کد خبر : 20825
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1403 - 10:33

راستی آزمایی حرفهای پزشکیان:ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است+فایل صوتی

راستی آزمایی حرفهای پزشکیان:ایران آماده کاهش تنش با اسرائیل است+فایل صوتی
در حالیکه اظهارات مسعود پزشکیان درباره آمادگی ایران برای کاهش تنش با اسرائیل جنجال‌برانگیز شده است، وزیر امور خارجه و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت بار دیگر این اظهارات را «به‌شدت کذب» خواند.

به گزارش کلینی نیوز ، روز گذشته گزارش بلومبرگ درباره بخشی از اظهارات آقای مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در جمع مدیران ارشد رسانه‌ای آمریکا واکنش‌های گسترده‌ داخلی و خارجی همراه شد.

پس از گزارش بلومبرگ، یک فایل صوتی منتشر شد که در آن مسعود پزشکیان می‌گوید: «ایران حاضر است سلاح‌های خود را زمین بگذارد، اگر اسرائیل سلاح‌هایش را زمین بگذارد.»

رئیس‌جمهوری ایران همچنین در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های آمریکایی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس، در تهران از خودداری حکومت ایران از تلافی‌جویی گفت و بدون اشاره به نام آمریکا یا کشورهای میانجی دیگر افزود: «به ما می‌گفتند که ما داریم گفت‌وگو می‌کنیم. شما دست نگه دارید، ما می‌خواهیم صلح کنیم. ما دست نگه داشتیم ولی صلح نکردند. به ما قول دادند که یک هفته‌ای صلح می‌شود.»

او گفت «روز به روز اسرائیل بیشتر مردم غزه را می‌زند و نابود می‌کند. ما بهتر از هر کسی می‌دانیم که اگر در منطقه جنگی در بگیرد به نفع هیچ کس در منطقه و جهان نیست. ما نمی‌خواهیم بجنگیم. این اسرائیل است که می‌خواهد پای ما را به جنگ بکشاند و منطقه را ناامن می‌کند.»

در فایل صوتی همچنین شنیده می‌شود که آقای پزشکیان می‌گوید:«تروریست فرق نمی‌کند؛ چه عربه، چه عجمه، چه فارسه. چه اسرائیله، چه آمریکاست، چه ایرانه! اگر ترور کرد، تروریسته! نه اینکه یک طرف ترور کنه بگه دفاع از خوده، یک طرف اگه خواست چنین کاری بکنه بگند تروریسته. ما محکوم می کنیم اینا رو. این کلیت حرف ماست.

آقای پزشکیان افزود:بیاید کمک کنید جامعه‌ای به وجود درست بشه که درش امنیت به وجود بیاد. بیایید کاری کنید تعامل کنیم. نجنگیم. تو اوکراین هم عین همینه. چیزی رو که با گفت‌وگو می‌تونیم حل کنیم‌، با موشک و اسلحه حل نکنیم.

رئیس جمهور ایران هم چنین گفته است که ما آماده‌ایم تمام سلاح‌هامون رو بزاریم کنار، به شرطی که اسرائیل هم بذاره کنار! یه سازمان بین المللی بیاد در منطقه امنیت رو تامین کنه. بمب اتم هم لازم نیست. ما خودمون امنیت خودمون رو بلدیم تامین کنیم ولی هیچکی در مقابل کسی دیگه نیاد. تا دندان این طرف رو مسلح کنند، به این ور هم بگند تو حق نداری یک موشک هم بسازی…» حرف‌های کامل پزشکیان را می‌بینید و می‌شنوید.»

خبرگزاری فارس امروز با بازنشر این فایل صوتی گفت به نظر می‌رسد این اظهارات «صحت» داشته باشد.

ساعاتی پیش عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران که مسعود پزشکیان را در سفر به نیویورک همراهی می‌کند، گفته بود «نقل قول برخی رسانه‌ها از رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ایران آماده کاهش تنش با رژیم اسراییل است» را «به شدت تکذیب» می‌کند.

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم گفت: «بلومبرگ درباره موضع رییس جمهور در خصوص رژیم صهیونیستی شیطنت کرده است.»

