کد خبر : 2707
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 فروردین 1401 - 13:53

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران:ابهام آژانس در مورد یکی از مکان‌های اعلام نشده رفع شد

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران:ابهام آژانس در مورد یکی از مکان‌های اعلام نشده رفع شد
به گفته اسلامی، ایران ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد یکی از مکان‌های مورد نظر این نهاد را رفع کرده است. رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید مذاکره در مورد سه مکان دیگر باید تا خرداد ماه به نتیجه برسد.

به گزارش کلینی نیوز، آقای محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در نشستی برای تشریح برنامه‌های سالروز شانزدهمین سالروز ملی فناوری هسته‌ای با اشاره به این مطلب مدعی شد: «اسرائیل در حال تولید اسناد جعلی و استمرار فعالیت‌های خرابکارانه و عملیت‌های تروریستی علیه صنعت هسته‌ای ایران است.»

اسلامی همچنین در ادامه با «حق» خواندن ایران اظهار داشت که نبردی میان جریان حق و باطل میان دو طرف در جریان است و این نبرد هم ادامه خواهد داشت و جمهوری اسلامی نیز اسیر آنچه او «غوغاسالاری‌ها» خوانده، نخواهد شد.

اظهارات رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها از تهران به دلیل عدم همکاری در خصوص مراکز مشکوک به غنی‌سازی اورانیوم انتقاد کرده است. رافائل گروسی همچنین چندین بار از ایران خواسته با شفافیت در خصوص پیشینه برنامه هسته‌ای خود به این نهاد بین‌المللی توضیح دهد.

اسلامی در بخش دیگری از نشست خبری خود به این مساله اشاره کرد و افزود: «بازرسان آژانس بازدیدهایی داشتند. آنها در مدارک ادعایی خود در یکی از سایت‌ها به اورانیومی اشاره کردند که اصلا در ایران وجود نداشت.»

اسلامی همچنین تمام فشارها به ایران را بخشی از عملیات اسرائیل دانست و تاکید کرد: «همه می‌دانند که اسرائیل به دنبال چیست و همه می‌دانند که این ادعاها علیه ایران هیچ پایه و اساسی ندارد.» معاون رئیس جمهوری ایران همچنین ابراز امیدواری کرد با توافقی که میان ایران و آژانس شکل گرفته بحث‌ها در خصوص چهار مکان مورد پرسش آژانس تا به زودی پایان پذیرد. اسلامی همچنین مدعی شد یکی از مکان‌های مورد اشاره آژانس رفع اتهام شده و سه مکان دیگر نیز باید تا پایان خرداد ماه مختومه شود.

اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد ایران روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ اسنادی را برای آژانس فرستاده و احتمالا نمایندگان آژانس به زودی و پس از بررسی این اسناد برای مرور مطالب و پاسخ‌ها به ایران سفر خواهند کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین در خصوص میزان ذخایر اورانیوم ایران تاکید کرد که تهران حدود ۲ کیلوگرم از اورانیوم ۶۰ درصد غنی‌سازی شده خود را برای استفاده در موارد دارویی نگهداری می‌کند.

ایران حرف زور را نمی‌پذیرد

معاون رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات و توقف ایجاد شده در مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکرات توسط تیم مذاکره کننده ایرانی انجام شده و مراحل خودش را طی می‌کند و موضوع حائز اهمیت، اراده جمهوری اسلامی ایران است که همواره پیشگام اعتمادسازی و رفع ابهامات بوده، ملت ایران هیچ زمان حرف غیرقانونی و زور را نپذیرفته و نمی پذیرد.

اسلامی اظهار داشت: برای اثبات حسن نیت، ایران عینا براساس برجام عمل کرد، اما هیچکدام از اطراف موضوع به تعهداتشان عمل نکردند، در دور جدید مذاکرات طرف غربی باید تعهداتشان را به صورت متناظر از جنس راستی آزمایی انجام دهد و هم پشتوانه‌ای است که وارد گام بعدی شود. امیدواریم طرف مقابل که از توافق خارج شده به تعهداتی که داده بود برگردد.

در روزهای پایانی سال گذشته خورشیدی مدیر کل آژانس با سفر به ایران با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر همکاری در خصوص پرسش‌های این نهاد بین‌المللی به توافقاتی دست یافت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.