کد خبر : 13596
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 شهریور 1402 - 8:12

دیدار وزیر خارجه لیبی و اسرائیل؛ شورش در لیبی و انتقاد احزاب مخالف دولت در تل‌آویو

دیدار وزیر خارجه لیبی و اسرائیل؛ شورش در لیبی و انتقاد احزاب مخالف دولت در تل‌آویو
معترضان در چندین تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی و برخی شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند که در پی آن جاده‌ها مسدود شد و آنها اقدام به سوزاندن لاستیک‌ و اهتزاز پرچم فلسطین کردند.

به گزارش کلینی نیوز، وزارت امور خارجه اسرائیل یکشنبه در بیانیه‌ای از دیدار الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل و خانم منقوش در رم و مذاکره درباره موضوع‌های مورد علاقه خبر داده بود.

این بیانیه به نقل از کوهن،‌ دیدار وزیران خارجه اسرائیل و لیبی «تاریخی»‌ خوانده شده و آن را «قدم نخست در برقراری روابط» دانسته بود.

این بیانیه با واکنش وزارت امور خارجه لیبی همراه شد که در آن هرگونه دیدار رسمی را رد کرده است.

احزاب مخالف دولت اسرائیل نیز عملکرد وزارت خارجه این کشور در انتشار خبر این ملاقات را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و عملکرد آن را «غیرمسئولانه» خوانده‌اند.

به گزارش  روسیا الیوم ،اوایل هفته جاری روزنامه یدیعوت أحرونوت نوشت که الی کوهین، وزیر خارجه اسرائیل هفته گذشته در رم دیدار محرمانه ای با نجلاء المنقوش، وزیر خارجه لیبی داشت.

در پی فاش شدن دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه اسرائیل در رم، رئیس دولت وحدت ملی لیبی دستور تعلیق فعالیت وزیر خارجه کشورش و آغاز تحقیق در این باره را صادر کرد.

خبرگزاری ایرنا در همین رابطه گزارش داد، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد که ایلی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی و نجلا المنقوش همتای لیبیایی او در حضور وزیر خارجه ایتالیا در رم با هم دیدار کردند.

این شبکه در ادامه افزود که این دیدار می‌تواند اولین گام در مسیر روابط بین «اسرائیل» و لیبی باشد.

منابع خبری رژیم صهیونیستی عنوان کردند که این اولین دیدار بین وزرای خارجه رژیم و لیبی محسوب می‌شود.

عبدالحمید الدبیبه، رئیس دولت وحدت ملی لیبی، بار دیگر بر موضع کشورش در رد هرگونه عادی سازی روابط با اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش «آناتولی» این مطلب در اظهارات الدبیبه در جلسه کابینه لیبی در طرابلس بیان شد.

وی همچنین بر گرایش نجلاء منقوش، وزیر امور خارجه لیبی به منافع مردم و دفاع از منافع کشورش تاکید کرد و افزود: ما از طریق تحقیقات جاری از جزئیات آنچه در رم رخ داده مطلع خواهیم شد.

دفتر وزیر خارجه لیبی درباره تصمیم تعلیق او به دلیل دیدار با الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل توضیح داد که این دیدار به درخواست نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی انجام شده است.

معترضان در چندین تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی و برخی شهرهای این کشور به خیابان‌ها آمدند که در پی آن جاده‌ها مسدود شد و آنها اقدام به سوزاندن لاستیک‌ و اهتزاز پرچم فلسطین کردند.

به گزارش یورونیوز، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از مقامات لیبی نوشت که وزیر خارجه لیبی از ترس به خطر افتادن امنیت جانی خود به ترکیه گریخته است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از «منابع امنیتی» ناشناس گفت که یک هواپیمای دولتی لیبی او را یکشنبه شب از طرابلس به استانبول برد. با این حال این موضوع هنوز از طرف مقامات لیبی تایید نشده است.

 لیبی به طور رسمی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و حمایت‌های عمومی گسترده‌ای درون طیف‌های مختلف سیاسی لیبی از آرمان فلسطین برای ایجاد یک کشور مستقل در سرزمین های اشغالی اسرائیل وجود دارد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.