کد خبر : 4444
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 خرداد 1401 - 23:07

راهپیمایی پرچم در بیت‌المقدس شرقی؛ «بازی اسرائیل با آتش»

راهپیمایی پرچم در بیت‌المقدس شرقی؛ «بازی اسرائیل با آتش»
هزاران ملی‌گرای اسرائیلی با پرچم کشورشان در اقدامی جنجالی در مناطق مسلمان‌نشین بیت‌المقدس شرقی رژه رفتند و پایکوبی کردند.

به گزارش کلینی نیوز، این راهپیمایی که در پی چند ماه پر تنش و کشته شدن افرادی از دو طرف انجام شده، از سوی رئیس جمهوری فلسطینیان “بازی اسرائیل با آتش” خوانده شده است.

راه‌پیمایی تازه‌ترین موج تنش بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در آستانه ماه رمضان آغاز شد و مصادف شدن آن با عید پسح یهودیان هم به آن دامن زد. فلسطینی‌ها به ورود مکرر پلیس اسرائیل به مسجدالاقصی اعتراض داشتند.

کشته شدن شیرین ابوعاقله خبرنگار شناخته‌شده شبکه الجزیره در شهر جنین هم به تنش‌ها افزوده است. فلسطینی‌ها و الجزیره می‌گویند او با گلوله ارتش اسرائیل به قتل رسید.

دلیل این راهپیمایی جشن سالگرد تصرف غیر قانونی اسرائیل به بیت‌المقدس شرقی در سال ۱۹۶۷ میلادی عنوان شده است.

اسرائیل کل بیت‌المقدس را پایتخت خود می‌خواند اما اکثر کشورهای جهان و فلسطینیان این برداشت را مردود می‌دانند.‌

فلسطینی‌ها می‌گویند بخش شرقی بیت‌‌المقدس پایتخت کشورشان خواهد بود.

به گفته خبرنگار بی‌بی‌سی، محلی که ملی‌گرایان اسرائیلی در آن ازدحام کرده بودند، دیگر روزها محل آمد و شد فلسطینی‌هاست. اما این بار پلیس اسرائیل فلسطینی‌ها را از منطقه رانده بود و تنها چند خبرنگار فلسطینی در محل حاضر بودند.

پیشتر در یک نقطه از شهر قدیم بیت‌المقدس میان فلسطینی‌ها و پلیس اسرائیل درگیری روی داده بود. بنا بر گزارش‌ها، صبح امروز گروهی از یهودیان به مسجدالقصی رفتند که در آن صدها مسلمان حضور داشتند. به گزارش رویترز در حالیکه یهودیان پرچم‌های اسرائیل را در محوطه مسجدا‌لقصی به اهتزاز درمی‌آوردند، فلسطینی‌ها پرچم‌های خودشان را برمی‌افراشتند.

1240976471

درگیری‌هایی هم در محوطه مسجدالاقصی رخ داده است، فلسطینی‌هایی که در داخل مسجد بودند سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب می‌کردند و پلیس اسرائیل هم با نارنجک گیج‌کننده پاسخ داده است.

پلیس اسرائیل می‌گوید چندین فلسطینی را دستگیر کرده و یهودیانی را که مقررات حضور در مسجدالاقصی را شکسته‌اند از محل دور، و برخی را بازداشت کرده است.

کمی بعد صدها یهودی از جمله یک نماینده راست افراطی اسرائیلی، در حالی که پرچم کشورشان را در دست داشتند رقص کنان و برخی دعا کنان از بلندی شهر به سوی منطقه مسلمان‌نشین پایین آمدند.

چنین رفتاری از سوی فلسطینیان به شدت توهین‌آمیز قلمداد می‌شود و شبه‌نظامیان فلسطینی هشدار داده‌اند که این رفتار را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش وفا، خبرگزاری رسمی فلسطینی، نبیل ابو ردینه سخنگوی رئیس جمهوری فلسطینیان گفته است بی‌احترامی شهرک‌نشینان به مناطق مقدس، بازی غیرمسئولانه اسرائیل با آتش است.

طبق توافقی دیرین یهودیان و غیرمسلمانان اجازه بازدید از مناطق مقدس بیت‌المقدس شرقی را دارند اما اجازه عبادت و یا به نمایش درآوردن نمادهای مذهبی یا ملی خود را ندارند.

حرم الشریف که شامل مسجد الاقصی نیز می‌شود سومین مکان مقدس در اسلام است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.