کد خبر : 14467
تاریخ انتشار : چهارشنبه 19 مهر 1402 - 10:33

دولت آمریکا درخواست عراق برای دریافت یک میلیارد دلار از اموالش را رد کرد

دولت آمریکا درخواست عراق برای دریافت یک میلیارد دلار از اموالش را رد کرد
دولت آمریکا درخواست عراق برای دریافت یک میلیارد دلار از اموالش را رد کرد

به گزارش کلینی نیوز، این گزارش افزوده که این اقدام دولت آمریکا به علت مخالفت عراق با تلاش ها برای مهار گردش بیش از حد دلار و توقف انتقال غیرقانونی دلار به کشورهای تحریم شده از سوی وزارت خزانه داری امریکا است.

بر اساس این گزارش، امریکا پس از جنگ سال ۲۰۰۳ سالانه ۱۰ میلیارد دلار یا بیشتر از طریق پروازهای باری و دو بار در ماه به بغداد ارائه می کند.

این اموال از محل درآمد فروش نفت عراق است که نزد بانک فدرال رزرو امریکا به ودیعه سپرده شده است.

همزمان یک مقام بلندپایه در بانک مرکزی عراق تأکید کرد که این بانک برای اجرای همه قوانین و دستورالعمل های بین المللی در روند استفاده بهتر از دلار و ایجاد توازن در عرضه و تقاضای دلار تلاش می کند.

وی که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با پایگاه «العربی الجدید» افزود که درخواست عراق در خزانه داری امریکا در حال بررسی است و هنوز رد نشده است هرچند درخواست های دیگری بوده که رد شده است.

هفته گذشته، در پی انتشار شایعاتی درباره توقف پرداخت ارز عراق از سوی خزانه داری امریکا، بانک مرکزی عراق، اخبار و گزارش های برخی رسانه ها درباره توقف یا کاهش محموله های ارسالی به بانک مرکزی عراق را تکذیب کرد.

بانک مرکزی عراق در بیانیه ای اعلام کرد که روز گذشته محموله مورد نظر در موعد مقرر دریافت شد.

بانک مرکزی عراق از رسانه ها خواست درخصوص سیاست مالی در عراق دقت به خرج دهند و اخبار را از منابع مورد اعتماد و سایت رسمی و حساب های رسمی در شبکه های اجتماعی دریافت کنند.

روزجمعه، یک مسئول بلندپایه در بانک مرکزی عراق تاکید کرد که عراق، برداشت نقدی و معاملات با دلار را از ابتدای ژانویه ۲۰۲۴ ممنوع کرده است.

مازن احمد، مدیرکل مدیریت سرمایه گذاری و حواله جات بانک مرکزی عراق، گفت که هدف از این اقدام، توقف استفاده نامشروع به میزان ۵۰ درصد از مبلغ نقدی است که به ۱۰ میلیارد دلار در سال می رسد که عراق سالانه از شورای ذخایر فدرال بانک مرکزی امریکا دریافت می کند.

این اقدام همچنین در راستای کارزاری گسترده تر برای توقف وابستگی اقتصاد کشور به دلار است؛ پس از آنکه مردم عراق تعامل با دینار را به جای دلار ترجیح دادند.

احمد گفت که کسانی که پیش از ۲۰۲۳ دلار در بانک سپرده بگذارند، می توانند سال ۲۰۲۴ دلار برداشت کنند اما دلارهایی که در سال ۲۰۲۴ سپرده بگذارند، نمی توانند آن را برداشت کنند بلکه دینار به قیمت رسمی ۱۳۲۰ برای هر دلار دریافت خواهند کرد.

پیش از این و در اواخر سال گذشته بانک مرکزی عراق اعلام کرده بود که در سال آینده همه معاملات تجاری در داخلی کشور به دینار انجام خواهد شد.

این در حالی است که قیمت دلار در پی این اخبار ضد و نقیض در بازارهای عراق افزایش چشمگیری یافته و در روز گذشته به مرز ۱۶۰۰ دینار رسیده است. قیمت رسمی دلار در عراق ۱۳۰۰ دینار است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.