کد خبر : 4927
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 خرداد 1401 - 13:14

رای دادگاه تجدید نظر یونان؛ نفت توقیف شده لانا به ایران مسترد می‌شود

رای دادگاه تجدید نظر یونان؛ نفت توقیف شده لانا به ایران مسترد می‌شود
رای دادگاهی در یونان مبنی بر لغو حکم مصادره محموله نفتی ایران، سفارت ایران در آتن هم در حساب توییتری خود اعلام کرده کل این محموله به ایران بازگردانده خواهد شد.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۸ خرداد (هشتم ژوئن) به نقل از سه منبع آگاه گزارش داد که دادگاه تجدیدنظر در یونان رای به لغو حکم دادگاه اولیه برای مصادره بخشی از محموله نفتی یک نفتکش با پرچم ایران را داده است.

این نفتکش اواخر فروردین سال جاری در آب‌‌های یونان توقیف شد. کشتی “لانا” حامل ۷۰۰هزار بشکه نفت ایران بود و با پرچم روسیه حرکت می‌کرد. گارد ساحلی یونان گفته بود که این توقیف به دلیل سوءظن نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه در ارتباط با حمله به اوکراین انجام شده است.

توقیف نفتکش لانا

چند هفته پیش رسانه‌ها گزارش کردند که یک نفتکش با پرچم ایران «در نزدیکی یونان و به درخواست آمریکا» توقیف شده است.

نفتکش روسی «لانا» حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران بود که یونان آن را توقیف کرد.

دولت یونان اعلام کرده بود که این محموله را به درخواست وزارت دارایی آمریکا توقیف کرده، اما مشخص نکرد که چرا این کشور تصمیم گرفته که به درخواست واشنگتن عمل کند.

 

توقیف کشتی حامل نفت ایران با واکنش این کشور روبرو شد و ایران گفت که دست به “اقدامات تنبیهی” علیه یونان خواهد زد. در پی این تهدید سپاه پاسداران جمهوری اسلامی روز ششم خرداد دو نفتکش یونانی را در خلیج فارس توقیف کرد.

رای دادگاه تجدید نظر هنوز اعلام علنی نشده است. رویترز به نقل از یک منبع آگاه که نخواسته نامش فاش شود نوشته است که درخواست تجدیدنظر از سوی ایران داده شده بود. این خبرگزاری همچنین نوشته است که تغییر رای دادگاه تجدیدنظر دشوار خواهد بود.

به نوشته رویترز مقام‌های یونان بعدا نفتکش لانا را در پرونده‌ای جداگانه و با حکم یک دادگاه موقت به دلیل “بدهی” به یک شرکت کشتیرانی دیگر مجددا توقیف کردند.

یونان از مهم‌ترین کشورهای جهان در زمینه حمل و نقل دریایی نفت است. شرکت‌های یونانی حدود ۲۵ درصد از نفتکش‌های عظیم جهان را در اختیار دارند.

 

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.