کد خبر : 13763
تاریخ انتشار : جمعه 17 شهریور 1402 - 8:35

دولت چین لباس‌هایی را که «باعث جریحه‌دار شدن احساسات ملی شود» ممنوع می‌کند

دولت چین لباس‌هایی را که «باعث جریحه‌دار شدن احساسات ملی شود» ممنوع می‌کند
چین درنظر دارد قانونی جدید را اجرا کند که به موجب آن، افراد به دلیل پوشیدن لباس‌هایی که مضر به روحیه مردم چین   توهین می‌کند مجازات شوند.

به گزارش کلینی نیوز، پیش‌نویس قانون «منع سخن گفتن و لباس پوشیدن مضر به روحیه مردم چین» که توسط دولت آن کشور تدوین شده بحث‌های داغی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

در صورت اجرایی شدن این قانون، افراد متخلف ممکن است به پرداخت جریمه یا حبس محکوم شوند اما در متن پیشنهادی هنوز مشخص نشده که چه مواردی مشمول تخلف از این قانون خواهد بود.

بر اساس پیش‌نویس بازنگری در این قانون پیشنهادی، طیف وسیعی از رفتارها، از‌جمله پوشش یا گفتاری که «به روحیه مردم چین آسیب بزند و احساسات مردم چین را جریحه‌دار کند» ممنوع خواهد بود.

فردی که این قانون را نقض کند، ۱۵ روز بازداشت یا پنج هزار یوان (۵۴۵ پوند) جریمه می‌شود. با این حال، مشخص نیست از نظر دولت چه تصاویر یا سخنانی توهین‌آمیز تلقی می‌شود.

مقام‌های چینی در ماه‌های اخیر افرادی را که در کنسرت‌ها پیراهن‌های رنگین کمانی پوشیدند یا پرچم‌هایی با نمادهای طرفدار +LGBTQ پخش کردند، بازداشت کرد.

در ماه مارس سال جاری میلادی، پلیس زنی را در یک بازار شبانه بازداشت کرد، چون لباسی شبیه اونیفورم ارتش ژاپن بر تن داشت.

در شهر سوژو ماموران پلیس، زنی را به خاطر اینکه لباس سنتی ژاپنی – کیمونو – پوشیده بازداشت و به «تحریک به نزاع و ایجاد ناآرامی» متهم کردند.

براساس قانون پیشنهادی همچنین هر اقدام یا سخنی را که به منزله «توهین، ناسزا و جسارت به نام قهرمانان و شهدای ملی بوده یا به هر نحو شهرت آنها را خدشه‌دار کند» نیز مشمول مجازات می‌شود. آسیب به مجسمه‌های این قبیل افراد هم مجازات‌هایی در پی دارد.

پیش‌نویس این قانون صرفا یک نمونه از تلاش شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین، برای بازتعریف چیزی است که از نظر او «شهروند نمونه چینی» محسوب می‌شود. از زمان رسیدن به رهبری چین در سال ۲۰۱۲، او این نظر را دنبال کرده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.