کد خبر : 4343
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 خرداد 1401 - 16:40

رویترز مدعی شد: محموله نفتی توقیف‌شده ایران در یونان توسط آمریکا مصادره شد

رویترز مدعی شد: محموله نفتی توقیف‌شده ایران در یونان توسط آمریکا مصادره شد
خبرگزاری رویترز با استناد به اظهارات سه منبع مطلع مدعی شد که نفت توقیف شده ایران از یک کشتی در یونان به آمریکا تحویل داده شده و تحت مصادره آن است.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از به نقل از خبرگزاری رویترز، سه منبع آگاه مدعی شدند آمریکا محموله نفتی ایران را که توسط یونان توقیف شده بود، تحویل گرفته و مصادره کرده است.

بر اساس این گزارش، این محموله توسط یک کشتی روسی در حال جابه‌جایی بوده و واشنگتن نفت آن را تخلیه کرده و حالا می‌خواهد این نفت را توسط یک نفتکش دیگر به آمریکا ببرد.

ماه گذشته مقام‌های یونانی اعلام کردند که نفتکش «پگاس» را که با پرچم ایران در حال حمل نفت بود، به دلیل نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» توقیف کرده‌اند.

در آن زمان یونان اعلام کرد که همگی خدمه این کشتی روس هستند و به دلیل تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال کرده، این نفتکش توقیف شده است.

اتحادیه اروپه نفت ایران را تحریم نکرده است.

اما اندکی بعد از توقیف این نفتکش توسط یونان و انتشار خبرها درباره اینکه محموله نفت متعلق به ایران است، این نفتکش آزاد شد.

به نوشته رویترز نام این نفتکش در روز اول مارس به «لانا» تغییر کرد و از اول ماه مه نیز پرچم ایران داشت. اما از آن زمان در نزدیکی آب‌های یونان باقی ماند.

یکی از منابع وزارت کشتیرانی یونان به رویترز گفته است که وزارت خزانه‌داری آمریکا، به آتن اطلاع داده که محموله نفت داخل این کشتی متعلق به ایران است.

این منبع گفته است که محموله به یک نفتکش دیگر که توسط دولت آمریکا اجاره شده، منتقل شده است.

بر اساس گزارش‌هایی که در زمان توقیف نفتکش «پگاس» منتشر شد، محموله نفت ایران ۱۱۵ هزار تن (نزدیک به یک میلیون بشکه) بوده است.

این تحولات تازه در حالی رخ می‌دهند که یک روز پیشتر، در روز چهارشنبه، آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کرد.

بر اساس گفته‌های منابع رویترز، نفت ایران در حال حاضر به نفتکشی به نام «آیس انرژی» منتقل شده که با پرچم لیبریا فعالیت می‌کند و متعلق به شرکتی یونانی به نام «دیناکوم» است.

منبعی در شرکت «دیناکوم» نیز تایید کرده که نفت به کشتی «آیس انرژی» منتقل شده و این نفتکش قرار است به زودی به سوی آمریکا حرکت کند.

کاردار سفارت یونان در تهران (در غیاب سفیر) روز چهارشنبه و در پی توقیف محموله کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آبهای یونان، به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به او ابلاغ شد.

سازمان بنادر و دریانوردی ایران نیز به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، ایران می‌گوید که این محموله در آب‌های یونان توقیف شده‌ است.

هنوز این موضوع از سوی مقام‌های یونانی تایید نشده است.

آمریکا بعد از خروج از توافق برجام، به شکل یک‌جانبه ایران را تحریم کرده است.

اما از آنجا که این تحریم‌ها از سوی دولت‌های دیگر جهان، حتی در میان متحدان واشنگتن، اجرا نمی‌شوند، این کشور از ابزارهای دیگر برای اجرای این تحریم‌ها استفاده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ابزارهای آمریکا، تنبیه شرکت‌های خصوصی و بانک‌های غیرآمریکایی است که تحریم‌های این کشور را علیه ایران نادیده می‌گیرند.

علاوه بر این، آمریکا با اتکا به قدرت نظامی هرازگاهی محموله‌های نفت ایران را توقیف می‌کند.

اما جواد اوجی، وزیر نفت ایران در اسفندماه ۱۴۰۰ گفت به رغم «توقیف مکرر» نفت ایران در ماه‌های قبل‌تر، نه تنها صادرات نفت ایران کاهش پیدا نکرده، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است.

علاوه بر این خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که بعد از جنگ اوکراین و افزایش تخفیف‌های روسیه برای فروش نفت، چین به شکل قابل ملاحظه‌ای به خرید نفت از روسیه روی آورده است.

بر اساس این گزارش، این موضوع موجب شده تا خرید نفت چین از ایران که نزدیک به یک میلیون بشکه در روز تخمین زده می‌شد، در ماه‌های اخیر به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.