کد خبر : 18587
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 - 8:44

دو مرکز بازِ آموزشیِ دختران در آلمان بدلیل حمایت از مردم غزه تعطیل شد

دو مرکز بازِ آموزشیِ دختران در آلمان بدلیل حمایت از مردم غزه تعطیل شد
رئیس اداره جوانان یک منطقه‌ در برلین در اقدامی خارج از رویه اداری، دستور بستن دو مرکز بازِ آموزشیِ دختران را صادر کرد. دلیل این دستور، فعالیت مدیران و کارکنان این مرکزها در حمایت از فلسطین بود.

به گزارش کلینی نیوز به نقل از رسانه های آلمان، معلمان، مدرسان دانشگاه‌ها، کارمندان مراکز فرهنگی و دولتی این روزها در برلین بیش از پیش احساس خطر می‌کنند که چه بسا با ابراز نظر سیاسی علیه دولت آلمان و محکوم کردن نسل‌کشی دولت آپارتاید اسرائیل در غزه توبیخ یا اخراج شوند. در آخرین مورد، دو مرکز فعالیت بازِ آموزشی دختران به بهانه حمایت مدیرانش از مردم فلسطین با دستور رئیس اداره جوانان و پلیس جنایی سابق بسته شد. پیش از آن یکی از اعضای گروه ضدصهیونیسم «صدای یهود برای یک صلح عادلانه در خاورمیانه» از محل کار خود در موزه یهود برلین اخراج شده بود.

فعالیت‌های حامیان فلسطین و تظاهرات آنها در آلمان سال‌هاست که به بهانه خطر ابراز نظرهای «یهود‌ستیزانه» زیر ضرب ممنوعیت و جرم‌انگاری است.

این اقدامات پلیسی دولت آلمان در محدود کردن آزادی بیان حامیان فلسطین، در حالی که بیشتر حملات یهود‌ستیزانه در این کشور از سوی گروه‌های نازی و نئونازی و برترپنداران سفید رخ می‌دهد، از آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه در اکتبر ۲۰۲۴ شدت گرفت.

اولین تجمع‌های سوگواران کشتار فلسطینیان بین روز‌های ۸ و ۱۱ اکتبر در میدان هرمان برلین از سوی پلیس به خشونت کشیده شد و تمام شرکت‌کنندگانی که در محاصره پلیس برلین قرار داشتند، بازداشت شدند و هدف پیگرد قضایی و پلیسی قرار گرفتند.

سایت بخش‌داری منطقه فریدریش هاین-کرویتزبرگ برلین ۱۹ آوریل خبر بسته شدن این دو مرکز را با ادعای پایان قرارداد آنها منتشر کرد.

مرکز زنان فریدا که گرداننده دو پروژه شهری مراکز باز آموزشی دختران آلیا و فانتالیزا بود در تاریخ ۲۱ آوریل با انتشار بیانیه‌ای واکنش داد.

این مرکز با شفاف‌سازی دلیل اصلی بسته شدن مرکزها، اعلام کرد که در نامه مستقیم سازمان جوانان به این مرکز مشخص است تصمیم اتخاذشده در راستای اقدام‌های سرکوب‌گرانه و پلیسی علیه کسانی است که با مردم فلسطین همبستگی نشان می‌دهند.

مرکز زنان فریدا نامه ماکس کیندلر افسر پلیس جنایی سابق و رئیس فعلی مرکز جوانان را در پیوست این بیانیه منتشر کرد.

در متن این نامه بر خلاف ادعای سازمان جوانان در وبسایتش، آمده است که دو مرکز دختران بر اساس اتهاماتی علیه مدیران و کارکنان از جمله اظهارات یهودستیزانه، صهیونیسم‌ستیزانه و همچنین شرکت تعدادی از آنها در تظاهرات‌ ضد جنگ در حمایت از فلسطین در برلین بسته شده‌اند.

همزمان مشخص شد که شهرداری منطقه در اقدامی بی‌سابقه علیه شکوفه منتظری هماهنگ‌کننده فعالیت‌های مرکز زنان فریدا شکایتی ثبت کرده است که نشان می‌دهد وضعیت سرکوب در آلمان به چه حد بغرنج است و تا چه حد پیش رفته. ثبت چنین شکایتی علیه یک مددکار اجتماعی بابت فعالیت‌های سیاسی در کشوری «دموکراتیک» سابقه ندارد.

در جلسه علنی کمیسیون، مددکاران اجتماعی و فعالان حوزه آموزش بارها تاکید کردند که مددکاری اجتماعی در کشوری با تبعیض‌های نهادینه نژادی، طبقاتی و جنسیتی ماهیتا فعالیتی سیاسی است و نمی‌توان حوزه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی را از یکدیگر تفکیک کرد

در جلسات علنی کمیسیون که حضور رسانه‌ها و عموم مردم در آن آزاد بود، مشخص شد که فانتالیزا، مرکز فعالیت بازِ آموزشی دختران که اکنون اداره جوانان آلمان مدیرانش را به یهود‌ستیزی متهم می‌کند، سال‌ها با یک همسایه نازی بحران داشته‌ است که نه تنها دختران و زنان این مرکز را ــ عموماً از جامعه غیرسفید ــ آزار و اذیت می‌کرده‌است،‌ بلکه کارکنان این مراکز را هم هدف تهدید و آزار قرار داده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.