کد خبر : 11932
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 15:19

رهبر جمهوری اسلامی ایران:با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای توافق اشکالی ندارد

رهبر جمهوری اسلامی ایران:با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای توافق اشکالی ندارد
آیت الله خامنه ای:علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز در دیدار با جمعی از مدیران سازمان انرژی اتمی آن کشور با تمرکز بر برنامه هسته‌ای گفته است، با حفظ زیرساخت‌های هسته‌ای ایران، توافق اشکالی ندارد.

به گزارش  کلینی نیوز به نقل از رسانه‌های ایرانی، آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز به مدت یک ساعت و نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد. این نمایشگاه در درون «بیت رهبری» برگزار شده بود.

این دیدار در شرایطی برگزار شده است که مذاکرات غیر مستقیم هسته‌ای ایران و آمریکا با هدف احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) با کشورهای گروه ۱+۵ از اواخر تابستان سال گذشته به بن‌بست خورد و پس از آن هر دو سمت توافق یکدیگر را به طرح مطالبات غیرمنطقی متهم کرده‌اند.

اکنون آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی تازه خود گفته است که «در طول سالهای قبل، مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته‌ای، زیرساخت‌های مهمی ایجاد کرده‌اند که در توافقات مراقب باشید این زیرساخت‌ها دست نخورد».

«زیر بار چیزی بیشتر از مقررات پادمانی نروید»

رهبر جمهوری اسلامی، حفظ ارتباط و همکاری با آژانس را در چارچوب مقررات پادمانی، «ضروری» دانست و در عین حال خطاب به مدیران برنامه هسته‌ای گفت که «نه درخواست‌های زورگویانه را قبول کنید نه ادعاهای گاه و بیگاه و خلاف واقع را که مثلاً‌ فلان وقت فلان کار را کرده‌اید».

او همچنین بار دیگر از «مصوبه» مجلس یازدهم در خصوص برنامه هسته‌ای دفاع کرد و گفت «بر خلاف تصور اشتباه برخی افراد، مصوبه مجلس، قانونی خوب و به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است که باید به آن عمل شود و در دادن دسترسی‌ها و اطلاعات از آن تخطی نشود»

بر اساس این قانون در آذر ۱۳۹۹ همزمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصویب شد.

قانون مورد اشاره، دولت وقت را به ریاست حسن روحانی، مکلف کرد تا اگر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در ماه اول ریاست جمهوری آقای بایدن رفع نشد، غنی سازی ۲۰ درصدی را دوباره آغاز کند، سطح بازرسی‌های آژانس را کاهش دهد و ذخایر اوارنیوم کم غنی شده را بالا ببرد.

«نمی خواهیم طرف سلاح برویم، والا نمی‌توانستند جلویش را بگیرند»

آیت الله خامنه‌ای در ادامه سخنرانی امروز خود گفت که «ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم والا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند، بگیرند؛ همچنانی که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند.»

رهبر جمهوری اسلامی افزودند: «دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفت‌های علمی کشور است؛ بهانه‌ سلاح هسته‌ای دروغ است و خودشان هم می‌دانند.»

آیت خامنه‌ای در سال ۱۳۸۹ هم در فتوایی، تولید و انباشت سلاح هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی، شیمیایی و میکروبی را «حرام» دانسته بود.

ایشان هم چنین گفته اند: «در خصوص تعهداتی که اسفند ماه سال گذشته انجام شد، طبق گزارش جدیدی که مشاهده کردم، آژانس به تعهدات خود عمل نکرده است».

آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز به مدت یک ساعت و نیم از نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای ایران بازدید کرد. این نمایشگاه در درون «بیت رهبری» برگزار شده بود.

دستیابی دانشمندان ایرانی به «فناوری و دانش بومی در چرخه سوخت هسته‌ای» از دیگر بخش‌های این نمایشگاه بود که در هر بخش محققان و متخصصان، توضیحات لازم را به رهبر انقلاب اسلامی ارائه می‌دادند.
«ایزوتوپ تلوریوم ۱۳۰» یکی از دستاوردهای دانشمندان جوان صنعت هسته‌ای است که با طراحی و ساخت و راه‌اندازی زنجیره مربعی از ۲۰ ماشین سانتریفیوژ بدست آمده است. این ایزوتوپ در حوزه پزشکی به‌ویژه تولید مواد اولیه رادیو داروها و تشخیص انواع سرطان و بیماری‌های صعب‌العلاج، در داروسازی، بخش‌های صنعتی، زمین شناسی، کشاورزی و علوم هسته‌ای کاربرد فراوانی دارد.

محققان ایرانی با استفاده از دانش هسته‌ای توانسته اند تاکنون بیش از ۵۰ رادیو داروی تشخیصی، تسکینی و درمانی را تولید کنند.

استفاده از فناوری پلاسما یکی دیگر از دستاوردهای صنعت هسته‌ای است که در نمایشگاه ارائه شده بود. فناوری پلاسما در تصفیه شیرابه‌های پسماندهای دارویی، پسماندهای بیمارستانی و پسماندهای حاصل از دفن زباله و انباشت آن و همچنین در تبدیل نفت سنگین به نفت سبک و در درمان انواع سرطان کاربرد دارد. از فناوری پلاسما برای درمان زخم‌های مزمن از جمله زخم دیابت نیز استفاده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.