شورای اطلاع رسانی دولت هم گزارش شماره دو خود از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک نوشت: «درباره نقل قول کذب منتسب به رئیس جمهور درباره رژیم صهیونیستی نیز به اطلاع می‌رساند که چنین اظهاراتی به هیچ عنوان از سوی رئیس محترم جمهوری اسلامی بیان نشده و اتفاقا برخلاف آنچه که مطرح شد، دکتر پزشکیان در دیدار با مدیران رسانه‌های آمریکایی به‌شدت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و تهاجم آن رژیم به لبنان را محکوم و تاکید کردند که این جنایات با هیچ یک از معیار‌های انسانی و بین‌المللی همخوانی ندارد و باید متوقف شود.»

ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن با عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کند.

آیا بلومبرگ خبر اشتباه منتشر کرده‌ است؟

محتوای فایل صوتی، بخشی از خبر بلومبرگ را تایید می‌کند هرچند تیتر خبر بلومبرگ هنوز قابل تایید نیست. بر اساس فایل صوتی، پزشکیان به طور مستقیم حرفی از تنش زدایی با اسرائیل نزده، اما عبارت «آماده ایم سلاح هایمان را زمین بگذاریم، به شرطی که اسرائیل هم همین کار را بکند» به طور کامل، عبارات به کار رفته توسط خود رئیس جمهور بوده است.

با این حال بخشی که مستقیما به «تنش زدایی با اسرائیل» اشاره کرده، در صحبت‌های پزشکیان شنیده نمی‌شود؛ بنابراین تکذیبیه مقامات ایرانی بر روی خبر بلومبرگ هم درست بوده و هم غلط. درست از این جهت که تیتر خبر بلومبرگ در فایل صوتی نشست خبری شنیده نمی‌شود و غلط این جهت که رئیس جمهور واقعا همان طور که بلومبرگ می‌گوید، درباره خلع سلاح متقابل با نظارت یک سازمان بین المللی اظهار نظر کرده است.

در خبر سایت خبری بلومبرگ بخشی که به نقل قول درباره تنش زدایی با اسرائیل مربوط است در گیومه نیامده است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که از نظر این رسانه، این عبارات نقل قول مستقیم از رئیس جمهور ایران نبوده باشد، بلکه نقل به نزدیک‌ترین مضمون بوده باشند.

آخرین صحنه تقابل علنی «رژیم صهیونیستی» با ایران

در یک دهه اخیر موج عملیات تروریستی «رژیم صهیونیستی» در ایران با ترور دانشمندان هسته ای ایران، انفجارهای منتسب به «رژیم صهیونیستی» و ترور شهید محس فخری از دانشمندان برجسته ی هسته ایران در سال ۱۳۹۹ و ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران آخرین صحنه تقابل علنی «رژیم صهیونیستی» با ایران بود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز یکشنبه اول مهر اعلام کرد ۱۲ نفر را، که با رژیم صهیونیستی «همکاری» و علیه امنیت ملی اقداماتی را «برنامه ریزی» می‌کردند، در شش استان ایران بازداشت کرده است.

عملیات تروریستی در لبنان: انفجار پیجرهای ارتباطی۲۸۹۰کشته و زخمی برجای گذاشت 

 روز سه‌شنبه ۲۷ شهریورماه بیش از هزار نفر شهروند لبنانی در یک عملیات تروریستی که بر اثر انفجار همزمان دستگاه‌های پیجر  (پیام‌رسان) همراه خود در شهرهای مختلف لبنان زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز شمار  مجروحان این عملیات تروریستی را بیش از ۱۰۰۰ نفر اعلام کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید مقام‌ها آگاه به آن گفته‌اند کارگذاشتن موادمنفجره در پیجرها از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز شنبه ۳۱ شهریور در گزارشی اعلام کرد که تک‌تک پیجرهای اعضای حزب‌الله، با نظارت اسرائیل تولید  شدند.

شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز آمریکا، یک منبع اطلاعاتی آمریکایی اعلام کرده که رژیم صهیونیستی در ساخت دستگاه‌های پیجری که این هفته در میان اعضای حزب‌الله منفجر شد، نقش داشته است. این نوع عملیات «رهگیری زنجیره تأمین» حداقل از ۱۵ سال پیش برنامه‌ریزی شده بود.

صوت جنجالی پزشکیان درباره خلع سلاح ایران و رژیم صهیونیستی!

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Translate »