زن بلوچ است که حمله‌ انتحاری انجام داده است.

شاری بلوچ که بود؟

به گفته کیا بلوچ، خبرنگار پاکستانی که سال‌ها درباره شبه‌نظامیان بلوچ گزارش تهیه کرده است، خانم بلوچ معلم مدرسه‌ای بود در منطقه کیچ ایالت بلوچستان پاکستان. سه ماه پیش در همین منطقه در حمله به یک پاسگاه، ده نیروی ارتش کشته شدند. مسئولیت آن حمله را “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” پاکستان برعهده گرفت.

شاری بلوچ در رشته جانورشناسی از دانشگاه بلوچستان کارشناسی ارشد گرفت. مادر دو کودک پنج و هشت ساله بود و به گفته کیا بلوچ، شوهرش دندانپزشک است و پدرش کارمند سابق دولت و عضو شورای شهر بوده است.

شاری بلوچ اولین زن از اعضای ارتش آزادی‌بخش بلوچستان است که دست به حمله انتحاری می‌زند. البته بنا به آمار “موسسه مدیریت منازعه”، یک نهاد غیرانتفاعی که مقر آن در هند است، از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۷ در پاکستان ۴۶۰ حمله انتحاری انجام شده که دست‌کم شش مورد آن کار زنان بوده است.

چرا چینی‌ها هدف قرار می‌گیرند؟

در سال ۲۰۱۵ اسلام‌آباد و پکن قرارداد “کریدور اقتصادی چین و پاکستان” (سی‌پک) را امضا کردند که حالا ارزش آن ۵۶ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

سی‌پک شامل احداث سامانه‌های حمل و نقل، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و ساخت نیروگاه‌های انرژی است. شبکه گسترده‌ای از بزرگ‌راه و راه‌آهن‌ بخشی از این کریدور است که بنادر گوادر و کراچی را به شمال پاکستان، از آنجا به غرب چین و بعد به آسیای میانه وصل می‌کند.

یک‌چهارم این پروژه، بویژه در بندر نسبتا مهم گوادر، در ایالت بلوچستان پاکستان اجرا می‌شود؛ جایی‌که جدایی‌طلبان بلوچ سال‌هاست با حملات مرگ‌بار اعتراض خود را به وضع موجود نشان می‌دهند.

از این رو، حضور ده‌ها هزار چینی در سراسر پاکستان آنها را هدفی در دسترس می‌کند برای حملات مرگبار “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” یا “تحریک طالبان” پاکستان.

این گروه شبه‌نظامی در سال ۲۰۰۰ به رهبری خیربخش مری و با برعهده گرفتن شماری از حملات علیه دولت پاکستان اعلام موجودیت کرد. از آن زمان شبه‌نظامیان بلوچ هر سال ده‌ها حمله در پاکستان انجام داده‌اند. آمار موسسه مطالعات صلح پاکستان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” در حدود ۶۰ حمله انجام داده و دست‌کم ۸۰ نفر کشته شده‌اند.

اعتراض اصلی بلوچ‌های جدایی‌طلب این است که در غنی‌ترین ایالت پاکستان از نظر منابع زیرزمینی زندگی می‌کنند اما فقیرترین مردم کشور هستند و حتی مقام‌های این ایالت از دیگر ایالت‌ها منصوب می‌شوند و نه از مردم بومی.

“ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” خواهان ایجاد کشور مستقل بلوچستان است. در کنار “ارتش آزادی‌خواه بلوچستان”، جریان قدیمی‌تری به نام “جبهه آزادی‌بخش بلوچستان” نیز فعالیت می‌کند که ۳۶ سال قبل‌تر تشکیل شده است.

حکومت پاکستان این گروه‌ها را وابسته به هند می‌داند که با دستور هند دست به چنین حملاتی می‌زنند.

در اعلامیه دیروز “ارتش آزادی‌بخش بلوچستان” گفته شده شاری بلوچ عضو “تیپ مجید” بوده است. این تیپ به یاد یکی از اعضای این گروه نام‌گذاری شده است که در سال ۲۰۱۱ در حمله‌ای انتحاری به یکی از مقام‌های ارشد پاکستان کشته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.