کد خبر : 15532
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آذر 1402 - 8:19

رئیس جمهور ترکیه شورای امنیت را به نهادی برای «حفاظت از منافع اسرائیل» متهم کرد

رئیس جمهور ترکیه شورای امنیت را به نهادی برای «حفاظت از منافع اسرائیل» متهم کرد
اردوغان در واکنش به وتوی آمریکا: «آیا این عدالت است که تنها پنج کشور جهان باید برای کل جهان تصمیم‌ بگیرند؟ جهان بسیار بزرگ‌تر از پنج کشور است.»‌

به گزارش کلینی نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، شنبه یک روز پس از وتوی قطعنامه آتش‌بس غزه از طرف ایالات متحده، شورای امنیت سازمان ملل را محکوم و این نهاد بین‌المللی را «شورای حفاظت از منافع اسرائیل» توصیف کرد.

اردوغان در یک سخنرانی در ترکیه تاکید کرد که از هفتم اکتبر، یعنی از زمان آغاز حمله حماس به سرزمین‌های اسرائیلی و آغاز جنگ در نوار غزه، شورای امنیت سازمان ملل به نهادی برای «حفاظت و دفاع از منافع اسرائیل تبدیل‌ شده است».

سخنان اردوغان واکنشی به تکرار رای وتوی ایالات‌ متحده در روز جمعه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل است.

در این جلسه در حالی که ۱۳ عضو دائم و موقت شورای امنیت به قطعنامه آتش‌بس که از طرف امارات تهیه شده و پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل بود، رای موافق دادند، ایالات‌ متحده رای مخالف داد تا همچنان حمله‌های اسرائیل به نوار غزه ادامه یابد.

اردوغان در واکنش به تصمیم ایالات‌ متحده گفت: «آیا این عدالت است که تنها پنج کشور جهان باید برای کل جهان تصمیم‌گیری کنند. جهان بسیار بزرگ‌تر از پنج کشور است.»‌

رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنان خود تاکید کرد که «جهان دیگری ممکن‌ است و می‌توان ساخت»، جهانی که به گفته او، «لزوما ایالات‌ متحده نیست که همه تصمیم‌ها را می‌گیرد».

اردوغان گفت: «ایالات متحده با پول و تجهیزات نظامی خود در کنار اسرائیل ایستاده است.»‌ او از رهبران ایالات‌ متحده پرسید که تا کجا می‌خواهند پای اسرائیل بایستند. او از آمریکا خواست که بگوید «چقدر حاضر است برای اسرائیل بپردازد؟»

اسرائیل و حماس پس از یک هفته‌‌ آتش‌بس، از هفته گذشته حمله‌ها را از سر گرفته‌اند و در جریان حمله‌های اسرائیل در طول بیش از یک هفته، نزدیک به ۳ هزار فلسطینی در غزه کشته‌ شدند تا آمار کلی قربانیان فلسطینی نوار غزه در سومین ماه این جنگ از ۱۸ هزار نفر عبور کند.

وزارت بهداشت حماس می‌گوید بیش از ۷۰ درصد از کشته‌شدگان حمله‌های اسرائیل را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.